ביצע מעשים מגונים כאשר היה בן 12 – בית המשפט הסתפק בתקופת מבחן של שנה

בית המשפט לנוער בנצרת הרשיע נער בן 17 שהודה כי ביצע עבירות מין לפני כחמש שנים באחיו. הוא נידון למאסר על תנאי בלבד ופיצוי לנפגע: "דילמה קשה סביב פניו השונות של האינטרס הציבורי
רונן לוי |
אילוסטרציה

שופטת בית המשפט לנוער בצפת, טל ויסמן בן-שחר, הרשיעה נער כבן 17 שהודה בעבירה של מעשים מגונים באחיו וגזרה עליו תקופת מבחן של שנה. השופטת אימצה את עמדת שירות המבחן באופן חלקי, כאשר עמדת שירות המבחן לנוער היתה להרשעה בדין לצד עונשים נלווים הכוללים מאסר על תנאי ופיצוי לנפגע.

על פי כתב האישום בו הודה הנער, שכיום הוא בן 17 וחודשיים, הוא ביצע את העבירה בהיותו בן 12 והואשם כי במספר מקרים, נהג להיכנס למיטתו של אחיו הקטן בשעות הלילה, ולשפשף את פלג גופו התחתון על גופו עד שהגיע לסיפוק מיני. במהלך המשפט כאמור הוא הודה במיוחס לו בכתב האישום.

מדובר בנער בן למשפחה חרדית, עולה מצרפת ובה הורים גרושים ושישה ילדים. המשפחה מוכרת לשירותי הרווחה על רקע אלימות במשפחה ומתוארת כמשפחה כאוטית ומורכבת. הנער עבר ניסיונות שיקום רבים, במסגרות שונות, אך ההליך הטיפולי לא צלח.

השיקולים המרכזיים אליהם התייחסה השופטת, כאשר הסתפקה בגזירת תקופת מבחן של שנה, הינם הדילמה סביב פניו השונות של האינטרס הציבורי: חומרת העבירה למול האינטרס הפרטי בשיקום, וגיליון הרשעות נקי, שיקול של הקלה בעונש בשל ניסיונות השיקום הרבים אליהם התגייס, ולמרות שלא צלחו. צוטטה החלטה חדשה של בית המשפט העליון הקובעת כי יש לזקוף לזכותו של קטין תהליך טיפולי, בו הוא לוקח חלק בעצת סנגורו. "על מנת לעודד אחרים לילך בדרך זו, שהחברה יכולה לצאת נשכרת ממנה".

השופטת התייחסה עוד למורכבות ההתייחסות למשפחה נפגעת מגילוי עריות – כשיקול נוסף להקלה בעונש. לשיטתה, במקרה זה יש לקחת בחשבון את התנהגות ההורים שלא פיקחו, לא טיפלו ולא הציבו גבולות לילדיהם, התנהגות אופיינית למשפחות בהן מתרחשות עבירות אלה. העובדה כי הפרו, לכאורה, את חובת הדיווח החלה עליה, לא טיפלו בזמן אמת (בסמוך לחשיפת האירוע) בבנם הפוגע – יתכן כי סיכלה את מהלך הטיפול כולו.

"המקרה שבפני מציף דילמה קשה הסבה סביב פניו השונות של האינטרס הציבורי", כתבה השופטת בגזר הדין. א"לה המחייבות הוצאת מסר מוקיע ומרתיע בגנות המעשים החמורים שביצע באחיו הצעיר, למול אלה התומכות במתן הזדמנות לנער, שביצע את המעשים בגיל צעיר ביותר, על סף גיל האחריות הפלילית, ומאז חלפו כארבע שנים במהלכן לא עבר עבירות נוספות. כאמור – הנער הודה בעובדות כתב האישום המתוקן, נטל אחריות למעשיו וביקש להירתם להליך טיפולי".
_____________________________________________
לצפייה ודירוג כבוד השופטת טל ויסמן בן-שחר

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות