בעקבות מות פועל באתר בניה – כתב אישום בכפוף לשימוע לרמי שבירו הנדסה

פרקליטות מחוז ת"א הודיעה כי בכוונתה להעמיד לדין את חברת הנדל"ן ו-5 חשודים בעלי תפקיד בה בעבירה של גרימת מוות ברשלנות של יונג קסו שנהרג בפרויקט בנייה בגליל ים לפני כשנה
רונן לוי |
בניה פועל
אילוסטרציה shutterstock

פרקליטות מחוז ת"א, עדכנה את באי כוחם של חברת רמי שבירו הנדסה ובניה בע"מ ו- 5 חשודים נוספים, כי בכוונתה להגיש כתב אישום נגדם, בכפוף לשימוע, בגין גרם מוות ברשלנות של פועל הבניין יונג קסו ז"ל באתר בניה בגליל ים בהרצליה.

על פי כתב החשדות, בתקופה הרלוונטית, חברת שבירו הקימה פרויקט בן 6 מגדלי מגורים בגליל ים בהרצליה. עודד סלומון הינו מנהל הפרויקט מטעם חברת שבירו. אבנר בן גיאת הינו מנהל העבודה באתר. חברת ג'יאנגסו סנטונג קונסטרקשיין גרופ קו בע"מ נשכרה על ידי חברת שבירו לביצוע עבודות בניה בפרויקט כקבלן עבודות שלד. האידונג שי שימש כמנהל הפרויקט מטעם חברת ג'יאנגסו ווידונג גו שימש כראש צוות העובדים מטעם חברת ג'ינגסאו. המנוח, יונג קסו ז"ל, הועסק על ידי חברת ג'יאנגסו ועבד באתר.

לפני כשנה, כך על פי כתב החשדות, נכנס המנוח לשטח הפרויקט, טרם שעות העבודה המוגדרות. בהתאם להוראת מנהל העבודה, טיפס המנוח לקומה ה-9 לצורך פירוק הטפסות (תבנית ליציקת בטון), זאת ללא קסדה וללא שקשר את עצמו לרתמת בטיחות. במהלך עבודתו התמוטטו הטפסות, פגעו במשטח העבודה של המנוח וכתוצאה מכך נפל המנוח מגובה רב, נפצע אנושות ומותו נקבע במקום.

על פי כתב החשדות, חברת שבירו וסלומון, מנהל הפרויקט מטעמה, "לא פעלו לפי סטנדרט מקצועי סביר, זאת על אף שהייתה להם היכולת המקצועית והמעשית למנוע את התוצאה הקטלנית". בנוסף, נטען, הם לא פעלו על מנת להבטיח את יישומה של התוכנית לניהול הבטיחות וחברת שבירו לא נקטה את באמצעים המתחייבים על מנת לוודא כי המנוח לא יעבוד ללא שימוש באמצעים למניעת נפילה מגובה. אבנר, מנהל העבודה מטעם שבירו, לא פעל בהתאם לחובותיו בדין, בין היתר לא וידא כי המנוח ישתמש בציוד מגן אישי ולא דאג שינקטו מצעים למניעת התמוטטות מקרית של חלקי הטפסות בשעת הפירוק.

עוד מפרטת הפרקליטות, כי האידונג, מנהל הפרויקט ווידונג ראש צוות העובדים מטעם חברת ג'ינגסאו, לא פעלו בהתאם לחובותיהם כלפי העובדים. בין היתר בכך שאפשרו עבודה באתר לא בשעות העבודה המוגדרות ובלא נוכחות מנהל עבודה, אפשרו עבודה על משטח עבודה לא תקין, לא ווידאו שהטפסות מעוגנות, לא וידאו כי המנוח ישתמש בציוד מגן אישי כראוי ולא דאגו שינקטו אמצעים למניעת התמוטטות מקרית של חלק מהטפסות. כמו כן, האידונג ווינדוג היו צריכים למנוע עבודה של הרכבה ופירוק של הטפסות ללא פיגום מתאים.

"החשודים כולם", נכתב עוד בכתב החשדות, "נטלו סיכון בלתי סביר, בין השאר לגרימת הסכנה בעבודה עם טפסות ללא שימוש בפיגום וכתוצאה מכך למותו של המנוח. במעשיהם ובמחדליהם, גרמו החשודים ברשלנותם למותו של המנוח".

עו"ד אמיר מורשתי. "בעלי התפקידים השונים כלל לא היו אמורים להיות מואשמים"

עו"ד אמיר מורשתי, המשמש כסניגור פלילי וכיועמ"ש של האגודה הישראלית להנדסת בטיחות, מסביר: "כמי אשר עוסק שנים רבות בתיקי גרם מוות ברשלנות, בעיקר בענף הבניה, אני שמח על כך שבשנים האחרונות אנו עדים למאמץ לו שותפים יחידות החקירה (ובכללן יחידת פל"ס אשר בלה"ב 433), הפרקליטות, הרשות המחוקקת, רשם הקבלנים ועוד לצמצם את מכת תאונות העבודה בכלל ובענף הבנייה בפרט.

"יחד עם זאת, העמדה לדין פלילי של כל אדם עלולה להשפיע באופן מהותי על שמו הטוב ולפגוע במעמדו החברתי, עיסוקו, מקור פרנסתו, משפחתו ומצבו הנפשי ועל כן המחוקק מאפשר במקרים המתאימים לאדם להשמיע טענותיו בטרם תתגבש ההחלטה להעמידו לדין.
פרסום הכתבה, כפי הנראה מטעם הפרקליטות, פוגע בשמם הטוב של המוזכרים בו ומעלה החשש שמא, תוצאות השימוע ידועות מראש ואין בכוונת הפרקליטות לשמוע טענות הסניגורים בנפש חפצה ולהימנע מהגשת כתב אישום כנגד מי שהחוק לא רואה אותו אחראי לתאונה.

"למעשה, הפרקליטות מצהירה כי לעת עתה בכוונתה להעמיד לדין, בכפוף לשימוע, שני מנהלי פרויקט, האחד של חברת שבירו והשני של קבלן עבודות השלד – אלא שעיון בתקנות הבטיחות בעבודה (עבודות בניה) – 1988 מלמד, כי האחריות לביצוע עבודות בניה, מוטלת לפתחו של מנהל העבודה, מבצע הבניה ולעיתים אף לבעלי תפקידים מיוחדים כגון מפעיל עגורן, אך תפקיד מנהל הפרויקט נעדר מהתקנות ובהתאם ככלל לא מוגשים כתבי אישום כנגד מנהלי פרויקטים במצב המשפטי הקיים.

"הדברים האמורים לעיל נכונים אף לתפקיד 'ראש צוות' שכלל לא מוגדר בתקנות ו/או בחקיקה. הח"מ מאמין ומקווה שבסופו של יום יוחלט שלא להרחיב שלא לצורך את מעגל האחראים לבטיחות באתר הבנייה ומצר על כך שחרף המצב המשפטי הקיים מתפרסמים שמותיהם של בעלי התפקידים השונים שכלל לא אמורים להיות מואשמים בעבירת גרם מוות ברשלנות בהתאם למצב המשפטי הקיים".

____________________________________________________

עו”ד אמיר מורשתי

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות