בקשה לייצוגית: "המראות הפנורמיות הנמכרות ברשתות מסוכנות"

על פי התביעה, הנאמדת בכ-4 מיליון שקלים, המראות אינן מאושרות לשימוש על ידי מכון התקנים וגם אינן עומדות בדרישות התקן האירופאי ולכן שיווקן אסור בדין
מעיין לביא |

לבית המשפט מחוזי מרכז הוגשה בקשה לתביעה ייצוגית, נגד הרקולס גורקביץ בע"מ, יצרנית מראות פנורמיות, ונגד אייס והום סנטר, אשר משווקות אותן. על פי הבקשה, המראות אינן עומדות בתקנים הנדרשים בחוק, מהוות סכנה בטיחותית וזאת תוך הטעיה חמורה והצגתם כמוצרים העומדים בתקנים הנדרשים בדין. חברי הקבוצה הינם להערכת המבקשים כ- 50 אלף איש שרכשו את המראות והנזק לחברי הקבוצה נאמד בכ- 4 מיליון שקלים.

על פי הבקשה שהוגשה, באתר חברת היצרן מצוין כי המראות רשומות בישראל כפטנט, עומדות בתקנים ישראליים ובינלאומיים ובעלות תו תקן iso 9001 וכך מצוין גם על גבי האריזות. בנוסף, צורפה הצהרה כי המראה עומדת הן בתקן האירופאי והן בתקן הישראלי.

בפועל, לטענת המבקשים, ממידע שהגיע אליהם אין למראות הללו תקן ישראלי וההחברה כשלה בקבלתו עוד לפני 20 שנה. על פי הנטען, משרד התחבורה כתב כי השימוש במראות הפנורמיות הפנימיות הינו בעייתי והנחה בעבר שלא להעביר רכבים מבחן שנתי אם מותקנת ברכב מראה מעין זו.

לבקשה צורפה חוות דעת מומחה של מהנדס רכב שקבע כי המראות אכן מהוות סכנה בטיחותית קשה משום שהן מתנפצות בקלות וחלקיהן מתפזרים באופן המסכן את הנוסעים ברכב, ומעבר לסכנת ההתנפצות המראות הפנורמיות פוגעות בבטיחות הנהיגה ברכב, במספר נושאים: סינוור מלפנים ומאחור, שיבוש הראיה מאחור והערכה מוטעית של מרחק המכוניות הנוסעות מאחור.

במסגרת הבדיקות שערך המומחה התברר כי בניגוד להצהרת החברה, המראה אינה עומדת בדרישות התקן האירופאי כנטען ולכן שיווקה אסור בדין. בעוד שמראה מקורית לרכב שעומדת בתקני הבטיחות נסדקה רק תחת משקל של 22.6 ק"ג וגם זאת ללא שבירה לרסיסים, המראה מתוצרת הרקולס נשברה לחלוטין תחת משקל של 3.94 ק"ג, תוך יצירת שברים גדולים וחדים היוצרים סכנה מהותית.

קודם להגשת התביעה, ערך בא כוח המבקשים, בירור עם מכון התקנים וממנו עלה כך לטענתו, שהחברה מציגה על גבי אריזת המוצר מפרט טכני אשר בוטל עוד בשנת 2013 ולכן אסור להציגו כיום וזאת ללא קשר לעובדה שמעולם לא קיבלו מוצרי החברה את התקן. בנוסף מתברר כי סמליל מכון התקנים המופיע על אריזות המשיבה מתייחס לתקן ניהול איכות של החברה המייצרת ולא לאיכות המוצר עצמו ואינו אמור להופיע על האריזה.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות