בגלל הקורונה: מתווה חנינות לביטול קנסות

נשיא המדינה ושר המשפטים הכריזו על מתווה חנינות מיוחד עבור בעלי חובות בגין קנסות, שנקלעו למצב כלכלי קשה בשל התפרצות הנגיף
רונן לוי |
סגר הקורונה השני. צילום: נתי שוחט, פלאש 90

נשיא המדינה רובי ריבלין, ושר המשפטים אבי ניסנקורן, הכריזו על מתווה חנינות ייחודי עבור בעלי חובות בגין קנסות, שנקלעו למצב כלכלי קשה על רקע המאבק בנגיף הקורונה. "המתווה יקל במעט את העול הכלכלי ממי שנצרך לכך וככל שיש בידינו", אמר הנשיא.

יודגש כי במסגרת המתווה לא יבחנו בקשות להקלה בקנסות שהוטלו בגין הפרת ההוראות למניעת התפשטות הקורונה, אלא רק בקשות להקלה בקנסות אחרים למי שמצבו הכלכלי הורע בשל המאבק בקורונה.

רבים מאזרחי ישראל מתמודדים עם השלכות כבדות משקל במישור הכלכלי מאז התפרצות הקורונה. ביניהם, בעלי חובות בגין קנסות שהוטלו עליהם בעבר, שנקלעו למצב כלכלי קשה על רקע המאבק בנגיף ומתקשים לשלם את חובם בתקופה זו.

המתווה, יוזמת נשיא המדינה ושר המשפטים, מיועד עבור בעלי חובות אלו, על מנת להקל עליהם בתקופת משבר קשה זו. במסגרת המתווה, השימוש בסמכות החנינה ביחס להקלה בעונשי הקנסות יהיה רחב מן הרגיל ויינתן משקל מיוחד למצוקה הכלכלית אליה נקלעו החייבים בשל המאבק בנגיף הקורונה והשלכותיו הכלכליות.

במשרד המשפטים מבהירים, כי החנינה לא תינתן באופן כללי וגורף. "החנינות", כך לפי ההודעה המשותפת עם בית הנשיא, "יינתנו רק בעקבות הגשת בקשת חנינה ושקילת כל מקרה לגופו, לאחר קבלת חוות דעת מהגורמים המוסמכים בעקבות הגשת בקשת חנינה מסודרת".

"החלטנו להשיק מתווה חנינות מיוחד שיקל במעט את העול הכלכלי ממי שנצרך לכך וככל שיש בידינו", אמר נשיא המדינה ריבלין וקרא לאזרחים שנקלעו לחובות לפנות בבקשה המתאימה. "אני מבטיח",, הוסיף, "שנשקול כל פנייה ופנייה בכובד הראש הראוי וננסה לסייע ככל הניתן. אני מבקש לחדד לא מדובר ב"צ'ופר", קנסות יש לשלם ובמועדם".

התנאים להגשת הבקשה

מתן החנינה יישקל בנוגע לפונה שיעמוד במאפיינים הבאים: הקנסות הוטלו בעקבות הליך פלילי, תעבורתי או מנהלי. המתווה לא יחול על קנסות שהוטלו בגין הפרת הוראות למניעת התפשטות הקורונה, בשל האינטרס הציבורי באכיפת ההוראות למניעת התפשטות המגיפה, וכן לא יחול על קנסות חניה (ולא על אגרות שכן הן אינן מצויות בסמכות החנינה של נשיא המדינה).

עוד נקבע כי הפונה לחנינה הוא מי שלא הורשע בחמש השנים האחרונות ולא פנה להסדרת חובות בשנתיים האחרונות. בנוסף, כנגד הפונה לא תלויה ועומדת חובת תשלום פיצוי לנפגע עבירה. כמו כן, לא תינתן חנינה כללית גורפת. החנינות יינתנו רק בעקבות הגשת בקשת חנינה ושקילת כל מקרה לגופו, לאחר קבלת חוות דעת מהגורמים המוסמכים.

במשרד המשפטים ובבית הנשיא מבהירים כי ביחס לכל בקשה, ייבדקו גם המצוקה הכלכלית אליה נקלע הפונה בעקבות המאבק בנגיף הקורונה, חומרת העבירות ונסיבותיהן, יתר רכיבי העונש שהוטלו בנוסף לקנסות, גובה הקנסות, מספר תיקי הקנסות העומדים לחובת הפונה, מאמצי תשלום הקנסות, יכולת התשלום ועוד, כמקובל בטיפול בבקשות חנינה מסוג זה.

עוד יודגש כי המתווה המיוחד אינו מונע הגשת בקשות חנינה שלא על פי מתווה זה, במסגרת סמכות החנינה הנתונה לנשיא המדינה, וזאת בהתאם לכללים המקובלים כמפורט באתר האינטרנט של בית הנשיא, לרבות מיצוי הליכים בפני המרכז לגביית קנסות. המתווה יעמוד בתוקף עד ל-1 באפריל 2021.

הגשת בקשה לחנינה – באמצעות עורך דין

את בקשת החנינה יש לשלוח אל נשיא המדינה בטופס המקוון באתר האינטרנט של בית הנשיא. על בקשת החנינה להיות מוגשת על ידי הנידון, בא כוחו או באמצעות בן משפחה מדרגה ראשונה(לא ייפתח טיפול בבקשות המוגשות על ידי גורם אחר). לבקשה המוגשת על ידי בא כוח הנידון יש לצרף ייפוי כוח. לבקשה המוגשת על ידי קרוב משפחה יש לציין כי היא מוגשת בידיעתו ובהסכמתו של הנידון.

יש לציין בבקשת החנינה כי היא מוגשת במסגרת מתווה עבור בעלי חובות בגין קנסות על רקע המאבק בנגיף הקורונה.
אל בקשת החנינה יש לצרף פרטים ומסמכים המאמתים את נימוקי הבקשה, בכלל זאת: פרטים אישיים, נסיבות אישיות או רפואיות מיוחדות, פירוט אודות הקנסות לגביהן מוגשת הבקשה, לרבות הגוף האחראי לגביית החוב, מאמצי הסדרת החובות, וכן מסמכים המעידים על מצבו הכלכלי של המבקש, על רקע המאבק בנגיף הקורונה, בהם, בין היתר: תדפיס חשבון עובר ושב של שלושת החודשים שקדמו לתאריך הגשת הבקשה. כן יוגשו אסמכתאות בנוגע לחובות פעילים (הוצאה לפועל, הלוואות וכדו') ואסמכתאות בנוגע לקצבאות.

"להחזיק את הראש מעל המים"

שר המשפטים, ניסנקורן הוסיף: "משבר הקורונה הביא להשלכות כלכליות קשות. אלו שנקלעו לחובות לפני המשבר ובעקבותיו, מתקשים כיום לפרנס את עצמם ואת משפחותיהם. חובתנו לעשות ככל שניתן על מנת לסייע לאותם חייבים להחזיק את הראש מעל המים. במשרד המשפטים נקטנו בחודשים האחרונים מספר צעדים שהקלו על בעלי עסקים, חייבים ופושטי רגל כדי לחזק את יציבותם הכלכלית ולאפשר להם לנהל אורח חיים מכובד".

"המתווה המיוחד", כך לדברי השר, "יאפשר הקלה נוספת לבעלי חובות רבים בגין קנסות, ויתן מענה למצוקה הכלכלית אליה נקלעו באמצעות שימוש בסמכויות החנינה. אני מודה לכבוד הנשיא על השותפות במהלך החשוב וכן למחלקת החנינות במשרד המשפטים. נמשיך לפעול יום יום על מנת להקל על הציבור בתקופה המורכבת והקשה הזו".


הנה כמה מעורכי הדין החברים באוביטר ויכולים לסייע לכם בהגשת הבקשה לביטול קנסות:

 

עורך דין יוסף שמחון

עו"ד יוסף שמחון

משרדו של עו"ד יוסף שמחון הינו משרד ותיק אשר הוקם על ידי אביו יחיאל שמחון בשנת 1958. המשרד מתמחה בניהול הליכי חדלות פירעון, הוצאה לפועל,

קרא עוד »

עו"ד אופיר פרל

משרד עורכי הדין פרל-פוקס, הנו משרד בוטיק המתמחה בטיפול בתחום האזרחי – מסחרי, בין היתר- חדלות פירעון על היבטיו, נזיקין לרבות נזקי גוף ורכוש, דיני

קרא עוד »
עו"ד גיא קנפו

עו"ד גיא קנפו

עו"ד קנפו הינו בעל ניסיון עשיר בייצוג והופעה בבתי משפט בתחומים שונים. בעל הכשרה כמגשר מוסמך, עריכת ייפוי כוח מתמשך. כמו כן עו"ד קנפו נושא

קרא עוד »
עו"ד טל פינק

עו"ד טל פינק

עו"ד טל פינק, בעלת ניסיון של למעלה מ 15 שנים בפשיטת רגל ודיני משפחה. מייצגת בכל בערכאות המשפטיות לרבות בית הדין הרבני. מגשרת מוסמכת ומנוסה.

קרא עוד »
שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות