מנדלבליט: "חוק החילופים לא פוגע בליבת הדמוקרטיה"

היועמ״ש הגיש תגובה משלימה ל-3 העתירות שהוגשו לבג"ץ נגד התיקון לחוקי היסוד בעניין ממשלת חילופים ולעמדתו "לא נדרשת הכרעה תקדימית בסוגיה"
נעמה כהן |
היועמ"ש, ד"ר אביחי מנדלבליט.

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, הגיש תגובה משלימה לבג"ץ, במסגרת שלוש העתירות נגד התיקון לחוקי היסוד בעניין ממשלת חילופים. לפי עמדת היועמ"ש לא נדרשת הכרעה תקדימית בסוגיה המורכבת של ביקורת שיפוטית חוקתית על חוקי-היסוד.

תגובת היועמ"ש הוגשה לבית המשפט העליון על רקע עתירות שהוגשו לבג"ץ בדרישה לפסול את חוק יסוד ממשלת החילופים. זאת על רקע ההסכם הקואליציוני שבין הליכוד ובראשו רה"מ בנימין נתניהו לבין מפלגת כחול לבן וראש הממשלה החליפי, בני גנץ בראשה.

היועמ״ש בתגובתו הסביר כי ההסדרים המשטריים שנקבעו בתיקון לחוקי-היסוד, ושעיקרם בהוספת האפשרות – שאינה מחייבת –להקמת ממשלת חילופים, אינם פוגעים בליבת הדמוקרטיה. השינויים, לשיטתו, אינם "מזעזעים את אמות הסיפים של המבנה החוקתי".

בשל כך, כך לפי עמדו, בהתאם לפסיקה אין במקרה זה מקום לאפשר ביקורת שיפוטית על תוכנם של חוקי-היסוד זאת על "הקשיים הלא מבוטלים הטמונים בו והחריגות שבו".

היועמ"ש הוסיף, כי גם דינן של הטענות בעניין פגמים בהליך החקיקה של התיקון לחוקי-היסוד להידחות, בהיעדר כל עילה להתערבותו של בית המשפט בהליך החקיקה. בין היתר, מציין היועמ"ש כי אין כל בסיס משפטי לטענת העותרים לפיה התיקון לחוקי היסוד מנוגד ל"הלכת דרעי-פנחסי".

עמדתו המשלימה של היועמ"ש מצטרפת לתגובה שהגיש לבית המשפט לפני מספר חודשים ובה כתב כי "על אף הקשיים המשמעותיים הקיימים שמתעוררים בעניין, אין בהם כדי להקים עילה להתערבות שיפוטית".

בתגובה שהוגשה בעבר, במסגרת העתירות, על ידי נתניהו נטען כי "אין לבית המשפט סמכות לדון בתוקפם של חוקי יסוד, משום שבית המשפט אינו עליו על מקור סמכותו". עוד צוין כי ,אם בית המשפט פועל מכוח חוק יסוד השפיטה, כיצד יוכל לדון בפסילת חוק יסוד אחר?".

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות