עו"ד לא חתם הסכם שכ"ט לפני ערעור – יאלץ להפחית משכרו

במשך 6 שנים ניהל עורך הדין מאבק משפטי בשם מרשו, אולם בהליך הערעור לא עדכן את הסכם התשלום עבורו ועל כן לא קיבל את כספו. בית המשפט קיבל את תביעתו והורה על תשלום שכר טרחה מופחת: "עורך הדין זכאי לבוא על שכרו"
דניאל בן חמו |
פעל במודעות מלאה. אילוסטרציה shutterstock
אילוסטרציה shutterstock

רשם בית משפט השלום בירושלים, אהרן אורנשטיין, קבע כי עורך דין, אשר הגיש ערעור בשם מרשו לבית הדין הארצי, וזכה בו, יקבל את שכר הטרחה שלו, בסך כ-11 אלף שקלים, זאת למרות שהלקוח טען כי הסכום שולם לו לפני הערעור שהגיש. הרשם קבע כי עורך הדין "ניהל מאבק משפטי ממושך במשך כשש שנים בשתי ערכאות בתיק משפטי מורכב והוא זכאי לבוא על שכרו", אולם מאחר ולא נחתם הסכם לפני הערעור הוא הפחית את שכר הטרחה במעט.

על פי התביעה, אותה הגיש העורך דין, הוא ייצג אדם בתביעה משפטית בבית הדין האזורי לעבודה בירושלים כנגד איגוד ערים לשירותי כבאות והצלה אזור בית שמש. לפני שבע שנים, חתמו השניים על הסכם שכר טרחה לפיו העורך דין, יהיה זכאי ל-20% בצירוף מע"מ "מכל סכום שייפסק בתיק או שיהיה סכום לפשרה".

התביעה, שהתייחסה לשאלה האם התקיימו יחסי עובד-מעביד בין המנוח לאיגוד, התבררה במשך מספר שנים בבית הדין האזורי ובסופו של דבר נדחתה בפסק דין מפורט ומנומק שניתן לפני כשלוש שנים, בעצת העורך דין, העובד, לא אמר נואש והחליט לערער לבית הדין הארצי. בטרם הגשת הערעור, שילם המנוח שכר טרחה בסך כ-14 אלף שקלים והעורך דין הוציא חשבונית וציין בה "העברת יוסף זכריה לערעור". בשלב הגשת הערעור לא עדכנו הצדדים את ההסכם, אשר כזכור איננו מתייחס להליכי ערעור.

בהמלצת בית הדין הארצי, הושגה פשרה בערעור לפיה קיבל העובד פיצוי בסך של 60 אלף שקלים וכאן נתגלעה מחלוקת בין הצדדים. התובע טען כי הוא זכאי ל20% בצירוף מע"מ מסכום הפשרה וזאת בנוסף לסכום שכבר קיבל ערב הגשת הערעור. לעומת זאת, הנתבע טען כי את הסכום ששולם ערב הגשת הערעור יש לקזז מהסכום לו זכאי התובע מתוך כספי הפשרה. והמשמעות המעשית של טענת הנתבע הינה כי התובע אינו זכאי לתוספת כלשהי משום שהסך שקיבל ערב הגשת הערעור גבוה משכרו של התובע לפי ההסכם.

בינתיים הלקוח נפטר ומי שנתבע היה עזבונו של הלקוח, הרשם אורנשטיין קבע כי היה על העורך דין לערוך עדכון להסכם ערב הגשת הערעור, אולם, "לזכותו של התובע", כתב הרשם בהחלטתו, "יש לומר כי ניהל בשם המנוח מאבק משפטי ממושך במשך כשש שנים בשתי ערכאות בתיק משפטי מורכב והוא זכאי לבוא על שכרו. יש לציין, כי השכר הנדרש ע"י התובע בהליך זה הוא בגדר הסביר בייחס לעבודה שביצע".

הרשם אורנשטיין הוסיף: "בהיעדר עדכון להסכם, אשר לדעתי היה בו צורך כמוסבר לעיל, נוצרה אי הבנה בין הצדדים, הטעונה פתרון. בהיעדר עדכון להסכם, ניתן לבית המשפט, שיקול דעת להקטין את שכר הטרחה הנדרש ע"י התובע. ציינתי לעיל כי דרישת התובע סבירה לכשעצמה ולכן ההפחתה תהיה קטנה".
______________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד הרשם אהרן אורנשטיין

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות