העליון דחה את ערעורי המדינה והנאשם האחרון בפרשת קרטל הגיזום

זהו השלב האחרון בפרשה רחבת היקף של תיאום מחירים והונאת מכרזים סביב גיזום עצים מסביב לעמודי חשמל, שהיו בה 40 נאשמים
מעיין לביא |
צילום: יניב נדב, פלאש 90

הרכב שופטי בית המשפט העליון, עוזי פוגלמן, ג'ורג' קרא ומני מזוז, הותירו על כנו עונש של 11 חודשי מאסר לזוהר כץ, הנאשם האחרון בפרשת קרטל הגיזום, לאחר שכץ הגיש ערעור על עונשו. פסק דין זה חתם שורה ארוכה של גזרי דין שניתנו בפרשת קרטל הגיזום, במסגרתם נגזרו עונשי מאסר, הוטלו קנסות בסכומים של מאות אלפי שקלים וחולט רכוש בסכום כולל של כ-4 מיליון שקלים.

פרשת קרטל הגיזום הינה פרשה רחבת היקף, במסגרתה הורשעו למעלה מ-40 נאשמים, בגין מעורבותם בתיאום מכרזים, בהיקף כספי כולל של עשרות מיליוני שקלים, של חברת החשמל ועיריות שונות. מדובר בעיקר על תיאומי מכרזים לגיזום עצים מתחת לקווי מתח גבוה, על מנת למנוע הפסקות חשמל בחורף. באמצעות תיאום המכרזים העלו הנאשמים את המחירים, וכך גרמו לעיריות ולחברת החשמל, לשלם יותר עבור שירותי הגיזום. תיאום המכרזים הוביל לכך שהנאשמים גרפו מאות אלפי שקלים על חשבון כספי ציבור.

הנאשם האחרון שנותר בפרשה הנו זוהר כץ, שהורשע בהסדר טיעון בעבירות של הסדר כובל, קבלת דבר במרמה והלבנת הון. הסדר הטיעון לא כלל הסכמה בנוגע לעונש, ובית המשפט המחוזי גזר עליו 11 חודשי מאסר בכלא, קנס בסך 100,000 שקלים וכן הורה על חילוט סכום נוסף בסך 174,000 שקלים.

כץ והפרקליטות הגישו ערעורים הדדיים על העונש. הרכב שופטי בית המשפט העליון דחה את הערעורים של שני הצדדים, אך חזר על קביעתו לפיה עונשי המאסר שנגזרו בפרשה "מצויים על הצד המקל", הבהיר כי מדובר בעבירות חמורות, וכי יש לנהוג בעבירות על דיני התחרות "גישה מחמירה ברורה, המתבטאת בהטלתם של עונשי מאסר בפועל מאחורי סורג ובריח" לצד קנסות משמעותיים.

מפסק הדין עולה כי החלטת בית המשפט העליון שלא להתערב בעונשים שנגזרו על כץ נבעה בעיקר בשל מצבו הרפואי הקשה, העובדה שהוא הודה במיוחס לו וחסך במשאבי התביעה ובית המשפט, והתחשבות בעונשים שהוטלו על מעורבים אחרים בפרשה, שכללו תקופות קצרות יחסית של מאסר בכלא שהגיעו עד ל-11 חודש. עם זאת, קבע בית המשפט כי על אף שכץ סובל ממצב רפואי קשה, לא קמה עילה להקלה נוספת בעונשו, מחמת מצבו הרפואי.
_______________________

לצפיה ודירוג כבוד השופט עוזי פוגלמן

לצפיה ודירוג כבוד השופט ג'ורג' קרא

לצפיה ודירוג כבוד השופט מנחם (מני) מזוז

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות