"אנשים מוכנים לשלם 50 אלף ₪ על ספה חדשה אבל הם יחסכו על עורך דין שילווה אותם בעסקה הגדולה ביותר שיבצעו בחיים"

עו"ד סופי אביב שחיה ונושמת נדל"ן מופתעת כל פעם מחדש איך אנשים מוותרים על זכויותיהם בעת רכישת דירה: "יש נטייה לחשוב שחוזה שקיבלת מקבלן הוא קשיח ובלתי ניתן לשינוי" • כמו לא מעט מומחים בתחום, גם היא לא מאמינה בתוכנית מחיר למשתכן: "בסופו של דבר יש כאן היצע וביקוש"
דודי מיכאל |
עו"ד סופי אביב

המשרד של עו"ד סופי אביב בחיפה עוסק בעיקר בתביעות ליקויי בנייה, ליטיגציה במקרקעין ויש לה  גם לא מעט תיקים הנוגעים לסכסוכי שכנים. עו"ד אביב מונתה לפני כחצי שנה לסגנית יו"ר ועדת ליטיגציה בלשכת עורכי הדין ובנוסף היא מכהנת גם כסגנית יו"ר ועדת מקרקעין של הלשכה הארצית.

אחת מנקודות החוזקה של עו"ד סופי אביב מורגשות מייד כשנכנסים למשרדה. היא פשוט חברותית ואוהבת אדם, תכונה חשובה מאוד כשהמקצוע שלך כרוך באינטראקציה בלתי פוסקת עם לקוחות. "אני אדם חברותי מאוד" היא מעידה על עצמה "מאז ומתמיד היה לי ברור שאהיה עורכת דין, כי תמיד התעסקתי בתחום והייתי מסייעת לכל מי שהיה צריך את עזרתי. כשאתה יודע את החוק וכיצד לרתום אותו כדי להציף את הצדק שלך, יש לך ביד מכשיר מנצח".

התחום העיקרי שמעסיק אותה מדי יום הם תביעות וסכסוכים של אנשים פרטיים מול חברות בנייה. "עיקר הסכסוכים הם סביב איחורים בתאריך המסירה וליקויי בניה" היא מדגישה.

"חוק המכר הוא חוק שהוא מאוד מאוד ברור. יש בו את כל ההגנות הנדרשות לרוכשים והוא קובע בצורה מפורשת מה נחשב לאיחור במסירה ומה גובה הפיצויים שהקבלן יצטרך לשלם במקרה של איחור".

עם שר המשפטים אמיר אוחנה

אז איך בכל זאת כמעט כל רוכש שני שאני מכיר מגיע למצב של סכסוך עם הקבלן סביב הנושאים האלה בדיוק?
"הקבלנים פשוט סיגלו לעצמם דרכים מאוד יצירתיות איך להתחמק מאותם התשלומיםקנסות". עו"ד אביב מתכוונת לאותם מסמכי שינויים שמצורפים בדרך כלל לחוזה המכירה. "הם אומרים שכל שינוי שאתה תרצה לבצע ידחה לך את המסירה בחודשיים נוספים. לפני שנה וחצי – שנתיים, התקבל פסק דין בעליון שקבע סוף סוף הלכה מרכזית בעניין הזה. אין יותר מצב שבו כל שינוי קטן שהרוכש דורש בנספח השינויים מעניקה ליזם חודשיים נוספים במסירה, אלא על הקבלן חובה לנקוב בתאריך ספציפי למתי זה ידחה ויש חשיבות ומשמעות לשלב שבו התבקשו השינויים. אם השינויים התבקשו עוד בשלב השלד אז חד משמעית יתחשבו בזה".
עד כה נזכיר, הנוהג המקובל היה שהיזמים/קבלנים נהגו לנופף בנספחי השינויים כדי להצדיק את הדחייה במסירה ללא קשר למועד שבו נתבקשו לבצע את העבודות.
עו"ד אביב אומרת בצער כי השיטה שבדרך כל היזמים והקבלנים נוהגים בה מול הלקוחות היא אותה שיטה ידועה לשמצה – "שיטת מצליח". "מה שקורה זה שאחרי שהצטבר חוב של הקבלן כלפי הקונה של לדוגמה 50 אלף ₪, הוא יציע לקונה – 'בוא ואני אשלם לך 20 אלף עכשיו במקום ללכת לבית המשפט'. רוב האנשים נמנעים מלכתחילה מלהגיע לבתי משפט ולכן הרבה מאוד פעמים הם מסכימים לקבל הרבה פחות רק כדי להימנע מערכאות שיפוטיות. מה גם שהם נתונים בלחץ כבד לקבל לידיהם את הדירה".

במהלך יום עבודה במשרד

אז מה את מציעה? מה עושים כדי להימנע ממצבים כאלה?
"תראה באיזה אבסורד אנחנו נמצאים. אנשים משקיעים את כל הונם וממשכנים את עתידם כדי להגשים חלום ולגור בבית משלהם. אני מכירה זוגות שאפילו לא יהססו לקנות ספה וסלון חדש לבית החלומות שלהם ב-50 אלף ₪, אבל הם יחסכו עשרת אלפים ₪ בעורך דין שילווה אותם ברכישה. מה שמצחיק ועצוב זה שבדיוק אותם אנשים מגיעים אלי אחר כך כדי שאני אתקן להם את הנזקים וזה עולה להם הרבה יותר".

רגע, אבל כשקונים דירה מקבלן, יש עורך דין שמלווה אותך, אז מה לא בסדר בעצם?
"זאת בדיוק הטעות, עורך הדין שמספקת חברת הבנייה, למרות שהוא כאילו אמור לייצג גם את הרוכשים, מחויבותו הראשונה היא לחברה ששכרה אותו. הוא בעל ניגוד אינטרסים מובהק ולכן הוא לא יכול לדאוג לאינטרסים שלך. ולכן כשאתה מבצע עסקה בנדל"ן תבחר עורך דין שזה תחום עיסוקו העיקרי כדי שילווה את כל התהליך מהתחלה ועד סופו".

מתראיינת לתקשורת

וכשמקבלים חוזה קשיח מקבלן יש בכלל מה לדבר ולהתווכח אתו על הסעיפים השונים?
 "חד משמעית כן. לא רק שיש על מה לדבר, חובה לדבר. אל תאמינו לתחושה שמנסים לשוות לכם שהחוזה בלתי ניתן לשינויים ושהוא בדיוק עפ"י חוק המכר. לדוגמה, לא פעם אני נתקלת בחוזה שבו הריביות על הערבויות של חוק מכר שאותן אמור לשלם הקבלן  – הוא מנסה לגלגל את ההוצאה ללקוחותיו. מדובר בהמון כסף".

הדוגמה הטובה ביותר שעו"ד סופי אביב מצליחה להיזכר בו בתחום ליקויי הבניה לכך שלא צריך לפחד מקבלן שעומד מולך ומסרב לפצות בגין נזקים מגיעה ממקרה שקרה לזוג בצפון הארץ אותו היא יצגה.  "היה לי תיק שהיה מאוד משעשע. הצגתי חוות דעת עבור נזקים שנגרמו ללקוחות שלי בגובה של 250 אלף ₪. המומחה מטעם הקבלן העריך את אותם ליקויים ב-5000 ₪ בלבד. הפער פה היה כל כך גדול  שזה היה פשוט אבסורד. מה שהצחיק אותי זה שבסופו של דבר מונה מוחה מטעם בית המשפט שהעריך את הנזקים בסכום שהוא עוד יותר גבוה מהסכום של המומחה שלי והלקוחות שלי זכו לפיצויי הגון ומספק. זה היה פסק דין נהדר. בתיק הזה החלטתי שהולכים עד הסוף וניצחנו".

עו"ד סופי אביב

כמובן לא ניתן להיפרד מעו"ד שחיה ונשמת את שוק הנדל"ן מבלי לשאול אותה מה היא חושבת על תכנית "מחיר למשתכן" שנועדה לעצור את עליית המחירים "אני לא רוצה להשתמש במילים קשות, אז פשוט אומר זאת כך  – התכנית פשוט לא הצליחה וזה לא מפתיע אותי בכלל. בסופו של דבר מחירי הנדל"ן הם תוצאה של היצע וביקוש ולא ניתן לשנות את העובדה הבסיסית הזאת". מסכמת עו"ד סופי אביב

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות