לראשונה קובע ביהמ"ש: נגיף הקורונה יכול להיחשב כאירוע מסכל

מועד פינוי דירה נדחה על רקע מגיפת הקורונה לאחר שהשופטת קבעה כי אף שהדבר לא הוכר בפסיקה יש להתבסס על הגנת דיני הסיכול
רונן לוי |
שוטרים קורונה
שוטרות מג"ב בירושלים, ארכיון (למצולמות אין קשר לנאמר בידיעה). צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שופטת בית משפט המחוזי בתל אביב, רחל-בת ערקובי, דחתה מועד פינוי דירה במספר חודשים, לאחר שקבעה כי מדובר בנכס בו מתגוררים כעת בני משפחה ולמרות שמגפת הקורונה לא הוכרה בפסיקה כאירוע מסכל, בעניין הזה קיימת תחולה להגנת דיני הסיכול.

הבקשה הוגשה לבית המשפט, לאחר שזוג יהלומנים שרכשו דירה בצפון תל אביב מזוג יהלומנים אחר, שנקלע להליכי פשיטת רגל ב-4 מיליון שקלים. על פי ההסכם, הדירה הייתה אמורה להיות מפונה באמצע חודש ספטמבר, אלא שהמוכרים הגישו בקשה לדחיית מועד הפינוי בחודשיים מאחר ונגיף הקורונה עיכב את חיפושי הדירות שלהם והחריף עוד יותר את מצבם הכלכלי, היות ששניהם הוצאו לחל"ת.

מוכרי הדירה טענו כי נגיף הקורונה מהווה עילה משפטית לסיכול החוזה, משום שהוא מנע מהם לפנות את הדירה במועד שנקבע בין הצדדים. מנגד, רוכשי הדירה לא הסכימו לבקשת הדחייה, וטענו בבית המשפט כי דחיית מועד הפינוי עלולה לגרום להם נזקים מאחר שגם הם, כמו החייבים, עוסקים בתחום היהלומים וניזוקו מהקורונה.

בסיכומו של דבר, השופטת בת-ערקובי קיבלה את בקשתם של מוכרי הדירה וקבעה כי פינוי הדירה יתבצע בתחילת חודש נובמבר. השופטת ציינה כי לא מדובר בנכס מסחרי אלא בדירת מגורים, שבה נכון לעכשיו מתגוררת משפחה עם חמישה ילדים ולכן ניתן להטות את הכף לטובתם.

"מגפת הקורונה", כתבה השופטת בהחלטתה, "לא הוכרה בפסיקה כ'אירוע מסכל', אלא שסבורני כי בענייננו יש תחולה להגנת דיני הסיכול: ראשית, הנסיבות של פרוץ מגפת הקורונה סיכלו את יכולתם של החייבים למצוא דירה חלופית במועד שיאפשר להם לפנות את הדירה במועד החוזי; שנית, החייבים לא יכולים היו לצפות את משבר הקורונה ולא את הגבלות התנועה מכוח החלטות ממשלה".

השופטת הוסיפה: "לבל נשכח כי המדובר בחייבים אשר פנו מיוזמתם להליך בשל חובות גבוהים וכי הרוכשים רכשו את הדירה כאמור במחיר 'מציאה', ומתוך היכרות קודמת עם החייבים, כך שסבורני כי נזקם יהיה קטן מנזקם של הקטינים אם יפונו מהדירה לאלתר".

"אנו מצויים", נכתב עוד בהחלטת בית המשפט, "בתקופה שבה הפסיקה לעניין סוגיית הסיכול איננה ברורה, אך בה בעת היא נדרשת לאור פרוץ מגפת הקורונה, ואשר בשלב זה ניתן רק לשער את מלוא השלכותיה ההרסניות, בין היתר, הכלכליות. על דבר אחד אין מחלוקת – סוגיה זו של מגפת הקורונה עוד נכונה להגיע אל פתחם של בתי המשפט ברחבי העולם".

עו"ד רוני ינון

עו"ד רוני ינון: "שמח שהשופטת היא כמו סנונית שמבשרת את בוא הסתיו, בעיקר שיש שלל סוגיות שעדיין לא הגיעו להערכאות הגבוהות שיהפכו להלכה. בעידן בו מגיפה עולמית מכה בעוצמות שאף אחד לא צפה, יש ליתן משקל לכל מקרה לגופו, ולעשות אזונים מתאימים בין קיום חוזים, וחידוד דיני הסיכול מחד ומנגד עקרון חופש החוזים. אין ספק שהשופטת פסקה לטעמי נכון, נקווה ששופטים רבים יצטרפו אליה ברוח הזו, כי חוק וצדק צריכים לדור בכפיפה אחת".

_____________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופטת רחל-בת ערקובי

_____________________________________________________

עו”ד רוני ינון

 

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות