איך מתמודדים עם ליקויי בנייה?

רכשתם דירה וגיליתם רטיבות בקיר או בעיה בריצוף? כיצד יש לפעול והאם כדאי לכם להגיש תביעה? ומה כדאי לעשות כדי להימנע מכך מלכתחילה?
עו"ד דוד ברנס |
רמסו את החלטות הוועדה ברגל גסה. אילוסטרציה shutterstock
חרג מההיתר. אילוסטרציה shutterstock

רכשתם במיטב כספכם דירה חדשה, אחד האירועים המשמעותיים בחייכם, ללא ספק. אבל אז גיליתם שיש רטיבות בדירה, המרצפות תקולות והאינסטלציה פגומה. האם היזם ממנו רכשתם את הדירה מחויב לתקן את הליקויים? מה תחום האחריות שלו ומתי כדאי לפנות לבית המשפט?

לאחר רכישת הדירה מהקבלן, לרוב למשך שנה ועד לשבע שנים, קיימת על פי חוק תקופת הבדק. בתקופה זו היזם אחראי לתקן כל ליקוי שמתגלה בנכס, למעט במקרים שבהר יוכח כי הליקוי נובע ממעשי הרוכש. תקופת הבדק תלוי בסוג הליקוי ובמידה והקבלן טוען כי לא מדובר בליקוי בנייה או שהליקוי הוא באחריות הרוכש הרי שהוא נדרש להוכיח זאת.

עו"ד דוד ברנס
עו"ד דוד ברנס

לאחר תקופת הבדק מתחילה תקופת אחריות וזאת למשל שלוש שנים. בתקופה זו ההוכחה היא על רוכש הנכס ובמידה ולשיטתו האחריות לליקוי הבנייה היא של היזם – עליו להוכיח זאת.

לאחר רכישת הדירה, במידה ומתגלים ליקויים, על הרוכש מוטלת אחריות לעדכן בהם את היזם. הקונה יהיה זכאי לתיקון של הליקויים בדירה אם הודיע עליהם למכור בתוך תקופה של שנה ממועד המסירה. לאחר תקופה זו, הרוכש מחויב להודיע ליזם או לקבלן על כל ליקוי שהתגלה בנכס ולא היה ניתן לגלות אותו באמצעות בדיקה סבירה. ההודעה ליזם נועדה כדי לאפשר לו את ההזדמנות לתקן את הליקויים בעצמו וכך לחסוך בעלויות. עקרון הקטנת הנזק מחייב את הרוכש לעדכן את היזם בליקוי בהקדם כדי למנוע את החמרת המצב ואת הגדלת עלויות התיקון.

תחת ההגדרה של ליקוי בניה נכנס מגוון רחב של תקלות ופגמים כמו רטיבות, ליקוי בריצוף וחיפוי הפנים, ליקוי בפיתוח החצר, כשל בתפקוד של מערכות הבידוד התרמי, כשל בצנרת ובביוב, כלש באיום המבנה, סדקים בנכס ועוד.

הגשת תביעה

אם פניתם לקבלן בהתאם לאחריותו ודרשתם את תיקון הליקויים והוא סירב או התעלם או משך אתכם ללא תשובה, אם מיציתם את הפניות אליו – עליכם לפנות לערכאה משפטית. כדי להגיש תביעה, חשוב לפנות לעורך דין המתמצה בתחום, לעורך דין הבקיא בתחום המקרקעין והנדל"ן. רצוי שלעורך הדין יהיה ניסיון בתחום של ליקויי הבנייה כדי שיוכל להשיא את זכויותיכם ואת הפיצויים המגיעים לכם.

עורך הדין ינחה אתכם כיצד יש להיערך להגשת התביעה וזו תכלול אסטרטגיה מסודרת, שתתבסס על המסמכים שבידיכם, התיעוד שאספתם ואת המטרה שלכם בפניה לבית המשפט. סכום הפיצוי שייקבע בתביעה שתוגש, תתבסס בהתאם לחוות דעת מקצועית שתוכן על ידי מומחה בתחום. חוק החוזים מאפשר לתובע לדרוש גם פיצוי עבור נזקים שאינם ממוניים, שאינם ניתנים למדידה בכסף, כלומר עוגמת נפש. רכיב פיצוי זה יכלול פיצוי על הסבל ואי הנוחות שנגרמו לכם ולבני המשפחה בשל ליקוי בנייה גדולים ומשמעותיים שהובילו לפגיעה באיכות החיים.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות