דוח המבקר: המדינה נתפסה לא מוכנה למגפת הקורונה

מחדל בהערכות משרד החינוך ללמידה מרחוק, מערכת החקירות האפידמיולוגיות לא יעילה, זמן ההמתנה לתוצאות בדיקת קורונה ארוך ואיכוני השב"כ שלא הגשימו את מטרתם. הדוח שחושף את מה שכבר ידענו
מעיין לביא |
מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן. צילום: פלאש 90
מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן. צילום: פלאש 90

דו"ח מבקר המדינה על הקורונה, שפורסם היום, מצביע על מה שכולם ידעו כבר, בין השאר שהמדינה נתפסה לא מוכנה והשב"כ פגע בפרטיות של האזרחים באופן בלתי מידתי, מערכת החקירות האפידמיולוגיות לא יעילות וזמן ההמתנה לקבלת תוצאות בדיקת קורונה ארוך ויכול להגיע לכדי ימים ומשרד החינוך לא יודע עד היום למי מהתלמידים אין מחשב או חיבור לאינטרנט.

הביקורת של מבקר המדינה, נערכה שלושה חודשים לאחר שבארץ החלו להגיע סימני הקורונה, בין החודשים מאי עד אוגוסט ונמצא כי למשרד הבריאות לא הייתה מערכת יעילה לניהול איכותי של מערך חקירות, שרק בחודש הבא, עם החבירה למפקדת אלון בצה"ל, והטמעת מערכת מעודכנת לניהול החקירות, תפעל מתוכננת לפעול במלואה.

לפני הנתונים שנמסרו ממשרד הבריאות למבקר, מתחילת המגפה ועד ל-25 באוגוסט היו 107 אלף חקירות אפידמיולוגיות, 26% מאותן חקירות שלא הושלמו לא אותר החולה, 735 חולי קורונה התנגדו להיחקר ו-3,433 חולים אותרו אך לא נוצר איתם קשר.

בבדיקת המבקר נמצא כי כ-64% מהחקירות החלו לאחר שעברו יותר מארבעה ימים ממועד קבלת התוצאה החיובית של בדיקת הקורונה. רק 4% מהחקירות האפידמיולוגיות שנבדקו החלו בתוך יום אחד ממועד קבלת התוצאה החיובית. המבקר השווה את אותה התקופה לאמצע יולי עד סוף אוגוסט וגילה כי חל שם שיפור קל.

עוד עלה כי עד לחודשים יוני-יולי, החוקרים ברוב אזורי הארץ תיעדו את פרטי החקירה האפידמיולוגית בכתב יד ורק לאחר מכן הם הוזנו למחשב בידי גורם אחר. המבקר ציין כי תיעוד ידני של פרטים ולאחר מכם העתקתם בידי גורם אחר עלול להיות מקור לטעויות. הן בשל אי הבנה של כתב היד והן בשל הקלדה לא נכונה של הפרטים.

המבקר גם הוסיף, כי זמן ההמתנה עד לקבלת תוצאות בדיקת קורונה הוא ארוך. לפי המבקר, 74% מהנבדקים מקבלים מהמעבדה את תוצאות הבדיקה אחרי יותר מ-36 שעות מקבלת ההפניה לבדיקה, מתוכם 33% מקבלים את התוצאה אחרי יותר מ-72 שעות. באשר לבדיקות הסרולוגיות, המבקר מצא כי משרד הבריאות רכש 2.4 מיליון ערכות לבדיקות סרולוגיות בעלות כוללת של 112 מיליון שקלים, אולם יבוצעו רק 300 אלף בדיקות מתוכן.

באשר לאיכוני השב"כ, נמצא על ידי המבקר, כי הם לא עמדו במטרה והחקירות האפידמיולוגיות היו יעילות יותר. המבקר ציין כי החקירה האפידמיולוגית יעילה יותר מפעילות הסיוע של שב"כ שגרמו לפגיעה בפעילות מחלקה בשב"כ ולפגיעה עתידית ביכולות הארגון.

לפי הדו"ח, כ-3.5% מהאנשים שהיו במגע עם חולי קורונה בין תחילת יולי לאמצע אוגוסט, ונדרשו בהתאם לאיכון שב"כ להיכנס לבידוד, התגלו בסופו של דבר כחולים. כתוצאה מהאיכונים נכנסו לבידוד אנשים רבים, בהם גם כאלו שכלל לא היו במגע קרוב עם חולה. השירות עצמו בדק מגעים של 43,250 מהם, ואיתר 499,577 מגעים כביכול של החולים, כלומר 11.55 אנשים בממוצע קיבלו הודעה בעקבות חולה אחד. מתוך קרוב לחצי מיליון מגעים שאיתר שב"כ, 17,719 התבררו כחולים.

מבקר המדינה מצא גם ליקויים בנושא הלמידה מרחוק שפגעו בתלמידים, זאת בין השאר בגלל מחסור במחשבים וחיבור לאינטרנט ולמשרד החינוך אין עדיין תמונת מצב מלאה על אמצעי הקצה והחיבור לאינטרנט בבתי התלמידים והמורים, ולא ידוע מתי תהיה לו תמונת מצב כזו. משרד החינוך מעריך שלכ-135 אלף תלמידים אין מחשבים. עיקר הבעיה בחברה החרדית והערבית שם ל-42% מהתלמידים החרדים אין מחשב ול-72% מהתלמידים החרדים אין חיבור לאינטרנט. כמו כן, ל-26% מהתלמידים בחברה הערבית אין מחשבים ול-38% אין חיבור לאינטרנט.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות