אלימות כלכלית – בעיה גם בעידן הקורונה

אלימות כלכלית היא לא תופעה חדשה, אך לאחרונה זכתה להכרה בהצעת חוק שמבקשת להילחם בה. האם מגיפת הקורונה משפיע גם עליה?
עו"ד דוד ביטון |
כלה בימי קורונה. המצולמים אינם קשורים לכתבה. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בימים אלו, תושבי מדינת ישראל חזרו להסתגר בבתיהם, בפעם השנייה השנה, בניסיון להילחם בהתפרצות מחלת הקורונה. אנחנו יושבים בבתים, ביחד עם בני הזוג, הילדים, לפעמים עובדים, לעיתים בבידוד, והמתיחות עולה ועולה.

בתקופת הסגר הראשון, במהלך החודשים מרץ ואפריל 2020, דיווח משרד הרווחה על עליה של 760% במקרים של אלימות בקרב משפחות, הן כלפי נשים והן כלפי גברים. דוחות שונים שפרסמו, בארץ ובחו"ל, דיווחו כי השהות בבית, בעיקר בקרב אוכלוסיות מוחלשות, הובילה לקפיצה במקרי האלימות.

עו"ד דוד ביטון

משבר הקורונה החריף את מצבן של נשים הסובלות גם מאלימות כלכלית. בתקופת הסגר הקודם נרשם גידול של מאות אחוזים במקרי האלימות, כך על פי משרד הרווחה. הסגר שאנו חווים כעת עשוי להחמיר אף יותר את מצבן של נשים הסובלות מאלימות כלכלית, כמו גם את מצבם של גברים הסובלים מאלימות זו.

– מהי אלימות כלכלית?

אלימות כלכלית היא פעולה או מחדל מצד אחד מבני הזוג המונע מבן הזוג האחר שימוש במשאבים הכלכליים שלו. מנעד האלימות הוא רחב, החל מבן זוג המחייב את שותפתו לדיווח על הוצאות, ועד למצב שבו אישה נאלצת לבקש אישור מבעלה על כל הוצאה שהיא. בנוסף, גם הסתרת הכנסות, רכוש ואף חובות על ידי מי מבני הזוג עשויה להיחשב כאלימות כלכלית.

אלימות כלכלית היא סמויה מן העין, וכמו אלימות מילולית ופיסית, לא תמיד נדע מה קורה מאחורי דלתות סגורות. אולם, היא נפוצה הרבה יותר משנדמה לנו ועלולה לפגוע בכל שכבות האוכלוסייה. המשותף לאלימות כלכלית, לאלימות מילולית ולאלימות פיזית הוא השליטה בבת או בבן הזוג. בדרכים השונות, הופך בן הזוג את בת זוגו (או ההיפך) לתלויה בו לחלוטין. כסף הוא תלות קיומית שלא ניתן לחיות בלעדיו. בן הזוג מנצל זאת כדי להמשיך לשלוט בבת הזוג שלו.

בחודשים האחרונים דנים בכנסת ובממשלה בהצעת חוק שתנסה להילחם באלימות הכלכלית. על פי הצעת החוק, קורבנות אלימות כלכלית יוכלו לתבוע פיצויים כנגד הפוגע, ואלימות כלכלית תוגדר כעוולה אזרחית. בנוסף, בתי המשפט יוכלו לפרסם צו שימנע מגברים לחסום מבנות הזוג שלהם את הגישה לכספיהן.

החוק אושר על ידי ועדת השרים לענייני חקיקה ביולי השנה, אך עדיין צפויים בו שינויים ודרוש לו אישור של הכנסת. אולם בזמן שהכנסת והממשלה עסוקים בהתמודדות עם נגיף הקורונה, סביר שההתעסקות בנושא החשוב הזה תידחה להמשך הדרך. חבל שכך, משום שדווקא בימים אלו, חשוב להילחם אף יותר בתופעה זו. חשוב לקרוא עליה תיגר כדי להימנע מעוד ועוד קורבנות.

לפרטים נוספים לחצו כאן.
_________________________________

עו”ד דוד ביטון

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות