בג״ץ: "המדינה לא נתנה דעתה בנושא הצדק החלוקתי לעסקים הקטנים בתקנות הקורונה"

בימים הקרובים יינתן פסק הדין בעתירה שהוגשה על ידי כפר השעשועים ועידן 2000 שטענו כי תקנות הקורונה מובילות לקיפוח ולפגיעה בתחרות שכן הרשתות הגדולות ממשיכות למכור צעצועים ואילו הם סגורים
דנה לווינסקי |
חנויות סגורות בגלל תקנות הקורונה. צילום ארכיון: פלאש 90

בימים הקרובים יינתן פסק הדין של בג"ץ בבקשה אותה הגישו רשתות הצעצועים כפר השעשועים ועידן 2000. בדיון שהתקיים, השופטים נעם סולברג, אלכס שטיין וג'ורג קרא, ציינו כי שיקולי הוגנות, שוויון וצדק חלוקתי לא הובאו בחשבון בתקנות. השופטים העירו למדינה, כי סוגיה זו צריכה לבוא לידי תיקון. לאור הצפי של המגבלות, באי כוחם של רשתות הצעצועים, עמדו על כך שבג"ץ ייתן החלטה בנושא.

כזכור, הרשתות הגישו עתירה לבג"ץ בבקשה לפתור סוגיה של קיפוח, פגיעה בתחרות וגזל שנגרמים להם כתוצאה מתקנות הקורונה. במסגרת הפנייה של רשתות הצעצועים המייצגות 76 קמעונאים וזכיינים, דורשים מנהליה לשנות את התקנות וליצור אחידות בדרך מכירת הצעצועים או להתיר לכולם למכור גם פיזית או לאסור על כולם מכירה פיזית של המוצרים. עפ"י התקנות לחנויות צעצועים ודומיהן, אשר הוגדרו כלא חיוניות – הותר למכור את מוצריהן רק דרך אתרי האינטרנט.

בפועל, בגין פרצה בתקנות, במסגרתה חנויות ורשתות אשר הוגדרו כמוכרות מוצרים חיוניים, כגון רשתות מזון, פארם, כלי בית וחנויות קטנות אחרות, אשר נותרו פתוחות, בחרו להגדיל את היצע מוצרי הצעצועים ובנוסף שמו מוצרים אלה בחזית שיווקית והפרסומית בחנויותיהן. הן עושות כן כמובן "על חשבון" נתח השוק של החנויות שנותרו סגורות בהתאם לתקנות.

במהלך הדיון, התייחסו השופטים על החלטות המדינה ואמרו: "ברגע שאמרו שצעצועים הם לא חיוניים – מדוע לא שמו ניילון שחור עליהם? מבחינה עובדתית, המדינה לא נתנה דעתה כלל על נושא הצדק החלוקתי – מי משלם יותר ופחות, בעולם הקורונה". על רשתות הצעצועים, הוסיפו: "הם לא מבקשים היתרים, הם דווקא מבקשים איסורים – תשימו פרגוד שחור על מה שלא חיוני. חנות שעד כה לא מכרה צעצועים – למה לאפשר לה למכור אותם היום?". כאמור בימים הקרובים יתנו השופטים את פסק דינם.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות