נדחתה תביעת נהג של ח"כ לשעבר שהכנסת תשוב להעסיקו

בית הדין לעבודה דחה את בקשת נהגו של ח"כ לשעבר אילן גילאון, שהכנסת תשוב להעסיקו ישירות
מעיין לביא |
ח"כ לשעבר אילן גילאון. צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

בית הדין האזורי לעבודה בירושלים דחה בקשה להוצאת צו מניעה, אותו הגיש נהגו מזה 9 שנים של חבר הכנסת לשעבר אילן גילאון. הנהג, שמועסק בחוזה אמון אישי בשנה וחצי האחרונות כמו יתר הנהגים והעוזרים הפרלמנטריים, ביקש כי הכנסת תשוב להעסיקו ישירות.

על פי הבקשה, הוא שימש כנהגו של ח"כ גילאון מאז יולי 2011 ועד למועד השבעת הכנסת הנוכחית, אליה לא נבחר מר גילאון. בחודש אוגוסט 2018 הופסקה העסקת הנהג כעובד הכנסת. בינו לבין חבר הכנסת גילאון נחתם חוזה העסקה לתקופה מחודש אוגוסט 2018 ועד מרץ 2020. בתקופה הראשונה, היה לו חוזה העסקה עם הכנסת – חוזה מיוחד להעסקת עובד במשרת אמון.

העסקה ישירה על ידי חברי הכנסת נהוגה גם ביחס למאות העוזרים הפרלמנטרים בכנסת. הוקמה ועדה ציבורית שהמליצה על מהלך זה, והעניין הובא בפני ועדת הכנסת וזו קיבלה את המלצות הוועדה, ובעקבות שימוע שנעשה לנהגים שהתנגדו למהלך האמור והערותיהם באמצעות באת כוחם, שופרו תנאי שכרם. ההחלטה להעסקה ישירה של הנהגים על ידי חברי הכנסת עוגנה בהחלטות שכר חברי הכנסת.

הנהג, כמו גם נהגים אחרים עתרו לבג"ץ, באמצעות באת כוחם, כנגד כוונת הכנסת להפסיק את העסקתם ולאפשר את העסקתם באמצעות חבר הכנסת המוגבל בניידות. בג"ץ דחה את בקשתם לסעד זמני והיפנה את העותרים לבית הדין לעבודה. עד כה התקיימו מספר הליכים, בהם הגיעו הצדדים להסכמות ובהליך סכסוך עבודה בסמכות שופט נדחתה הבקשה לסעד זמני. בתיק העיקרי, טען הנהג שזכות להמשיך להיות מועסק כעובד של הכנסת, עם חוזה האמון של הכנסת, ולשמש כנהגו של חה"כ גילאון.

מנגד, נציג מנכ"ל הכנסת בדיון טען כי יש מקום לדחות את הבקשה. והדגיש כי אכן המציאות מאז הגשת התובענה העיקרית שטרם התבררה, השתנתה – מר גילאון הפסיק לכהן כחבר כנסת. עבודתו של המבקש בתקופה הראשונה, עת שימש כעובד הכנסת, היתה כאמור בחוזה המיוחד להעסקת עובד במשרת אמון ,מוגבלת עד לסיום כהונתו של חבר הכנסת, על פי חוזה האמון עם הכנסת, בתקופה הראשונה, עם קיומם של בחירות ,שבהם יסיים חבר הכנסת את כהונתו, מופסקת עבודתו של הנהג ובסעיף לחוזה האמון עם הכנסת נקבע כי הוא אינו רשאי להשתתף במכרזים פנימיים והוא אינו רשאי להתמודד על משרה בכנסת, במכרז פומבי ,במהלך השנה הראשונה מסיום תפקידו במשרת האמון.

אולם, נציגי מנכ"ל הכנסת הדגישו כי בחוזה שנחתם בין הנהג לבין חבר הכנסת גילאון בתקופה השנייה, בו נקבע י עבודתו תסתיים מעת שחדל חבר הכנסת לכהן כחבר כנסת, אין הגבלה מלהגיש מועמדות למכרז פומבי בכנסת. "עולה אפוא כי הן לפי החוזה עם הכנסת והן לפי החוזה עם חבר הכנסת אילן גילאון ,אמורה עבודתו של המבקש להסתיים בכל מקרה עם סיום כהונתו של מר גילאון. הואיל והמבקש לא שימש כעובד הכנסת מאז חודש אוגוסט 2018, ממילא לא חלה כעת – בחודש מרץ 2020, חובה על הכנסת לערוך לו שימוע ולנקוט בהליכים כלשהם ביחס אליו עם סיום עבודתו כנהגו של מר גילאון", נטען בדיון על ידם.

כאמור, הרכב בית הדין לעבודה בירושלים בראשות הנשיא, אייל אברהמי, דחה את הבקשה לסעד זמני, לאור סיכויי התובענה העיקרית. "החלטת שכר חברי הכנסת עומדת כאמור, במוקד ההליך העיקרי. יש לזכור כי החלטה זו נבחנה על ידי ועדה ציבורית, ולאור עמדות הנהגים וחברי כנסת שתמכו בהם, אף שונתה לטובתם. העניין הובא לוועדת הכנסת ובסופו של דבר נתקבלה החלטה, שעוגנה כאמור בהחלטות שכר חברי הכנסת". ועוד הוסיפו: "אכן, בתיק העיקרי יהיה עלינו לבחון את חוקיות ההחלטה הנ"ל. יחד עם זאת, לעת הזו, נכון להניח כי להחלטה עומדת חזקת החוקיות והתקינות. יש לזכור כי ההחלטה עברה בין היתר בקרה של ועדה ציבורית, של ועדת הכנסת, של הייעוץ המשפטי של הכנסת, כאשר כל העת הנהגים מתנגדים לה, באמצעות באת כוחם שפעלה באופן נמרץ לסכלה".
_______________________

דיני עבודה קורונה
נקלעתם לבידוד? מה חובת המעסיק כלפיכם? האם אתם זכאים לשכר בעבור ימי הבידוד? האם תהיו זכאים לדמי אבטלה כשאתם בבידוד? כל השאלות בנוגע לדיני עבודה בחדר המצב שלנו בקבוצת הוואטסאפ שמנהלת עו"ד ליזה דמרי מומחית לדיני עבודה

מצטרפים לקבוצה בלחיצה כאן

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות