הסדר פשרה בייצוגית: רשת קצביות תיתן הנחות בשווי 350 אלף שקלים

הבקשה לתביעה ייצוגית טענה כי רשת המעדניות לא ציינה משקל נטו של הבשר אלא חייבה את לקוחותיה גם במשקל האריזה. ביהמ"ש המחוזי בת"א אישר את הפשרה שכוללת גם התחייבות מצד הנתבעת שלא לפעול כך שוב
דניאל בן חמו |
בשר על האש גריל
בשר. אילוסטרציה: פלאש 90

שופטת בית משפט המחוזי בתל אביב, אסתר נחליאלי חיאט, קיבלה הסדר פשרה בבקשה לתביעה ייצוגית, נגד שהיא רשת מעדניות וקצביה המשווקת מוצרי בשר ועוף, שלא ציינה משקל נטו של בשר אלא הוסיפה את האריזה למשקל ועל פי הפשרה הרשת תעניק בשנתיים הקרובות פיצוי בצורת הנחה ללקוחותיה בסכום של 350 אלף שקלים.

על פי הבקשה שהוגשה לאישור תובענה ייצוגית, נגד רשת מעדניות קצביה המשווקת מוצרי בשר ועוף במספר סניפים באזור הצפון והמרכז, הרשת מוכרת מוצרי בשר ועוף במשקל, הן מוצרים ארוזים מראש והן כאלה הנארזים במקום המכירה, וזאת ללא הפחתת משקל האריזה מהמשקל הכולל וללא סימון כנדרש, ובכך היא מטעה את הצרכן וגם מגדילה את רווחיה שלא כדין שכן הלקוח משלם עבור האריזה כמחיר המוצר עצמו.

התנהלות זו, לטענת המבקש, מהווה הפרת הוראות שונות בחוק הגנת הצרכן, צו הגנת הצרכן, הוראות בחוק המכר, ועשיית עושר ולא במשפט.

על פי הנטען יש להציג מזון ארוז מראש או בתפזורת רק בדרך של הצגת משקל נטו של המוצר, ויש חובה לסמן זאת.

כל הצגה אחרת של המוצר מנוגדת להוראות החוק ומטעה את הצרכן לחשוב כי הוא מקבל מוצר לו משקל גדול יותר ועבורו מלוא המשקל שילם, אך בפועל הוא מקבל משקל פחות מזה שבגינו שילם, מאחר שהמשיבה כללה את האריזה במשקל המוצר.

לטענת המבקש נועדו חוקי הגנת הצרכן, להעניק הגנה מוגברת לצרכן מפני העסקים להם כוח כלכלי עדיף, ויש לאכוף את ההוראות הצרכניות הללו כמופיע בחוקי הגנת הצרכן, בדרך של 'אכיפה אזרחית' ולחייב את המשיבה בגין הנזק הממוני שנגרם ללקוחות, בדרך של מחיר משקל האריזות מוכפל במחיר המוצר ליחידת משקל, וכן לחייב את המשיבה בפיצוי בגין נזק שאינו ממוני.

לאחר משא ומתן, הגיעו הצדדים להסדר פשרה אותו ביקשו מבית המשפט לאשר, כאשר כל לקוחות הרשת, אשר במהלך התקופה שתחילתה שבע שנים קודם להגשת התובענה ועד למועד מתן פסק דין שרכשו מהמשיבה מוצרי בשר עוף ודגים הנמכרים לפי יחידת משקל כאשר החישוב עבור המוצר כלל גם את משקל האריזה, ורוכשים בסניפיה מוצרי בשר או עוף ינתן להם הנחות במשך כשנתיים, בשווי מצטבר וכולל לצרכן בסך 350 אלף שקלים וכן הרשת התחייבה כי החל מתום 30 ימים ממועד מתן פסק הדין, היא לא תחייב את לקוחותיה בגין משקל האריזות למוצרי בשר ועוף הנמכרים בסניפיה, בין שהמוצרים ארוזים מראש ובין שאינם ארוזים מראש.

השופטת נחליאלי חיאט, כאמור יבלה את הסדר הפשרה וכתבה בהחלטתה: "תכלית התביעה היתה למעשה לאכוף על המשיבה כי תוכל לחייב את הלקוחות לשלם אך ורק בגין המוצר שהם רוכשים ולא בגין האריזה, ותוצאת התובענה, ללא ניהולה וללא בזבוז זמן שיפוטי – למעשה השיגה את המטרה שלשמה הוגשה הבקשה".


לצפייה ודירוג כבוד השופטת אסתר נחליאלי חיאט

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות