נלחמים בתופעת ניצול הקשישים

המפקח על הבנקים פרסם הנחיות לזיהוי מצבים בהם עלול להיות פוטנציאל לניצול ועושק כלכלי של האוכלוסייה המוחלשת ולצידן המלצות על דרכי פעולה במקרה הצורך
דנה לווינסקי |
"לא רוצה שיקבל עונש חזק". אילוסטרציה shutterstock
תקיפת קשישים. למצולמת אין קשר לנאמר בידיעה

הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל, פרסם הנחיות לזיהוי נורות אדומות למניעת ניצול כלכלי ועושק של אנשים זקנים שהם מוחלשים, ולצידן המלצה על דרכי פעולה לבירור וסיוע לאוכלוסיות אלו במידה ועולה חשש לניצול מסוג זה. ההנחיות מתפרסמות במסגרת הסקירה השנתית של המפקח על הבנקים. זאת, בעקבות מקרה של ניצול ועושק חמור של קשיש ערירי ממרכז הארץ ששני גברים ניסו להשתלט על כספיו ונכסיו, אשר נחשף לפני מספר חודשים בעקבות דיווח של עובדי סניף הבנק לאפוטרופוס הכללי ולסיוע המשפטי במשרד המשפטים, ואשר טופל ונבלם על ידם.

כזכור, המקרה נחשף לאחר שהאיש, ניצול שואה ערירי בן 92 הגיע מספר פעמים לסניף הבנק בו מנוהל חשבונו, כשהוא מלווה בשני גברים שטענו כי הם מיופי כוח בחשבון, וביקש למשוך כספים מחשבונו באופן שעורר חשד מצד עובדי הבנק.

נציג הבנק פנה לעזרת האפוטרופוס הכללי ולסיוע המשפטי במשרד המשפטים, ומבדיקה מהירה שערכו התברר כי אכן קיים חשד ממשי לניצול ועושק מצד השניים, שניהם בעלי עבר פלילי, אשר ניסו להשתלט על נכסיו וכספיו של האיש, ואף התקינו בביתו מצלמות אבטחה ומעקב ואמצעים נוספים. בנוסף השניים הציגו לבנק מסמך ייפוי כוח מתמשך שהוברר שכלל לא אושרה כניסתו לתוקף על ידי האפוטרופוס הכללי.

בעקבות חשיפת המקרה מונה לאיש עורך דין מטעם הסיוע המשפטי, שפעל מידית לעצור את כל הפעולות שביצעו שני החשודים בניסיון להשתלט על נכסיו של הקשיש ולהעבירם לרשותם, הוציא נגדם צווי הרחקה מהקשיש ומביתו וכעת עורך הדין מלווה אותו במישור המשפטי והאישי. נגד שני החשודים נפתחה חקירה במחלק ההונאה של משטרת ישראל.

בהמשך לכך, המפקח על הבנקים מפרסם כעת מספר תבחינים לניצול כלכלי של אנשים זקנים שהם מוחלשים במטרה למנוע ניצול ועושק, אשר גובשו בשיתוף עם ד"ר עו"ד מיטל סגל-רייך, הממונה הארצית על תחום זקנה וכשרות משפטית בסיוע המשפטי, ובהם: האדם אינו יודע להסביר לשם מה נחוצה לו משיכת הכספים ואף נראה מבולבל ומפוחד. או במידה והאדם מלווה לבנק על ידי גורמים, כשלכאורה אין להם זיקה אליו או לחשבון הבנק. האדם לרוב ערירי, ללא צאצאים.

דרכי פעולה לבירור ולסיוע:

חשוב לשים לב לזהות את "נורות אזהרה" להשפעה בלתי הוגנת ולניצול. בהמשך יש לקיים שיחה עם האדם בנפרד ומתן אפשרות להתבטא ללא חשש. חשוב לקיים התייעצות עם הפיקוח, הפנייה להתייעצות עם האפוטרופוס הכללי והסיוע המשפטי במשרד המשפטים ודיווח במקרים המתאימים (ככלל, חלה חובת דיווח למשטרה או לעובד סוציאלי אם קיים יסוד סביר להניח כי נעברה עבירה כלפי חסר ישע בידי מי שאחראי לו).

בהמשך, יש לעדכן את האדם בנפרד בדבר האפשרות שלו לפנות לגורמי הסיוע (משטרה, רווחה, הסיוע המשפטי במוקד הטלפוני 073-3927788, האפוטרופוס הכללי במוקד הטלפוני 6107*). ככל שמוצג ייפוי כוח מתמשך, לדרוש מהמלווים אישור הפעלה של ייפוי הכוח המתמשך בתוקף מטעם האפוטרופוס הכללי.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות