הסכם ממון: המדריך לעתיד הבטוח

"הסכם ממון- לא לעשירים בלבד". בניגוד למה שהיה נהוג בעבר, כיום לא רק עשירים וידוענים חותמים על הסכם ממון. כדי להבטיח וודאות במקרה של מחלוקות מומלץ לחתום על הסכם ממון לפני הנישואין. כך לכל אחד מהצדדים תהא וודאות לגבי אופן חלוקת הרכוש והדבר ימנע או לפחות יפחית סכסוכים בעתיד.
עו"ד הילה וינטרוב |
ההסכם לא עומד בתנאי הסעיף. אילוסטרצה shutterstock
אילוסטרצה shutterstock

פעמים רבות אנחנו שומעים בתקשורת על זוגות ידוענים ועשירים (או אנשים אמידים) שחתמו על הסכמי ממון, כדי להבטיח שאם ייפרדו בעתיד, הרכוש שלהם יוותר בידם ולא יעבור לבן או לבת הזוג.

זה נכון, הסכם ממון עשוי להגן על הרכוש של בעל ההון. אולם, לא רק לעשירים מומלץ לחתום על הסכם ממון, אלא לאנשים רבים, בעיקר כאשר אין שוויון בין הצדדים שמגיעים למערכת היחסים וכאשר אחד הצדדים צבר רכוש נוסף בטרם נישואי הצדדים.

עו"ד הילה וינטרוב

עבור רבים נתפס הסכם הממון פעמים רבות כאקט רציני ולכאורה מייצג את חוסר האמון של צד אחד בבן או בבת הזוג שלו וכאשר הזוג נמצא בתקופה היפה בחייו, מאוהבים עד מעל לראש קשה לראות את נקודת השבר אם תהיה כזו בעתיד.

משכך, עולה החשש לדבר על הנושא שהוא איך לומר פחות "נעים". אך בפועל מדובר בהסכם שמעניק ביטחון, לשני הצדדים, וודאות משפטית וכלכלית וכן, הוא צופה פני עתיד.

חשוב לחתום על ההסכם הזה בעוד היחסים בין הצדדים תקינים כך, שבמידה ובעתיד יתגלעו מחלוקות, ההסכם יאפשר לפתור אותן ללא ריבים וסכסוכים מיותרים.

אכן, קשה לחשוב על פרידה ועל חלוקת רכוש בעוד היחסים בין בני הזוג מאושרים וטובים.

בשלב הזה הרי אתם לא חושבים כלל כי מתישהו האהבה תיגמר, הרומנטיקה תעזוב ואתם תלכו איש לדרכו. יתכן ולא תזדקקו להסכם, וקיימת האפשרות כי תמשיכו לחיות ביחד בטוב עוד שנים רבות. יחד עם זאת, חשוב להתכונן גם לתרחישים פחות טובים ולצמצם נזקים לכשיגיעו.

מי צריך הסכם ממון?

עורך דין הסכם ממון רלוונטי לכל זוג באשר הוא. זאת משום שמדובר בהסכם צופה פני עתיד ועל כן, אף אם ערב נישואיהם אין בבעלות מי מבני הזוג נכסים רבים, הרי כי לאורך שנות חייהם יחד, בוודאי יצברו רכוש מסוגים שונים, אשר עלול ליצור מחלוקת כספית ביניהם בעת גירושין.

זאת ועוד, לא כולם יודעים אך בהסכם שכזה ניתן לעגן הסכמות נוספות שלא רק קשורות ברכוש. כך למשל, ניתן לקבוע תניות נוספות במקרה של פרידה הקשורות למזונות אישה/מזונות ילדים וכיוצ"ב.

כדי למנוע סכסוך משפטי על הרקע הזה ולהקל על הליך הגירושין, הן מבחינה אישית והן מבחינה כלכלית, כדאי לערוך הסכם ממון הקובע כאמור, מבעוד מועד את אופן חלוקת הרכוש בין בני הזוג במקרה של פרידה.

ניתן לערוך הסכם ממון לפני או אחרי הנישואין, כאשר הסכם זה חשוב מאוד גם עבור זוגות ידועים בציבור, המקיימים חיי זוגיות ומשק בית משותף, אך אינם באים בברית הנישואין.

יש לכם רכוש? כדאי להגן עליו

החשיבות בעריכת הסכם ממון עולה כאשר אחד הצדדים מגיע למערכת היחסים עם רכוש, כלומר כשיש פער כלכלי מהותי בין הצדדים, למשל כשלאחד מבני הזוג יש בבעלותו דירה.

על פי דיני המשפחה, בעת גירושין, יש לבצע חלוקה ואיזון משאבים בין בני הזוג של הרכוש המשותף, הוא רכוש אשר נצבר לאחר הנישואין.

החריג לכלל זה הוא במידה ויש הוכחה על כוונת שיתוף בנכס, הוא ייחשב לרכוש משותף וייכלל באיזון המשאבים בין בני הזוג. כלומר, אם לאחד מבני הזוג יש בבעלותו דירה בה התגוררו השניים במהלך החיים המשותפים, יוכל בן הזוג השני לדרוש זכויות בדירה לכשייפרדו.

במידה ויהיה בין הצדדים הסכם ממון חתום שיקבע כי הדירה נשארת בבעלות בעליה – יש סיכוי טוב יותר להגן על אותם נכסים.


 

 

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות