משפחה תעבור דירה בימי הקורונה באישור ביהמ"ש

משפחה מהרצליה תוכל לעבור דירה, לאחר שבית המשפט קבע שדירתם אינה ראויה למגורים
מעיין לביא |
צילום: הדס פרוש, פלאש 90

למרות מגבלות התנועה מכוח מצב החירום, שופט בית משפט השלום בהרצליה, גלעד הס, קבע כי העברת דירה הינה צורך דחוף וחיוני מאחר והדירה בה מתגוררת משפחה מהרצליה אינה ראויה למגורים. השופט הס לא נתן סעד ביחס לאופן היציאה למרחב הציבורי, שעליה להיעשות בהתאם לתקנות ולהנחיות הרלוונטיות.

על פי הבקשה שהוגשה לבית המשפט, המבקש מתגורר בשכירות בדירה בהרצליה ולטענתו הדירה בה הוא מתגורר אינה ראויה עוד למגורים, ועליו לעבור דירה בדחיפות. וגם, קיים סכסוך בינו לבין בעלי הדירה. עקב התפרצות וירוס הקורונה הטילה המדינה מגבלות שונות על האוכלוסייה, לרבות על התנועה, ובין השאר תקנות אשר אוסרות על האנשים לצאת למרחב הציבורי, אלא למטרות המפורטות בתקנות.

שוכר הדירה פנה למשרד הבריאות על מנת לקבל אישור כי מעבר הדירה דינו כקבלת שירות חיוני, ומכאן מקנה זכות יציאה למרחב הציבורי. אולם משרד הבריאות הפנה את המבקש להנחיות בנושא כפי שפורסמו באתר האינטרנט של המשרד, אשר מתמצות בהנחיה הבאה: "מעבר דירה בימים אלו יעשה בהתאם להנחיות ורק במקרים דחופים", לאור תשובה זאת הגיש שוכר הדירה בקשה לבית המשפט, כאשר הסעד המרכזי המבוקש בה הינו כי בית המשפט ייתן צו הצהרתי המאשר למבקש ולמשפחתו לבצע מעבר דירה בפרק זמן קצר. עוד הסביר שוכר הדירה, כי הצו נדרש על מנת שהוא יוכל להציגו לכל גורם מוסמך וזאת כדי שאותו הגורם, לא יימנע ממנו לבצע את העברת דירה, לא יפסיק את מעבר הדירה לאחר שזה החל ולא יקנוס את המבקש.

המדינה, בתשובתה לבקשה, הבהירה כי באופן עקרוני פרשנותה לתקנות הגבלת הפעילות הינה כי אלו מתירות מעבר דירה ובלבד שמדובר במקרה דחוף. עוד הסכימה המדינה כי במקרה בו דירה אינה ראויה למגורים (מבלי לקבוע באשר לדירה המדוברת), הרי שהצורך במעבר דירה הינו צורך חיוני. לכן, לטעמה של המדינה, מעבר דירה עקב היותה לא ראויה למגורים מותרת גם בתקופת תחולת תקנות הגבלת הפעילות. למרות זאת ציינה המדינה כי משרד הבריאות אינו מנפק אישור מראש לאנשים לגבי פעילות אשר אלו סבורים כי היא מותרת במרחב הציבורי, ובפרט אינו מנפק אישור מראש לאדם כי זה נזקק למעבר דירה עקב היות דירתו בלתי ראויה למגורים, ואין ביכולת משרד הבריאות לבדוק בכל מקרה ומקרה מראש האם מדובר במעבר דחוף או לאו.

עוד טענה המדינה כי מדובר בבקשה לסעד תיאורטי, וזאת כאשר המבקש טרם עבר דירה, לא נעצר לצורך תשאול על מעבר הדירה וממילא טרם קיבל דו'ח ולא ראוי כי בית המשפט ייתן קביעה מראש (preruling), אם התנהגות עתידית הינה התנהגות מותרת או התנהגות אשר מהווה עבירה.

השופט הס לא קיבל את עמדת המדינה מאחר ובנסיבות המיוחדות של המצב השורר בישראל כיום, רשאי האדם, במקרים מסוימים, לקבל מראש סעד המבהיר האם מקרה מסוים הינו מקרה דחוף המאפשר יציאה למרחב הציבורי או לאו. השופט קבע כי מצב הדירה של המבקש מצדיק מעבר דירה באופן דחוף, ומכאן מאפשר יציאה למרחב הציבורי, אך לא נעתר למתן צו המתיר מראש את העברת הדירה בכל דרך שהיא, ונושא זה ייבחן, אם יידרשו לכך. "אני מקבל את הבקשה ביחס לעצם היציאה למרחב הציבורי, וזאת כאשר אני מוצא כי העברת הדירה במקרה זה הינה צורך דחוף וחיוני. לעומת זאת, איני נותן סעד ביחס לאופן היציאה למרחב הציבורי, אשר עליה לעשות בהתאם לתקנות ולהנחיות הרלוונטיות".

________________________

לצפיה ודירוג כבוד השופט גלעד הס

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות