האם אפשר לתבוע פיצויים בשל הידבקות בקורונה?

מהם התנאים להגשת תביעת נזיקין בעקבות הידבקות בנגיף, את מי ניתן לתבוע ועל מי האחריות לפצות אתכם? מדריך
%d7%a2%d7%95%d7%93-%d7%91%d7%aa-%d7%97%d7%9f-%d7%98%d7%99%d7%99%d7%a5 |
בדיקת קורונה. צילום ארכיון (למצולם אין קשר לנאמר בידיעה): יוסי אלוני, פלאש 90

בתי המשפט בכלל, ובארץ בפרט, רק החלו להתמודד עם השאלות המשפטיות העולות מההתמודדות עם מגפת הקורונה. בחודשים ואף בשנים הקרובות ייאלץ המשפט להתמודד עם סוגיות שונות העולות בשל התפרצות הנגיף בסוגיות שונות ובהם דיני המשפחה, חדלות פירעון וגם דיני הנזיקין. האם כבר היום ניתן לתבוע פיצויים על נזקים שנגרמו לכם בעקבות הידבקות במחלה או כניסה לבידוד? על כך במאמר זה.

תביעה נזיקית בעקבות הדבקה בנגיף הקורונה, על שלל נזקיו, היא תביעה על פי עוולת הרשלנות המפורטת בפקודת הנזיקין. כדי להוכיח תביעה בנזיקין יש צורך בשלושה תנאים מצטברים. הראשון הוא הפרת חובת הזהירות. התנאי השני הוא גרם נזק והשלישי הוא קשר סיבתי בין הפרת החובה לנזק. אם הוכחתם זאת, הרי שיש עילה בתביעת פיצויים.

עו"ד בת חן טייץ

השאלה היא על מי מוטלת האחריות ואת מי ניתן לתבוע? למי יש אחריות על שלומנו, ומי אמור לשלם לנו פיצוי במידה ונידבק? הגוף שאחראי על בריאותנו הוא משרד הבריאות, כלומר מדינת ישראל. לכן, בחלק מהמקרים תוכלו לתבוע פיצוי נזיקין מהמדינה.

אולם מה קורה אם חליתם בקורונה בגלל אדם שהפר בידוד והתגלה כחולה מאומת? מה קורה אם נדבקתם בנגיף במקום העבודה? ומה במידה והגעתם לאירוע או מקום עסק שלא הקפיד על הנחיות משרד הבריאות וכתוצאה מכך חליתם? למי שנגרם נזק עקב אדם שהפר את צווי משרד הבריאות הרי שתוכלו לתבוע את מי שהפר את הצו.

במקרה בו משרד הבריאות התרשל כלפיכם, למשל הודיע לכם שאינכם חולים בנגיף ולאחר מכן התברר כי חליתם, אז תוכלו לתבוע את המדינה האחראית לבדיקות, או את החברה ששיווקה את הבדיקה. גם במידה ונדבקתם על ידי הצוות הרפואי שטיפל בכם, תוכלו לתבוע פיצויים מהמדינה.

במידה וחליתם או נפגעתם כתוצאה מנגיף הקורונה ונגרמו לכם נזקי גוף, יש מספר גופים מהם תוכלו לדרוש פיצוי בגין נזקים אלו. יש לקחת בחשבון כי ייתכן ונזקי הנגיף יכול שיתגלו רק כעבור זמן, שכם מדובר בנגיף "חדש" אשר עדיין רב הנסתר על הגלוי בעניינו ועדיין אין מספיק מידע לגבי הנזקים שהוא גורם לטווח הקצר ולטווח הארוך.

שאלת הנזק

גובה הנזק, ובהתאם סכום הפיצוי שתקבלו משתנה בהתאם לנסיבות של כל מקרה. הפיצוי צפוי לכלול את הנזקים הישירים שנגרמו לכם (כמו הפסק ימי עבודה, הוצאות רפואיות, כאב וסבל או עזרה ביית) שנגרמו לכם כתוצאה מהמחלה. אם נגרם לכם נזק קבוע, נכות כלשהי, הרי שהפיצוי צפוי לכלול ראשי נזק נוספים ובכך להגדיל את סכום הפיצויים.

הפיצוי עשוי לכול גם פיצוי על נזק נפשי שנגרם, אם נגרם לכם. במידה ובעקבות ההידבקות לקיתם בהתקף לב או באירוע מוחי, כלומר, הקורונה היוותה טריגר להתפרצות בעיה בריאותית נוספת, הרי שתוכלו לתבוע פיצוי בהתאם.


עו”ד בת חן טייץ

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות