ביקורת על משרד השיכון: היו הוגנים עם מבקשי הדיור הציבורי

בית המשפט המחוזי בבאר שבע הורה למשרד השיכון לבחון מחדש בקשה לדיור ציבור למשפחה ובה ילד נכה וקבע: "לא הופעל שיקול דעת פרטני, חובה לנהוג בהם בהוגנות"
רונן לוי |
בית הדין לעבודה מחק תביעת מנכ"ל שעבד בסין ותבע את מעסיקיו בארץ
אילוסטרציה: shutterstock

שופטת בית משפט המחוזי בבאר שבע, גאולה לוין, קבעה כי חובה לנהוג בהוגנות עם מבקשי דיור ציבורי והפעלת שיקול דעת פרטני וקיבלה עתירה של משפחה עם ילד נכה, שבקשתה לדיור ציבורי נדחתה בגלל שאינה עומדת בקריטריונים. השופטת הורתה לוועדת החריגים, במשרד השיכון, לבדיקה והכרעה מחודשת.

העתירה המנהלית הוגשה על ידי משפחה עם שלושה ילדים, כאשר בנם האמצעי, בן ארבע וחצי, סובל מנכות. העתירה הוגשה נגד החלטת ועדת האכלוס הציבורית שניתנה ביוני האחרון ובה נדחתה בקשת ההורים להקצאת דירה בדיור הציבורי, ולהגדלת סיוע בשכר דירה.

על פי האם, הילד זקוק להשגחה צמודה והיא נדרשת להיות זמינה ולהוציאו מהמסגרת החינוכית, כאשר הוא חווה התקפים של המחלה, ולכן היא אינה עובדת. המשפחה מתגוררת בדירה בת 3 חדרים אותה הם שוכרים בשכירות חופשית באשקלון, בשכר דירה של 2,900 שקלים לחודש. המשפחה קיבלה סיוע חודשי בשכר דירה, בסך 740 שקלים. הסיוע אושר כסיוע חריג ולפנים משורת הדין על ידי הוועדה העליונה, בהחלטה מאוקטובר 2019 ולמשך שנה.

לפני כשנה הגישו העותרת ובן זוגה בקשה לדיור ציבורי. בבקשה נכתב כי העותרת אינה עובדת בגלל מצבו הרפואי של הילד, ובעלה הוא מפרנס יחיד. בבקשה התבקש דיור ציבורי גם בגלל המצב הכלכלי של המשפחה, ובטענה כי לשני בני הזוג חובות מרובים בהוצאה לפועל. על פי הבקשה, לילד נכות מוכרת בשיעור 50% והוא מקבל גמלת ילד נכה בסך 1,264 שקלים.

בתחילת השנה, דחתה הוועדה העליונה האזורית את הבקשה לדיור ציבורי, בנימוק להיעדר זכאות לפי הנוהל. על פי ההחלטה, המבקשים אינם מתקיימים מקצבת השלמת הכנסה מביטוח לאומי, במשך 12 חודשים ברציפות והם חורגים מההכנסה המזכה בקבלת דיור ציבורי. גובה הכנסותיהם עמד על כ-10 אלף שקל, בעוד שהכנסה המקנה זכאות היא 8,029 שקלים.

לפני שלושה חודשים, הוועדה הציבורית דחתה את הערר בעניין זכאות לדיור ציבורי ובעניין הגדלת הסיוע לשכר דירה. גם הוועדה הציבורית מצאה כי ההכנסה של המשפחה עולה על הרף העליון של הכנסה מזכה לקבלת סיוע בשכר דירה. בעוד ששכרו הממוצע של הבעל הוא 8,957 שקלים, רף ההכנסה המזכה לסיוע בשכר דירה הוא 7,791 שקלים, והרף לדירה הוא 8,029 שקלים.

השופטת לוין שהורתה למשרד השיכון לדון בבקשה מחדש, וקבעה ש"וועדת החריגים של משרד הבינוי והשיכון לא הפעילה שיקול דעת פרטני ביחס למשפחה ומידת הנזקקות שלה, והסתפקה בקביעה שהדיור הציבורי הוא משאב מוגבל".

בפסק הדין פרטה השופטת אודות הדרך בה ועדת חריגים צריכה לפעול, בהינתן המחסור בדירות וחובת השוויון אך גם "החובה לנהוג בהוגנות עם המבקשים".

________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופטת גאולה לוין

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות