בוררות חדשה בישראל

רגע לפני כניסת תקנות סדר הדין האזרחי לתוקף, עו"ד רונן סטי, מבכירי הבוררים והמגשרים בישראל, מציג שיטת בוררות ייחודית פרי עטו המהווה בשורה משמעותית ליישוב סכסוכים באופן מהיר ויעיל
גיא פישקין |
עו"ד רונן סטי

מערכת המשפט הישראלית מתמודדת מדי שנה עם אלפי תיקי סכסוכים משפטיים.

כל אחד בתחומו מהווה עולם ומלואו וגוזל מהמערכת משאבים רבים. אלו יוצרים עומס בערכאות המשפטיות השונות, ובפועל מאלצים את הצדדים להתדיין לאורך חודשים ואף שנים ארוכות בין כתלי בית המשפט, תוך הוצאה כספית משמעותית ואנרגיה נפשית.

"לשופט בביהמ"ש השלום בממוצע יש 1500 תיקים לעבור עליהם בשנה, בעוד ששופט מחוזי נאלץ להתמודד עם 450 תיקים ומעלה, כך על פי דוח הנהלת בתי המשפט. צריך להבין שקיים עומס מובנה על בתי המשפט בארץ שנאלצים להכריע בסוגיות, שלעתים אין להם כלל את הכלים על מנת להתמודד איתם. במילים אחרות, בתי המשפט צריכים לשמש כאמצעי ולא כמטרה לפתרון סכסוכים".

על "האני מאמין" הזה אמון לא אחר מאשר עו"ד רונן סטי, יו"ר הפורום הארצי לבוררות וגישור בלשכת עורכי הדין בישראל. סטי, הנמנה בין הבוררים והמגשרים הבכירים בישראל מזה למעלה משני עשורים, ובעל משרד עו"ד (רונן סטי ושות') העוסק בבוררות ויישוב סכסוכים, כמו גם בניהול הליכי ליטיגציה, מספר בראיון מיוחד לאוביטר על שיטת בוררות ייחודית פרי עטו, אשר לדבריו עתידה להיטיב עם המערכת המשפטית ולאפשר קיצור הליכי בוררות באופן שכמותו טרם נראה עד היום במחוזותינו.
"אנחנו נמצאים בימים אלו כפסע מכניסת תקנות סדר הדין האזרחי החדשות לתוקף, ב-1 בינואר 2021. המשמעות היא שהחל מאותו מועד, עורכי הדין ייאלצו לספק טיעונים לסכסוכים של עד 2.5 מיליון שקלים בהיקף של 11 עמודים, בהם יצטרכו לתמצת את כתבי הטענות, כמו גם עובדות במסמכים ודיון משפטיים נוספים. עבור תיקים בסכומים גבוהים מעבר לכך שיידונו בבית המשפט המחוזי, יצטרכו לטעון עד ל-14 עמודים, ובמקרים קיצוניים עד ל-30 עמודים בכפוף לבקשה מראש.

המשמעות היא שאנחנו עומדים בפני משבר משפטי שלא ידענו כדוגמתו עד היום, שנובע מהגבלה קשוחה מדי של היקף כתבי הטענות. בפועל, אין אפשרות ריאלית ליישב סכסוכים מורכבים בכמות כל כך מועטה של עמודים, בה יש לגבש טיעונים של המסכת העובדתית, עילות משפטיות לצד הצורך הבסיסי לספק טיעונים משכנעים עבור בית המשפט. נדמה כי התקנות החדשות "שכחו" כי כתבי הטענות הם הנשמה של התהליך המשפטי. לתמצת אותם ל-11 או 14 עמודים, זה פשוט לעקור את הלב של התיק". מאחורי כל תיק יש אנשים הזקוקים לשירות אישי.

תסביר.

"אתן דוגמא למשל של תיקים מורכבים שמגיעים לפתחו של בית המשפט המחוזי. אלו סכסוכים בהיקפים כספיים גדולים מאוד, בסך עשרות ומאות מיליוני שקלים, כמו סכסוך שיכול ויתנהל ביחס לתוואי הקו האדום של הרכבת הקלה. מישהו באמת חושב שב-30 עמודים אפשר להקיף את הסכסוך הזה? זה לא רציני".

הפתרון: מנגנון בוררות עצמאי

לדברי סטי, מערכת המשפט הישראלית עומדת בפני מצב חדש שיחייב על פי חוק את עורכי הדין לבחור בין גישור לבוררות במסגרת התקנות החדשות, אלא אם כן יש בידם נימוקים איכותיים שיצדיקו בירור בבימ"ש.

"אינני מבין מדוע בתי המשפט צריכים לפתור סכסוכים עסקיים, הרי הם לא מומחים בכך. בדרך כלל הם משתמשים גם כך בחוות דעת של מומחים מקצועיים בתהליך ארוך ומייגע שנמשך זמן רב. אני שואל, מדוע שעורכי הדין לא יוכלו לשמש כבוררים בעצמם וליישב סכסוכים שכאלו? בואו נשאיר לבתי המשפט את התיקים הפליליים או תיקים אחרים בהם בתי המשפט הכרחיים. לכל היתר, הקהילה המשפטית תוכל לתת מענה, וברוב המקרים גם בצורה הרבה יותר מהירה ויעילה מהנעשה כיום".

בהמשך לדבריו, מציע עו"ד סטי לשנות קונספציה ולעבור לשיטת בוררות חדשה, אותה ייסד אחר שנים של מחקר, ניסיון ופיתוח. השיטה כוללת 3 מסלולי בוררות פרטית אותם הוא מציג בהרחבה במסגרת הראיון עמו.

בוררות "מומחים בשניים" – בוררות המתייחסת לתיקים עסקיים ובתחומי הבניה והנדל"ן, הדורשים חוות דעת של מומחים מקצועיים (שמאים, רואי חשבון, מהנדסים ועוד) בנושאים כדוגמת תמ"א 38, ליקויי בנייה, סכסוכי יזם/קבלן, סכסוכי מקרקעין, סכסוכי שותפים ועוד. על פי בוררות זו מציע עו"ד סטי ניהול הבוררות בפני 2 בוררים! הראשון משפטן הבקיא בדיני בוררות ומשפט מסחרי והשני איש מקצוע, רו"ח, מהנדס או שמאי בלתי תלוי.

"בוררות 'מומחים בשניים' תאפשר לתפוס את הסכסוך בקרניים מתחילתו", אומר סטי. "בצורה שכזו יפגשו הצדדים מומחה בר סמכא שמבין את התיק על בוריו בתחילת הבוררות ולא שנים אח"כ. הבוררות עצמה תוגבל לתקופה של 12-18 חודש (שלפעמים אורכים בבימ"ש 5-6 שנים) וצד המאריך שלא לצורך יידרש לשלם הוצאות. מודל זה יחסוך במקביל עלויות כבדות לשני הצדדים. לא פחות חשוב מכך, בסוף התהליך יינתן פסק בוררות איכותי הנכתב על ידי שני גורמים רציניים, כך שהסיכויים לטעויות יקטנו משמעותית". עו"ד סטי משתף כי הוא כבר מנהל מודל שכזה בסכסוך עסקי ונראה כי הוצאות הבוררות יהיו נמוכות מאגרת ביהמ"ש באותו תיק.

בוררות 500 – בוררות לסכסוכים בהיקף של עד 500 אלף שקל המתבצעת בהליך מזורז ובעלות קבועה מראש. בוררות שכזו מספקת מענה מהיר של עד 4 ישיבות (כולל ישיבה מקדמית), למעט מקרים בהם אחד הצדדים מבקש קיום ישיבות נוספות, אשר בגינם הוא יישא בעלויות והאגרות השונות.

"היתרון בבוררות 500 נעוץ בכך שהיא מספקת לצד הזוכה גם זכאות להחזר ההוצאות בהתאם לתוצאה, מה שהופך את העלות להשקעה במובן מסוים, במקום תשלום בלתי תלוי. בנוסף לראשונה כוללת בוררות זו החזר כספי במקרה של פשרה, כדבריו: "אם הצדדים הסכימו על פשרה קודם לשמיעת העדים, יושב שיעור של 20% מעלות ההליכים ויינתן פסק בוררות לפשרה. בוררות שכזו תקפה לתחומים עסקיים רבים, כל עוד אין צורך בחוות דעת של מומחים מקצועיים", כך לדברי עו"ד סטי.

בוררות 100 – בוררות המיועדת לתיקים כספיים קטנים באופן יחסי בהיקף של עד 100 אלף ש"ח. מדובר בתהליך בזק של עד 2 ישיבות מובנות ובעלות קבועה מראש השווה לכל כיס. בוררות זו מאפשרת אלטרנטיבה פרטית ליישוב סכסוכים המגיעים לפתחו של בית המשפט.

עו"ד סטי מציין כי בימים אלו כבר החל לנהל תהליכי בוררות על פי השיטה החדשה באמצעות "מושב הדין לבוררות מומחים ויישוב סכסוכים", גוף משפטי מוסמך הכולל שיתוף פעולה אסטרטגי יחד עם רואי חשבון מובילים מהשורה הראשונה מפירמת פאהן-קנה ושות' Grant Thornton Israel, משרד רו"ח מהנדסים ומן השמאים הוותיקים והמקצועיים בישראל. אלו יחד מוכנים ומזומנים לספק שירותי בוררות מקצועיים תחת עיניה הבוחנות של מערכת החוק והמשפט בישראל.

כללי מושב הדין: גישור ובוררות בשניים

לאתר של משרד עו"ד רונן סטי ושות'


 

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות