המוסריות בתרגילי חקירה במשטרה

כל אדם יכול למצוא את עצמו בחדר חקירות ועלול ליפול במלכודת של החוקרים שמשתמשים באמצעים וטכניקות במטרה למצוא את העבריין. איפה עובר הגבול בין תרגיל חקירה לפגיעה בזכויותיו של הנחקר ומתי כדאי להסתייע בעורך דין? מדריך
עו"ד נורית מעטוק |
מעצר
אילוסטרציה

החקירה המשטרתית היא זירתם הטבעית של שוטרי משטרת ישראל שחוקרים ביצוע עבירות.

כל אדם יכול למצוא את עצמו נחקר במשטרת ישראל שמטרתה היא למצוא את העבריין לעיתים בכל מחיר.

אמנם שוטרים אמורים לחקור את החקירה תוך כיבוד זכויותיו של הנחקר, אך לעיתים הם משתמשים באמצעים וטכניקות שעלולות לפגוע בזכויותיו, כאשר חלק מטכניקות אלו הם תרגילי חקירה.

מהם תרגילי חקירה?

תרגילי חקירה הם טכניקות שבהם משתמשים השוטרים על מנת לגרום לאדם להפליל את עצמו, להודות בביצוע העבירה, להסגיר סימנים מפלילים ועוד.

למעשה, השוטרים משתמשים בעובדה שפער הכוחות נוטה לטובתם וזאת על מנת ללחוץ לעיתים את הנחקר ותוך כדי "להצמיד אותו לקיר".

הנחקר, אשר נמצא בלחץ נפשי כבד לעיתים, יכול להיות מושפע מאותם תרגילים.

אילו תרגילי חקירה קיימים?

ישנם סוגי תרגילי חקירה מרובים שבינם ניתן למצוא:

השוטר הטוב והשוטר הרע – בתרגיל חקירה זה, חוקר אחד נוטה להתלהם על הנחקר, להתעצבן עליו, להבטיח לו שהוא ייכנס "להרבה זמן", מאיים בהכאה פיזית ועוד. לעומתו, חוקר אחר מתנהג כמו "חבר טוב", מרגיע את החוקר המתלהם, מציג לנחקר עזרה ולמעשה מנסה להשיג את אמונו של הנחקר שמתחיל להאמין שהוא מנסה לעזור לו.

מעין הבטחות – בתרגיל חקירה זה ישנו שימוש ב"השאה ופיתוי", שכן החוקר מבטיח להתחשב בנחקר, רומז שהוא ישפיע על גורמי ההעמדה לדין או בית המשפט, רומז שאם הנחקר יודה הוא ישוחרר או ש"זה ייקח רק קצת זמן".

שיחות "חולין" במסדרון – ישנן תחנות משטרה שמוקלטות בכל מקום, כולל במסדרונות. בתרגיל חקירה זה מנסה חוקר לדובב את הנחקר על ידי שיחת חולין וזאת על מנת לגרום לו "להפיל" את עצמו. אחד הדברים החשובים לזכור הוא שאין לדבר עם אף אחד בתחנת המשטרה, שכן עורך הדין הוא האדם היחיד ששם את האינטרסים של הנחקר למול עיניו.

המצאת עדויות או ראיות – בתרגיל חקירה זה החוקרים אומרים לנחקרים כי נחקר אחר או עד ש"הפיל" אותם, זיהה אותם ועוד וזאת ללא אינדיקציה אמיתית לכך שיש עדות או ראיה שקושרת את הנחקר לעבירה. למעשה, החוקרים ממציאים גרסה לפיה ישנה עדות או ראיה (כמו טביעת ד.נ.א או אצבע) המפילה את הנחקר.

מדובב – במקרה זה מוכנס שוטר או עבריין אחר במסווה של "חבר לתא" של הנחקר ומנסה להשיג ממנו גרסה מפלילה.

עו"ד נורית מעטוק

האם לא מדובר בתרגילי חקירה פסולים?
לעיתים כן ולעיתים לא.

בית המשפט העליון קבע כי תרגילי חקירה מותרים וזאת כל עוד זכויותיו של הנחקר נשמרות (זכות השתיקה וזכות ההיוועצות), כל עוד אין אמצעים פסולים כמו מניעת שינה ואלימות.

למעשה, אפילו אם תרגיל החקירה הביא לכך שהנחקר יודה בעבירה, הוא ייפסל רק כאשר היה שימוש באמצעים פסולים ולא בגלל שנערך תרגיל.

מתי כדאי להסתייע בעורך דין?
בכל מקרה של מעצר או בחקירה נמשכת כדאי להסתייע בעורך דין מקצועי שיזהיר את הנחקר מתרגילי חקירה, או יעריך כאשר מדובר בתרגיל חקירה פסול שיכול להשפיע על התיק.


 

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות