בג"צ הורה להעמיד לדין משמעתי את הרב שמואל אליהו

בג"צ בפס"ד תקדימי בעתירת המרכז הרפורמי לדת ומדינה והאגודה לזכויות האזרח : "יש להעמיד לדין משמעתי את רב העיר צפת, הרב שמואל אליהו, בהיותו משרת ציבור בגין התבטאויות גזעניות ופוליטיות"
אייל חן |
הרב שמואל אליהו. צילום: דוד כהן, פלאש 90

בג"צ החליט כי על הרב שמואל אליהו, בהיותו רב עיר חלות מגבלות, ולאור האמירות המסיתות והפסולות – לאורך שנים ובצורה עקבית – כנגד הציבור הערבי, קהילת הלהט"ב, והתבטאויות פוליטיות ומפלגתיות – יש להעמידו לדין משמעתי.

עם קבלת פסק הדין אמר הרב גלעד קריב, מנכ"ל התנועה הפורמית: "בית המשפט הבהיר היום שמדינת ישראל אינה יכולה לאפשר לרבנים לנצל את משרתם הציבורית על מנת להסית באופן מתמשך ועקבי לגזענות ולהדרה של אזרחי ישראל הערבים, ושממשלת ישראל אינה רשאית לעצום עיניה למול הפרה מתמשכת של הוראות החוק מצדם של רבנים. יש להצטער על כך שעקרון יסודי זה דורש את התערבותו של בית המשפט, אולם במקום בו לשרי הממשלה אין את האומץ הציבורי הנדרש או גרוע מכך, את ההסתייגות הטבעית מגילויי גזענות, יש הכרח בהתערבותו של בית המשפט. התנועה הרפורמית תמשיך במאבקה העיקש למנוע את השימוש במסורת ישראל לטובת קידום עמדות חשוכות ומסוכנות ואת ההיתלות במקורות היהדות על מנת להצדיק תפיסות עולם גזעניות".

עורכי הדין שהגישו את העתירה, אורלי ארז לחובסקי ואורי נרוב מסרו: "בית המשפט סימן היום קו אדום ברור לרבנים המשרתים בשירות המדינה ושלח מסר ברור שלהתבטאויות גזעניות ופוגעניות אין מקום בשירות המדינה. יש לקוות שמסר זה יחלחל לרבנים נוספים שיקפידו מעתה על יחס מכבד לכלל המגזרים".

הרב שמואל אליהו מכהן מאז שנת 1988 כרב העיר צפת. מאז שנת 1993 הוא חבר מועצת הרבנות הראשית.

מזה שנים שהרב אליהו עושה שימוש במשרתו הציבורית כדי להשמיע התבטאויות מסיתות וגזעניות – בראש ובראשונה כנגד הציבור הערבי.

בעקבות מספר התבטאויות גזעניות שהשמיע בראשית שנות ה-2000 – במסגרתן קרא לא להשכיר דירות לערבים ולסלק את הסטודנטים הערבים מצפת בהיותם תומכי טרור – ובעקבות עתירה שהגיש המרכז בשנת 2005 – החליט היועץ המשפטי לממשלה להגיש בשנת 2006 כתב אישום כנגד אליהו בעבירה של הסתה לגזענות. ואולם, אחרי שהרב אליהו התנצל, הסכים היועץ לבטל את כתב האישום, תוך שהוא מתחייב לחדש את ההליכים במידה שהרב אליהו ימשיך להסית. למרות המשך ההתבטאויות, כתב האישום לא חודש.

הרב אליהו המשיך להשמיע התבטאויות מסיתות – גם כנגד קהילת הלהט"ב, כנגד שירות נשים בצבא, וכנגד גורמים שונים כגון הרמטכ"ל ובית המשפט העליון, כמו גם התבטאויות פוליטיות. (דוגמאות למטה)

הואיל והרב אליהו כפוף לדין משמעתי בהיותו רב עיר, בשנת 2016 הגישה התנועה הרפורמית באמצעות עורכי הדין אורלי ארז לחובסקי ואורי נרוב עתירה משותפת עם האגודה לזכויות האזרח, תג מאיר והמטה למאבק בגזענות – עתירה כנגד שרת המשפטים והיועץ המשפטי לממשלה בדרישה להעמיד את הרב אליהו לדין משמעתי בגין עשרות התבטאויות בלתי ראויות.

בעקבות הגשת העתירה, קיימה שרת המשפטים דאז (הגורם המופקד על אכיפת הדין המשמעתי לרבני ערים) איילת שקד שיחה טלפונית עם הרב אליהו בדצמבר 2017, ולאחר מכן גם פגישה במרץ 2019. בפגישות נאמר לרב אליהו שאם ברצונו להתבטא עליו לעשות זאת ברגישות ומתוך כבוד למגזרים שונים, אלא שהרב אליהו המשיך להתבטא באופן בלתי ראוי.

אף השר אוחנה קיים עם הרב אליהו פגישה בדצמבר 2019 בו הבהיר לו כי עליו להימנע מהתבטאויות גזעניות ופוליטיות, אך ללא הועיל.

להלן דוגמאות להתבטאויות החמורות שהשמיע הרב אליהו:

– צריך לזרוק את כל הסטודנטים הערבים מצפת (2002 – 2004, היה כלול בכתב האישום)

– אני קורא לא להשכיר דירות לערבים ולא למכור דירות לערבים (2002 – 2004, היה כלול בכתב האישום)

– להפסיק להעסיק את האויב הערבי, מתן פרנסה לאויבים מביא לתוצאות חמורות. (כרוז, 2008)

– להחרים ולנדות יהודי שהשכיר דירתו לערבים זה הכי לגיטימי בעולם (2010, ראיון בתקשורת)

– יהודי לא צריך לברוח מערבים. יהודי צריך להבריח ערבים (2010, מעריב)

– התרבות הערבית אכזרית מאד (2010, מעריב)

– האם מישהו היה מסכים שאשתו תהיה אחרי לידה עם אשתו של זוהיר בהלול – זה שמבין את השוחטים הערבים, האם תסכימו שיטפל בכם אחמד טיבי? (2016, פוסט בפייסבוק)

– החברה הערבית היא חברה עבריינית (2017, רשת ב)

– במקרה של ערבים שמתחתנים עם יהודיות בדרך כלל זה בא עם מכות. (2017, גלי ישראל)

הערבים ביו"ש לא מצייתים לחוק. (2018, שיעור בקול היהודי)

– הערבים מבינים רק כח. (2018, שיעור בקול היהודי)

– רצח כתופעה הוא רק אצל המחבלים הערבים ולא אצל היהודים. (2018, שיעור בקול היהודי)

מה עושים עם היצורים הפראיים האלה על הר הבית? הם ממש כמו צלם בהיכל. אין לך עם יותר נצלן מהם, פשוט נצלנים, נותן להם כסף, נותן להם אוכל, נותן להם חשמל, נותן להם מים, כלים סלולאריים, הכל… והם יורקים לך לפרצוף ודוקרים את טובי בחורינו. (2019, תכנית רדיו)

– הערבים אותם ערבים והים אותו ים אומרים, אותה שנאת ישראל יש להם, בכל מקום שהם רואים יהודים הם מזיקים. בכל מקום שהם רואים יהודים הם הורגים, הם לא אכפת להם (2019, שיעור)

– – "עיקר הבעיה שלהם שהם משקרים, יש להם תרבות של שקר", (2020, שיעור)

– כולנו מבינים כי בכל מקום שתתן לערבים דריסת רגל בארץ ישראל הם יהפכו אותו לחממת טרור…. (2020, פוסט בפייסבוק)

– צריך למרר לשופטים את החיים, אסור לתת לגברת נאור לצאת מהבית בלי שצועקים עליה ברחובות, צועקים עליה במכולת, צועקים עליה בתיאטרון, בלי שצועקים על כל השופטים של בית המשפט העליון שמציגים עצמם כזכים וטהורים, פשוט צריך למרר להם את החיים" (2015, גלי ישראל)

– "לא נאפשר למדינה להיות להט"ביסטן. יש טרור של הלהט"בים על המערכת, שכופה את עצמו נגד החשיבה הבריאה… הם חברה חולה, ניתן לגיטימציה גם למחלות? חיים מעוותים (2017, גלי צהל)

– קריאה לפיטורי הרמטכל שמחליש את הצבא בגלל "אג'נדה פמיניסטית מטורפת" (2018, גלי צהל)

– בשלושת מערכות הבחירות האחרונות הפסדנו עשרות אלפי קולות בגלל מפלגות שלא עברו את אחוז החסימה. צריך לזכור כי 'יחד' 'עוצמה' ו'נעם' קמו כי לצד כל הדברים הטובים קידמו חלק מראשי הבית היהודי את הכותל הריפורמי, את הלהטבים במשרד החינוך, במקום שיגנו על החיילים מפני השינויים שכפו עליהם ארגונים רדיקאלים (2019, פוסט בפייסבוק)

– מיום ליום מתגלה השחיתות במערכת המשפט, מערכת רקובה לגמרי, מערכת המשפט מנסה לבוא ולומר הנבחרים הם כלום, אנחנו השופטים חכמים היודעים, מנסים לייצר דיקטטורה (2019, שיעור)

– תחשוב כל בת שמהרהרת בגיוס למה אני צריכה להקריב שנתיים מהחיים שלי בשביל לעזור לשמאל במלאכתו הבזויה? (2013, טור באתר כיפה)

– – נשים לא יכולות לתפעל טנק. אם הצבא מעדיף לקדם אג'נדות על סמך בטחון המדינה זה חמור מאד (2020, גלי צהל)

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות