הכל על יפוי כח מתמשך

כל מה שרציתם לדעת על הכלי החדשני שיאפשר לכם להיערך לעתיד ויקנה לכם את הכוח להחליט בעצמכם מי ינהל את עניינכם במצב בו תאבדו את כשרותכם המשפטית
עו"ד דליה שוורצמן ועו"ד אורית ברק |
יפוי כח מתמשך

בכל פעם אנו נשאלות מחדש מה ההבדל בין יפוי כח כללי לבין יפוי כח מתמשך. החלטנו לעשות סדר ולהבהיר את נקודות השוני.

יפוי כח כללי הוא יפוי כח המאפשר למיופה כח (הממונה) לפעול בשמו של מיפה הכח (הממנה) לצורך ביצוע פעולות שיש לבצע ביחס לרכושו של מיפה הכח לדוגמא: אדם הנוסע לתקופה ארוכה וממנה את אחיו לפעול בשמו במקומו להשכיר נכס השייך לו, אב המתקשה פיזית לבצע פעולות וממנה את בנו לעשות פעולות בנקאיות בשמו במקומו ועוד.

עו"ד דליה שוורצמן

תוקפו של ייפוי הכח הכללי הוא ל-10 שנים בלבד וניתן לביטול ע"י הממנה בכל עת. יפוי כח כללי כזה יפוג אם חו"ח מיפה הכח (הממנה) מאבד את כשרותו המשפטית והופך לחסוי. במצב של אבדן הכשרות המשפטית – יפוי הכח הכללי לא מספק פתרונות לטיפול בחסוי ויש צורך במינוי אפוטרופוס לרכושו ולגופו. למקום זה איננו רוצים להגיע. ייפוי כוח מתמשך מייתר את ההליך הבירוקרטי והמסורבל של פניה עתידית לבית המשפט למינוי אפוטרופוס.

עו"ד אורית ברק

יפוי כח מתמשך – מהווה את הכלי החדשני ("רק" משנת 2016) להיערך לעתיד. ייפוי כח מתמשך מאפשר לממנה להחליט בעצמו מראש, תוך הפעלת שיקול דעת, מי ינהל את ענייניו הבריאותיים, האישיים והרכושיים. יפוי כח מתמשך מאפשר למייפה הכח להחליט ולקבוע על מי הוא סומך כדי שייקח החלטות בענייניו, מה יהיו סמכויות מיופה הכח, למי ידווח מיופה הכח (אם בכלל) – וכל זה על פי הוראות מפורשות של מיפה הכח. יחסי הממנה והממונה מבוססים על אמון כי הממונה יבצע את הוראותיו. ייפוי כח מתמשך משאיר את השליטה בידי הממנה כשהוא עצמו הקובע.

יפוי כח מתמשך יכנס לתוקף בהיבט האישי והרפואי כאשר הממנה (מיפה הכח) "אינו יודע להבין בדבר" ולא יכול להחליט על עצמו כמו למשל במקרים של דמנציה או ירידה משמעותית ביכולת הקוגניטיבית. בענייני רכוש רשאי הממנה לקבוע כי יפוי הכח ייכנס לתוקף מיד עם חתימתו כאשר הממנה כשיר להחליט (כמו ייפוי כח כללי) או רק כאשר לא יוכל להבין בדבר ולא יהיה כשיר.

יתרון נוסף ליפוי כח מתמשך: כאשר אדם מוכרז כלא כשיר משפטית לנהל את ענייניו וממונה לו אפוטרופוס, חייב האפוטרופוס לדווח לאפוטרופוס הכללי על פעולותיו לטובת החסוי מעת לעת. ביפוי כח מתמשך אין צורך בחובת דיווח לאפוטרופוס הכללי (אלא אם קבע אחרת באופן מפורש הממנה).

יפוי כח מתמשך הוא מלאכת מחשבת המורכבת אך ורק מרצונו המפורש של הממנה לגבי כל פרט ופרט בחייו. אדם הרוצה לקבוע את עתידו – כדאי שיעשה יפוי כח מתמשך.

________________________________________________

עו”ד דליה שוורצמן

עו”ד אורית ברק

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות