מסורבי גט: הגברים שנשכחו

עגינות וסרבנות גט אינם נחלת הנשים בלבד יש גם גברים המבקשים לסיים את נישואיהם ללא הצלחה והם כלואים במקום מימנו אינם יכולים להתנתק
עו"ד פנינה יחזקאל כחלון |
אילוסטרציה

השיח הציבורי כמעט ולא עוסק בעניין מסורבי גט. יש אנשים שכלל לא מכירים את המושג הזה. אולם, למרבה ההפתעה, בישראל יש יותר מסורבי גט ממסורבות גט. גברים אלו מבקשים לסיים את נישואיהם ללא הצלחה ומוצאים עצמם כלואים במקום ממנו אינם יכולים להתנתק.

כיום, אין הגדרה אחת של המושג סרבנות גט, לפי הנהלת בתי-הדין הרבניים, סרבנות גט משמעה כי בית-הדין הגיע להחלטה על כפיית גט או חיוב גט אלא שאחד הצדדים מסרב. גופים שונים, ובהם מבקר המדינה, סוברים כי הגדרה זו היא מצמצמת מדי.

כאשר הליכי גירושין בין בני-זוג מתמשכים לאורך תקופה בשל סירוב של אחד מבני-הזוג לגירושין, יכול בית-הדין הרבני לפסוק על גירושין. פסק-הדין יכול להיות בלשון של כפייה, חובה או המלצה. במשנה ובתלמוד נקבעו מספר עילות כפייה מפורשות, כגון: מאיסה מוצדקת, סכנת חיים כתוצאה מהמשך קיומו של קשר הנישואין, עקרות ונישואין אסורים.

עו"ד פנינה יחזקאל כחלון

בין הפוסקים קיימת מחלוקת בשאלה האם אפשר לצרף לרשימה זו עילות נוספות הדומות במהות שלהן. אולם למעשה, בתי הדין נרתעים מכפיית גט כאשר עילת הגירושין שונה מזו המופיעה ברשימה.

מדין תורה, לא נדרשת הסכמתה של האישה לגירושין ואולם, בעקבות תקנות רבנו גרשום מאור הגולה, מלפני כאלף שנים, נקבעה הלכה שלפיה אין מגרשים את האישה בעל כורחה.

גט בכפייה?

מסורבי גט, כך על פי חוקי המדינה, יוכלו לשאת אישה שנייה לאחר היתר מאה רבנים שמגובה בהיתר מיוחד של הרבנים הראשיים לישראל. על פי הרבנות הראשית היתר כזה יינתן רק במקרים מיוחדים של מחלת נפש קשה. האמצעי מופעל גם במצבים של עגינות הגבר, כשאישה מסרבת לחיוב גט שפסק עליה בית הדין. נוהל זה הינו נוהל חריג ומעטים הפעמים אשר עושים בו שימוש.

הסנקציה המרכזית שנדונה בהלכה כלפי אישה המסרבת להתגרש היא שלילת דמי המזונות. לדעת רבי אליהו מזרחי, הרא"ם, הגם שרבנו גרשום אסר גירושי אישה בעל כורחה, ניתן לשלול מן האישה את מזונותיה, אם היא מסרבת להתגרש. הלכה למעשה, אין בתי-הדין נוהגים להשתמש בכלי זה לשם כפיית גירושין על האישה, אלא בנסיבות חריגות.

https://www.facebook.com/IsraelBarAssociation/videos/1237702896628878/

על אף ההלכה העקרונית שאין לגרש אישה בעל כורחה, ישנן נסיבות שבהן הכריעו הפוסקים שחרם דרבנו גרשום לא חל, וניתן לכפות על האישה להתגרש, וזאת באמצעות הפקדת גט וסכום הכתובה בבית-הדין והענקת פטור מתשלום מזונות לאישה, מרגע השלשת הגט והכתובה ואילך.

הפתרונות ההלכתיים של מסורבי הגט פשוטים יותר מפתרונות ההלכתיים של מסורבות הגט ועגונות ההבדל בפסקי ההלכה נעוץ בחומרת העניין. האיסור על אישה להינשא לשני גברים ו/או לנהל מערכת יחסים עם גבר בעודה נשואה הינו איסור דאורייתא חמור אשר השלכותיו חמורות.

המלצתי לזוגות הנמצאים בסיטואציה כזו היא להזדרז ולסיים עם העניין מה שיותר מהר שכן הנזק שנגרם למסורב או מסורבת הגט מקיים עילת תביעת נזיקין. עדיף לסיים עם מערכת כושלת מה שיותר מהר ולהיפתח להזדמנויות נוספות וכמובן שיש לחשוב על טובת הילדים המשותפים הסובלים גם הם מהמצב המתסכל.

הכותבת הינה עו"ד ומגשרת בתחום דיני המשפחה. אין באמור יעוץ משפטי או תחליף לו.

________________________________________________

https://obiter.co.il/lawyer/%d7%a2%d7%95%d7%93-%d7%a4%d7%a0%d7%99%d7%a0%d7%94-%d7%99%d7%97%d7%96%d7%a7%d7%90%d7%9c-%d7%9b%d7%97%d7%9c%d7%95%d7%9f

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות