ביהמ"ש: עברייני תנועה סדרתיים? גם קנס יכול להפוך לשלילה

שלוש ערכאות שונות קבעו כי בריבוי עבירות תנועה ניתן להגיש כתב אישום ולפסול רישיון של נהג גם כשמדובר בברירת קנס
אייל חן |
מצא ולא החזיר, אילוסטרציה

בתי משפט בשלוש ערכאות שונות, קבעו כי ניתן להגיש כתב אישום ולפסול נהג המסכן את שלום הציבור באופן שיטתי תוך נהיגה ללא שימוש בדיבורית. בתי המשפט דנו בעניינו של נהג, תושב ראשון לציון, בעל עשרות עבירות תנועה שהגיע עד לבית המשפט העליון.

תחילת הדיונים בתיק בבית המשפט לתעבורה בבאר שבע. השופט אלון אופיר, דן בעניינו של תושב ראשון לציון שלחובתו 76 הרשעות בעבירות תעבורה ו-7 תיקים פליליים פתוחים בגין העבירה של שימוש בטלפון שלא באמצעות דיבורית אגב נהיגה.

בהחלטתו קבע השופט אופיר, כי ניתן להגיש כתב אישום בגין עבירות עבורה של שימוש בטלפון שלא באמצעות דיבורית אגב נהיגה, במקרים ריבוי עבירות המוגדרות כעבירות קנס (ברירת משפט). עוד נקבע בהחלטה כי נכונה בקשת המדינה להורות על פסילתו של אדם אשר כל אזהרות השוטרים אינן מועילות ופסל אותו מלהחזיק הרישיון נהיגה עד תום ההליכים המשפטיים נגדו אשר תפקע תוך 60 יום.

הנהג לא ויתר ועל החלטת בית המשפט לתעבורה הוגש ערר לבית המשפט המחוזי בבאר שבע אך נדחה. בית המשפט דחה את טענתו של הנהג כי אין למדינה סמכות לשלול מהעורר את זכותו לקבל אפשרות של ברירת משפט בגין העבירות המופיעות בכתב האישום.

שופטת המחוזי בבאר שבע, יעל ייטב, ציינה כי צדק בית משפט קמא אשר התייחס לכך שעבירה בודדת מסוג עבירת קנס לא תצדיק על פי רוב פסילה עד תום ההליכים אלא אם כן מדובר בעבר תעבורתי חריג עד מאוד. ואולם, כאשר מדובר ב – 4 עבירת קנס רצופות, כולם מאותו סוג, לאחר ששוטר עצר והסביר, על רקע העבר המכביר בקשתה של המשיבה לפסילה עד תום ההליכים היא סבירה והגיונית.

סניגורו של הנהג הגיש בקשת ערעור לעליון וטען כי התביעה לא הייתה רשאית להגיש כתב אישום בגין העבירה, ותחת זאת, היה עליה להסתפק במתווה של ברירת משפט. שופט בית משפט העליון, ניל הנדל, לא קיבל את הבקשה על קביעותיהם של בית המשפט לתעבורה ובית המשפט המחוזי.

"נראה לי כי טענה זו איננה מצדיקה מתן רשות ערר", כתב השופט הנדל בהחלטתו. "לו היה עולה, על פני הדברים, כי כתב האישום הוגש ללא סמכות, ייתכן והיה מקום לשקול דיון בנושא, אף בשלב זה, ולו למנוע את התוצאה של פסילת הרישיון למשך 60 יום. ואולם, ההנמקה של בית המשפט המחוזי סדורה ומפנה לפסיקה של בית משפט זה. הואיל וכך, אינני סבור כי העניין מצדיק מתן רשות ערר, והסניגור רשאי להעלות את טענותיו בעניין במסגרת המשפט שיתנהל".

_____________

לצפייה ודירוג כבוד השופט אלון אופיר

לצפייה ודירוג כבוד השופטת יעל ייטב

לצפייה ודירוג כבוד השופט ניל הנדל

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות