הרשות להגנת הצרכן: קנס של 3.2 מיליון שקל ל'אייס תקשורת חכמה'

הרקע לעיצום הכספי הצפוי הוא בעשרות תלונות שהגיעו מצרכנים והובילו לחקירה בעניין. ברשות טוענים כי נציגי המכירות של החברה הטעו את הלקוחות שלא ידעו כי הם חותמים על עסקת שירותי אינטרנט וכי עליהם לשלם על הציוד שיקבלו
דניאל בן חמו |
מחשב נייד מסך אייקונים אפליקציות
הצרכנים לא ידעו כי הם חותמים על עסקת מכירה. אילוסטרציה.

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן מודיעה על כוונתה להטיל עיצום כספי בסך 3,207,200 שקלים, על חברת אייס תקשורת חכמה הרשומה בשם מנא טכנולוגיות אי סי אי תקשורת חכמה בע"מ שנקטה בתהליך השיווק והמכירה בפעולות של הטעיה ובהשפעה בלתי הוגנת כלפי עשרות רבות של צרכניה שהתלוננו.

החקירה החלה בעקבות עבודת מודיעין ותלונות רבות שהתקבלו מצרכנים. "אייס תקשורת חכמה" מספקת שירותי ספק אינטרנט, רישיונות אבטחה (אנטי וירוס), ציוד תקשורת ואביזרים ועוד. על פי החקירה, נציגי החברה פנו לצרכנים בהצעה לקשירת עסקה עמה אם באופן ייזום באמצעות מאגרי מידע שנרכשו, ואם כאשר צרכן יצר קשר עם החברה. החברה הציעה לצרכנים לבצע עסקאות שונות, לרבות שדרוג מהירות הגלישה באינטרנט, הוזלת עלות התשלום עבור שירותי אינטרנט ואיחוד התשלום בעבור שירותי הספק והתשתית.

בחלק מהמקרים, כך נטען, הנציגים הציגו לצרכנים כי מדובר בחברת אינטרנט הפועלת על תשתית של בזק ובשיתוף פעולה עם בזק, תוך שטף דיבור מהיר, באופן אשר הקשה על הצרכנים להבין מטעם איזו חברה פונה הנציג.

לעיתים, ובהמשך לחוסר הבהירות הראשוני באשר לזהות החברה שהתקשרה, ביקשו נציגי החברה פרטים מזהים מהצרכנים על מנת להיכנס לחשבונם בחברת התקשורת בזק, על ידי הקלטת פרטים מזהים וקוד אישי אשר מגיע למכשיר הנייד של הצרכן, נכנס נציג החברה לחשבונו האישי של הצרכן בבזק ובדק מהם השירותים שצורך הצרכן מבזק וגובה התשלום החודשי שלו, זאת מבלי ליידע את הצרכן בדבר פעולה זו.

במהלך שיחות מכירת שירותי אינטרנט, נציגי החברה ביצעו לרוב עסקת מכירה נוספת, בה נמכרו לצרכנים רישיונות ו/או ציוד קצה.

עסקאות אלה הוצגו ככללותן בתוך עסקת שירותי האינטרנט, ומהצרכן הוסתרה העובדה כי מדובר בעסקת מכירה שונה ונפרדת מעסקת מכירת השירות, לרוב גילו זאת הצרכנים רק כאשר רצו לבטל את העסקה.

במהלך שיחת המכירה, לטענת הרשות, פעלו נציגי החברה במגוון דרכים פסולות על מנת להביא לגמר העסקה – הן באופן אקטיבי, בכך שהטעו את הצרכנים לחשוב כי הרישיונות ו/או הציוד ניתנים ללא עלות והן באופן פאסיבי, בכך שבמקרים רבים בחרו שלא להציג בפני הצרכנים את העובדה הפשוטה והבסיסית כי מדובר בעסקת מכירה לכל דבר ועניין.

"מעשי החברה ומחדליה", טוענים ברשות, "באו לידי ביטוי לעיתים בכך שנציגיה לא ערכו הבחנה בין עלות שירותי האינטרנט לבין עלות הרישיונות והציוד, ולא מסרו לצרכנים כי הם רוכשים את הרישיונות או ציוד הקצה באופן מובחן ונפרד מרכישת שירותי האינטרנט, ואף ציינו באופן גורף פרטים מטעים באשר לזכות הביטול של הצרכנים".

עוד נטען: "בפועל הצרכנים מצאו את עצמם משלמים על רישיונות ו/או ציוד אשר ברובם המכריע של המקרים כלל לא היו מודעים כי רוכשים את אלו, ורק בדיעבד נודע להם כי אלו עסקאות רכישה נפרדות ומובחנות מעסקת שירותי האינטרנט. במקרים מסויימים, החברה המשיכה לחייב את הצרכנים בסכומים שונים וזאת בניגוד להוראות החוק".

מהחקירה עלה כי החברה ביצעה כ- 100 הפרות חוק וסעיפי הפרה מרכזיים שנמצאו: איסור מסירת מידע העלול להטעות את הצרכן בכל עניין מהותי, בעת ביצוע עסקת מכר מרחוק יש לספק לצרכן פרטים באשר לזכות ביטול העסקה ולאחריות הניתנת על המוצרים וכן החברה הפרה את סעיף החוק לפיו בעת ביטול עקב פגם או אי התאמה, על העוסק להחזיר את מחיר העסקה תוך 14 ימים.

ברשות להגנת הצרכן מדגישים כי לחברה קיימת זכות טיעון על פי הוראות חוק הגנת הצרכן לטעון הן כנגד הכוונה להטיל עיצום כספי והן לעניין סכומו וזאת בתוך 45 ימים ממועד מסירת ההודעה.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות