כיצד להפוך את המשבר להזדמנות: כך תשקיעו בנדל"ן בזמן הקורונה

בתקופה של חוסר ודאות כלכלית ושל משבר מתמשך, האם כדאי לרכוש דירה? האם ניתן לייצר הזדמנות להשקעה טובה ולהפוך את הלימון ללימונדה?
עו"ד עמירם מוראד |
בנייה, ארכיון. צילום: פלאש 90

משבר הקורונה אליו נקלענו במרץ האחרון וממשיך ללוות אותנו גם כיום, הוביל למשבר כלכלי עמוק שהיקפו עדיין לא ברור. טרם הספקנו להתאושש מהסגר הראשון וכבר נכנסנו לסגר נוסף בעקבות הגל השני בהתפרצות המגפה. הימים האלו, כמו החודשים הקודמים וכמו אלו שיגיעו בהמשך, מלאים בעיקר בחוסר ודאות בשלל תחומי החיים ובכלכלה בעיקר. האם דווקא בתקופה כזו שווה להשקיע בנדל"ן?

בסיום שנת 2019, הערכות בשוק הנדל"ן חזו כי מחירי הדירות יעלו בצורה חדה, בייחוד על רקע הכוונה אז לבטל את תכנית מחיר למשתכן. עליית מחירי הדירות בישראל העסיקה את הממשלות בישראל בשנים האחרונות והן ניסו לשלוט במחיר באמצעות מניפולציות ממשלתיות, שלא בהכרח הצליחו.

עו"ד עמירם מוראד

אולם, תחזיות לחוד ומציאות לחוד. כל המומחים לענייני נדל"ן, כמו גם מומחים בשאר תחומי החיים, לא הצליחו לחזות את מה שהביאה עמה שנת 2020. בוודאי לא העלו על דעתם שתפרוץ מגפה עולמית שתשנה את החיים בצורה כל כך קיצונית.

עם כניסתנו לסגר הראשון, במהלך חודש מרץ, איבדו ישראלים רבים את מקור פרנסתם, רבים הוצאו לחל"ת או ספגו פגיעה קשה בשכר. מי שמצא עצמו עם הלוואות ומשכנתאות הצליח לקבל דחייה לתשלומם במספר חודשים. למרות סיוע כזה או אחר מהמדינה, המשבר הכלכלי שבפניו עמדנו ערב יציאתנו מהסגר הראשון היה עמוק. כבר אז התחלנו לחזות כיצד המשבר הזה מתחיל להשפיע על שוק הנדל"ן בארץ.

עתיד לא ידוע

למשל, במהלך חודש אפריל, בשלהי הסגר, נמכרו בישראל 2,000 דירות. לפי נתוני משרד האוצר זהו הנתון הכי נמוך מאז שנת 2002. בשלב הזה לא נצפו ירידות מחירים מהותיות בבתים ובדירות למגורים. יחד עם זאת, הסקטור שנפגע קשות היה דווקא סקטור המשרדים להשכרה, שנותרו שוממים ועל כן גם ספגו ירידות מחירים.

עוד בטרם הספקנו להתאושש מהמפולת שהביא עמו הסגר הראשון והנה אנו בעיצומו של סגר נוסף, והגבלות שהוטלו על הציבור בעקבות העלייה בנתוני התחלואה בנגיף הקורונה. כמה זמן נהיה בסגר? עדיין לא ידוע. אולם, ברור כבר עכשיו שיהיו לכך השפעות כלכליות קשות שיצטרפו לאלו הקודמות. שוב אבטלה, חל"ת וסגירת מקומות עבודה. ההנחה היא כי המשבר שיעמיק ישפיע גם הוא על רכישת הדירות ויגרום להאטה בקצב מכירת הדירות. יתכן ובהמשך, לירידת מחירים.

לכל אלה כדאי להוסיף את העובדה כי ישראלים רבים קיבלו דחייה בתשלומי המשכנתאות וההלוואות, דחיות שבסופו של דבר יסתיימו. ישראלים רבים ימצאו את עצמם מול משכנתאות שבהם לא יוכלו עוד לעמוד – והדבר יחריף מחד את המשבר הכלכלי אך מאידך, עשוי להוביל לירידה במחירי הדיור. בעלי חוב יבקשו לממש נכסים במהירות וגם במחיר של ירידה במחיר הנכס.

לסיכום

במידה ואתם שוקלים לרכוש דירה למגורים ראשית חשוב לשקול שוב ושוב אם תוכלו לעמוד בהתחייבויות שלכם בתקופה כזו של אי ודאות. חשוב להישאר עם הרגליים על הקרקע ולא "לקפוץ מעל הפופיק". במידה ומצאתם נכס שמתאים למידותכם, חשוב שתייעצו עם עורך דין המתמחה בתחום כדי שיסייע לכם ויכוון אתכם במסלול הרכישה הבטוח.

במידה ואתם שוקלים לרכוש נכס להשקעה, להערכתי, שוק הנדל"ן יושפע מהקורונה בחודשים הקרובים, ההיצע עתיד לגדול, דבר אשר, ככל הנראה יוביל לירידת מחירים.

חשוב להיות עם היד על הדופק ולהיכנס בעיתוי הנכון. שימו לב כי שוק הנדל"ן מבוסס על ההערכות וכי בכל מקרה אתם תצטרכו לקבל החלטה מתי להמר על הקלף הנכון.

וכך, תוכלו להפוך את הלימון ללימונדה.

למאמר נוסף מאתרו של עו"ד עמירם מוראד על השעות נדלן בתקופת הקורונה

_____________________________________

https://obiter.co.il/lawyer/%d7%a2%d7%95%d7%93-%d7%95%d7%a0%d7%95%d7%98%d7%a8%d7%99%d7%95%d7%9f-%d7%a2%d7%9e%d7%99%d7%a8%d7%9d-%d7%9e%d7%95%d7%a8%d7%90%d7%93

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות