על שיתופי פעולה בעולם עריכת הדין

בשוק הגלובלי של היום, שילוב כוחות יכול לאפשר למשרדים קטנים וגדולים לבנות תוכניות עסקיות שנתפרות להם כמו כפפה ולנהל את העסק ביעילות תוך הפקת רווחים
עו״ד שירה מהרשק זיגלר |

עולם עריכת הדין נתפס תמיד כעולם כוחני, סוליסטי, תובע מול נתבע. משחק שח-מט עוצר נשימה שבסופו יכול לנצח רק אחד, אין אמצע, ניצחון או הפסד, עורך דין הוא חייל בשדה קרב מאורגן שמתנהל באולמות בית המשפט – זה האתוס של מקצוע עריכת הדין. האתוס הזה מלווה עורכי דין עוד מתחילת דרכם, על ספסל הלימודים הם מפליגים בדמיונם לסצנות מתוך מיטב הסדרות וחולמים על ניצחון מהדהד בנוק אאוט בעודם לבושים בגלימה.

אך במידה רבה, אותו אתוס לא מתכתב עם מבחן המציאות של המקצוע. בתחום הליטיגציה לדוגמא, שהוא תחום שנושא על נס את אותו "קרב" מפואר, מסתיימים תיקים בפשרה באחוזים גבוהים מבלי להגיע למתן פסק דין של בית המשפט. כמאמר המפורסם שפשרה טובה היא פשרה שאף אחד מהצדדים אינו מרוצה ממנה. אך בפועל מרוצים כולם ובכלל זה גם בתי המשפט, מסיום מוקדם של הליכים משפטיים ובאופן שבו הצדדים יודעים לצפות ולהסתמך על סיומם ומבלי לקבל פסק דין של בית המשפט בהפתעה גמורה.

עו״ד שירה מהרשק זיגלר

שיתופי פעולה הם דרך נכונה וטובה להביא להחשה בטיפול בהליכים משפטיים בצורה המיטבית, המקצועית והמהירה. עורכי דין משתפים פעולה האחד עם השני בדרכים שונות ובנסיבות רבות; כדי לחלק את עומס העבודה המוטל עליהם, לטפל בתחומים שהם אינם עוסקים בהם, להימנע מניגוד עניינים ועוד. הדינמיקה הזאת של שיתופי פעולה והעברות תיקים, מוסדרת ומושתתת בלב ליבו של המקצוע ומאפשרת לעורכי הדין להישען האחד על השני בצורה ובאופן שמיטיבה עם כולם.

משכך, קבעה ועדת האתיקה של לשכת עורכי הדין, ביחס לעורכי דין אשר אימצו לעצמם גישה של "השוטר הטוב והשוטר הרע" עם הלקוחות שלהם, כי לא יהיה בעמדתו או רצונו של לקוח למנוע מעורך דין מייצג מתן ארכה ראשונה הנדרשת לחברו. גילוי דעת זה של ועדת האתיקה מהווה קריאת כיוון ועמדה ברורה כי עורכי הדין הם חברים למקצוע ואינם צדדים מנוגדים המנהלים קרבות עקובים מדם.

ייעול העבודה המשפטית

שיתופי פעולה באים לידי ביטוי באמצעות שימוש והטמעה של עזרים, תוכנות ואפליקציות, החל מתוכנות לניהול משרד ועד לעזרים העושים שימוש בבינה מלאכותית (AI) לסריקת וניסוח הסכמים והכל כדי ליעל, להחיש ולהוזיל את העבודה המשפטית ולהפוך אותה ל- cost effective ככל שניתן עבור הלקוחות ועורכי הדין עצמם.

בשוק הגלובלי והמולטי דיספלינרי של היום, שיתופי פעולה מתקיימים לא רק בין עורכי הדין בינם לבין עצמם, הם מתקיימים גם באמצעות שימוש והישענות על אנשי מקצוע ומומחים בתחומים שונים. באמצעות שימוש ביועצים עסקיים ואנשי HR, יכולים משרדים גדולים וקטנים לבנות תוכניות עסקיות שנתפרות להם כמו כפפה ולנהל את משרדם כעסק שהינו למטרות רווח ככל עסק אחר.

משרדי בוטיק ומשרדים נוספים בכל הגדלים מבצעים מיזוגים שמאפשרים להם להטמיע לתוכם מחלקות מקצועיות בתחומי התמחות שונים ובהתאמה לתנאי השוק. רק לאחרונה בצל משבר הקורונה, התבשרנו על מספר לא מועט של משרדים שמיזגו לתוכם משרדי בוטיק בתחום חדלות הפירעון ובכך התאימו עצמם למצב השוק ולדרישה העולה למחלקות משפטיות מסוג אלה.

מובן כיום כי אין לו עורך הדין לעצמו ותנאי השוק, הרווחיות ושביעות הרצון של הלקוחות שלובים כולם אלה באלה והולכים יד ביד עם עזרים שונים שבבסיסם נשענים על שיתופי פעולה שונים בעולם המשפט ועריכת הדין.

עו״ד שירה מהרשק זיגלר, מייסדת ומנכ״לית במשותף של אפליקצית IN CASE

 

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות