רישום זכויות במקרקעין: המלצה לאחד את פעולות הרישום

כדי לשנות את המצב שבו מאות אלפי דירות בישראל לא נרשמות בטאבו, פרס צוות בין-משרדי את המלצותיו להאצת הליכי רישום זכויות במקרקעין: "לחזק את הקשר בין עולם התכנון לעולם הקניין"
נעמה כהן |
רכישת דירה, אילוסטרציה

הצוות הבין-משרדי להאצת הליכי רישום זכויות במקרקעין, שמונה על ידי הממשלה על רקע המציאות שבה מאות אלפי דירות בישראל לא נרשמות בטאבו, פרסם היום (יום א') את המלצותיו להערות הציבור. בין השאר הצוות המליץ על יצירת הליך אחוד שבו תעשינה פעולות הכנה לרישום הזכויות כבר בשלבי התכנון המוקדמים. כך למשל, תוכנית לצרכי רישום תאושר כבר במועד שבו תאושר תכנית מפורטת, ולא כשנתיים-שלוש לאחר מכן כפי המצב כיום. בהתאמה, סעיף 125 לחוק התכנון והבניה יבוטל.

הצוות שהוקם גם בשל העובדה שמשמעות העובדה שדירה אינה רשומה בטאבו, היא שבעלי הדירות מחזיקים בזכות "חלשה" יותר מזו שהייתה להם לו הדירה שלהם הייתה רשומה בטאבו. מטרתו של הצוות הייתה לבחון את הדרך המתאימה לרישום מהיר של זכויות בטאבו בסמוך להשלמת הליכי התכנון על מנת לאפשר לבעלי הדירות לזכות בזכויות הקנייניות שבדירותיהם, להגביר את האמינות של מרשם המקרקעין ולמנוע ביורוקרטיה מיותרת הפוגעת בציבור ועלולה לגרור לעלויות כספיות מיותרות.

בראש הצוות עמד המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד ארז קמיניץ ולקחו חלק בהובלתו הרשות לרישום והסדר זכויות במקרקעין במשרד המשפטים בראשות עו"ד שלומי הייזלר, ומינהל התכנון במשרד הפנים. חברים נוספים בצוות היו נציגי רשות מקרקעי ישראל, נציגי המרכז למיפוי ישראל , נציגי משרד הבינוי והשיכון ונציגי רשות המיסים.

הצוות קורא "לחזק את הקשר בין עולם התכנון לעולם הקניין", קשר שהכרחי לקידום רישום מהיר של זכויות הציבור במקרקעין, כך שהליכי התכנון המפורט והלכי הרישום יאוחדו לכדי הליך אחוד – "מתוכנית לרישום". בהתאם לכך גיבש הצוות שורה של המלצות שנועדו להפוך את ההליך להליך אחוד, יעיל ומהיר יותר מהקיים היום, וכן לתמרץ רישום מהיר של דירות שטרם נרשמו בטאבו. על פי המלצת הדוח המהלך ייעשה תוך היעזרות בעולם המיפוי שעליו אמון המרכז למיפוי ישראל.

בין המלצותיו של הצוות הוא חיזוק הקשר השוטף בין גורמי המקצוע האחראים על תכנון מפורט לבין הגורמים האחראים על הרישום בטאבו, מיזוג בין היתר הבניה לבין שרטוט הבית המשותף, וכך ההיתר שיינתן על ידי רשות הרישוי יוכל, בהתאמות מסוימות, להוות גם שרטוט הבית המשותף שיוגש לטאבו.

בנוגע לתכניות שכבר אושרו וטרם נרשמו בטאבו, הצוות הציע להוסיף גורמים מוסמכים שיוכלו לאשר תכניות לצרכי רישום ולהגישן לטאבו פרט לוועדה המקומית, וכן לזרז את המועדים הקבועים לתהליך הרישום. הצוות גם נתן מענה בהמלצותיו גם לדירות שהזכויות בהן לא רשומות בבתים משותפים שכבר נבנו, והציע לאמץ צעדים שיביאו לרישומן המהיר. כך למשל הצוות המליץ לייצר תמריצים וסנקציות על החברות המשכנות על מנת להאיץ את רישום הזכויות בטאבו, ולא להסתפק ברישום הפנימי הנעשה אצלן. בדרך זו, יזכו בעלי הדירות להגנה קניינית שהם זכאים לה.

כמו כן, הצוות המליץ על מספר צעדים על מנת להתמודד עם דיירים שהם סרבני רישום או שהם אדישים לרישום, כמו גם על פתרונות שיאפשרו לקבלנים לבצע את הרישום גם אם טרם הצליחו למכור את כל הדירות בבית המשותף. בנוסף, על מנת שלא לעכב את רישום הבית המשותף בשל היעדר יכולת להמציא אישורי מיסים על עסקאות שנעשו בנכס, גיבש הצוות שורה של המלצות שנועדו לאפשר את רישום הזכויות גם אם לא הוצגו כל ההוכחות לתשלום מלוא החבות במס, ובכלל זה המליץ הצוות על יצירת ממשק מקוון ייעודי לעניין זה בין רשות המיסים לבין הטאבו.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות