עורכים צוואה? דעו מה לא לעשות

למדנו כבר, וביתר שאת בתקופה האחרונה, כמה חשוב לכתוב צוואה, כדי שהרצון שלנו ימומש כשלא נהיה כאן, אולם ישנם טעויות נפוצות שכדאי להימנע מהן
%d7%a2%d7%95%d7%93-%d7%94%d7%99%d7%9c%d7%94-%d7%a6%d7%90%d7%99%d7%a8%d7%99 |

מדוע חשוב לערוך צוואה? תקופת הקורונה, שאנחנו עדיין נמצאים בעיצומה, חשפה בפנינו את שבריריות החיים כמו שלא ידענו עד עכשיו. אנחנו חיים בזמן שבו פורצת מגפה עולמית, שהורגת אנשים, גורמת לתחלואה ולנכות לאחרים ולמעשה פוגעת בכל תחומי החיים באופן שלא היה מוכר לנו עד היום.

זה לא שלא ידענו שהחיים נגמרים, אבל קיבלנו איתות מהעולם. הוא מלמד אותנו בין היתר, שעלינו להיערך לקראת העתיד הלא ידוע.

על פי חוק הירושה בישראל, אם אדם הלך לעולמו ולא הותיר אחריו צוואה, ישנן הנחיות ברורות כיצד רכושו מחולק. זאת אומרת שלמעשה גם למי שמעולם לא ערך צוואה – יש צוואה, אך לא בטוח שהיא משקפת את רצונו.

לכן, חשיבותה של הצוואה היא שכך אתם דואגים שברגע האמת – הרצונות שלכם אכן יתממשו.

עו"ד הילה צאירי

חשוב לא לעשות טעויות כאשר עורכים את הצוואה, כי לרוב הטעות מתגלה, כשהמנוח כבר נפטר, ואין דרך לתקן את הטעויות שנעשו, דבר שעלול לגרום לעוגמת נפש גדולה, בפרט כאשר ברור מה היה רצון המנוח, אבל לא ניתן לקיים אותו.

חמש טעויות נפוצות בעריכת צוואות:
1. הורשת זכויות סוציאליות כמו פנסיה, פיצויי פיטורין, קרן השתלמות, קופ"ג וכו'. פנסיה ופיצויי פיטורין מתחלקים לפי תקנון קרן הפנסיה או לפי חוק פיצויי פיטורין, שיגברו על כל מה שיירשם בצוואה.
בקרנות פנסיה, ברוב המקרים הפנסיה תתחלק בין בן/ת זוג וכן לילדים עד גיל 21.
רק במקרה בו אין בן/ת זוג וילדים עד גיל 21, הפנסיה תתחלק בין המוטבים. לגבי יתר הזכויות הסוציאליות, אלה מתחלקות לפי המוטבים שנרשמו כאשר נפתחה הקופה ולא לפי הצוואה. כאשר מכניסים את הזכויות האלה לצוואה, יכולה להיווצר התנגשות בין הוראות המוטבים לבין הצוואה, דבר שיכול לגרור מחלוקות ואף הליכים בבית משפט. לכן, אם בכל זאת החלטתם לרשום את הזכויות הללו בצוואה, מומלץ לרשום בהוראת המוטבים "לפי צוואתי" (ולא לרשום שמות שמיים) וכך רק מי שנרשם בצוואה, יקבל את הכספים.

2. צוואה שצופה פני עתיד – חשוב שהצוואה תיקח בחשבון סיטואציות שונות, גם אם פחות שכיחות. במקרה אחד הורים הורישו את כל רכושם זה לזו ולאחר מות שניהם לילדיהם בחלקים שווים. אלא שלמרבה הצער, אחד הילדים נפטר לפני הוריו, ולא היו לו ילדים. למי היו רוצים ההורים שחלקו יעבור חלקו בירושה? לאחים שלו? או שאולי לנכדים האחרים? מה יקרה אם הרכוש ישתנה, אם אחד הילדים חלילה יפשוט רגל ועוד.

3. מינוי מנהל עיזבון – בהרבה צוואות, המנוח ממנה את מאן דהוא להיות מנהל העיזבון, לעיתים עורך הדין שערך את הצוואה, או קרוב משפחה ואף נרשם מה יהיה שכרו. לרוב אין צורך במינוי מנהלי עיזבון כדי לממש צוואה והיורשים יכולים לממש אותה בעצמם ולכן אין טעם להכניס מינוי כזה.

  1. טעות נפוצה היא למנות אדם שיהיה אחראי על רכוש עבור מישהו אחר (למשל מבוגר שיהיה אחראי על רכושו של קטין עד שיגיע לגיל 21 ויקבל את חלקו בעיזבון), ולציין שהוא "מנהל עיזבון".
    הוא איננו מנהל עיזבון. הוא נאמן, וחלות עליו חובות של נאמן. במקרה זה מומלץ להשאיר לנאמן הוראות ברורות לניהול הנאמנות.

5. ניסוח מעורפל – ככל שנוסח הצוואה ברור יותר, כך יתייתר הצורך להגיע לביהמ"ש ותיחסך בירוקרטיה רבה מהיורשים. על כן יש לוודא כי נוסח הצוואה ברור ונהיר, תוך הכנסת כמה שיותר פרטים מזהים כגון שמות, ת.ז, חשבונות, פרטי גוש חלקה של נכס וכו'.


עו"ד הילה צאירי, בעלת ניסיון של 20 שנה בפתרון וניהול סכסוכי ירושה ומשפחה. בוגרת הפקולטה למשפטים באוניברסיטת ת"א בהצטיינות, והפקולטה למדעי הרוח באוניברסיטה הפתוחה בהצטיינות,
מומחית בתחום דיני הירושה והעברה בין-דורית

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות