צפו: פרוטקשן בערבית זה חוואה

ארבעה תושבי יפיע ונצרת ניסו לקחת שתיה חריפה מבלי לשלם בטיעון שזו תהיה דרכו של בעל מכולת לשלם להם "חוואה"- דמי חסות בלשון העבריינים במגזר הערבי
ציון חן |

תופעת תשלום "דמי חסות", אותם גובים עבריינים מעסקים בתמורה לכך שלא יפגעו בפרנסתם, מוכרת בחברה היהודית כתשלום "פרוטקשן", שנלקח מהשפה האנגלית. אך עברייני המגזר הערבי עושים שימוש בשפתם וקוראים לתשלום דמי החסות בשמו הפשטני והמדויק יותר – חוואה.

ארבעה חבר'ה כאלה בשנות העשרים לחייהם, שהחליטו לפתוח "קו של חוואה" משל עצמם בכפר יפיע שבצפון, ניסו להלך אימה על בעל מכולת, עליו הם לא עשו רושם. הכל החל לפני כחודשיים. אז הגיעו שניים מהם לחנות ולקחו 3 בקבוקי וודקה. כאשר המוכר ביקש מהם לשלם עבורם אמרו לו "כל יפיע משלמים "חוואה" וגם אתה צריך לשלם לנו".

בתחילת אפריל הם חזרו שוב, ואחד מהם לקח 12 בקבוקי בירות בשווי של 90₪ ממקרר החנות. בעל החנות הבין כי הבחור שנכנס אינו מתכוון לשלם עבורם, וניסה לקחת ממנו את הבקבוקים.

העבריין החל לתקוף את המוכר, ואיים עליו עד אשר העבריין השני אשר חיכה ברכב, יצא ממנו והוציא את חברו מבלי שלקחו דבר. בשלב מסוים הבין זה שלקח את המשקאות כי שכח את הטלפון הנייד שלו בחנות. הם חזרו לחנות יחד עם עבריין שלישי, ודרשו את הטלפון הנייד שנשכח.

המוכר סירב להחזיר להם את הטלפון במטרה להעבירו למשטרה. בתגובה החלו השלושה לאיים על המוכר, ואחד מהם זרק על הריצפה 2 בקבוקי בירה שהתנפצו. תוך כדי כך, אחד מהם צעק לעברו כי ידרשו ממנו לשלם דמי חסות כמו עסקים אחרים ביפיע ואם יתלונן במשטרה ידאגו לפגוע לו בחנות באמצעות ירי. יחד עם זאת, הם עזבו את המכולת כשברשותם ארגז בירות הייניקן.

צפו בקטע ממצלמות האבטחה:

בעל החנות הזעיק את המשטרה, והעבריינים אשר צפו על מכולת ראו את השוטרים מגיעים. הם התקשרו אל המוכר בטון מאיים ותיחקרו אותו "למה המשטרה הייתה אצלו בעסק". למחרת היום חזרו שניים מהם אל המכולת, וניפצו את מצלמת האבטחה במטרה להשמיד ראיות. מיד עם קבלת התלונה, פתחו חוקרי המשטרה בחקירה ואיתרו את העבריינים ועצרו אותם.

גם במהלך חקירתם בתחנת המשטרה בנוכחות חוקרי המשטרה, המשיכו העבריינים לאיים על המוכר ואמרו לו "יא אחו שרמוטה, אחרי שאני יוצא מכאן אתה תתחרט על זה", והכול בליווי תנועות מאיימות. בסיום חקירה מהירה הגישה כנגדם פרקליטות מחוז הצפון כתב אישום חמור ובקשה למעצרם עד תום ההליכים. זאת בצירוף בקשה לחילוט רכב הסקודה באמצעותו הגיעו העבריינים אל בית העסק.

ממשטרת מחוז הצפון נמסר "משטרת ישראל פועלת נחרצות כנגד עבירות של איומים וסחיטת דמי חסות וכל ארוע מטופל מיידית תוך הפניית כלל המשאבים הדרושים להבאת העבריינים לדין ושמירה על ביטחונם של הקורבנות.

"משטרת ישראל שבה ומבקשת מהציבור לדווח על כל עבירת סחיטה עם תחילתה. הניסיון המצטבר במגוון עבירות סחיטה ואיומים מלמד כי התשלום אינו מבטיח דבר! לא אחת, התשלום מעודד את אותם עבריינים לדרוש דמי סחיטה גבוהים יותר וכן לבצע את זממם גם כלפי קורבנות נוספים".


 

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות