עבודות שירות לבעל חברת נדל"ן שהעלים מס במאות אלפי שקלים

בית משפט השלום באשדוד הרשיע את מירבי פיצ'חדזה במסגרת הסדר טיעון בכך שלא דיווח לרשויות על עסקאות נדל"ן שביצע וכך חמק מתשלומי מס
מעיין לביא |
האם הוועדה לתכנון ובנייה בת"א גבתה היטל השבחה ביתר?
בנייה בתל אביב. צילום גילי יערי, פלאש 90

שופט בית משפט השלום באשדוד, יהודה ליבליין, גזר 100 ימי מאסר שירוצו בעבודות שירות, קנס כספי בסך 10 אלף שקל ומאסר על תנאי על מירבי פיצ'חדזה, מנהל חברת נדל"ן בגרוזיה ובישראל שהואשם בהגשת דוחות תקופתיים אפס למרות שבפועל בוצעו עסקאות.

חב' פי.אם.אם.אס בע"מ ומנהלה מירבי פיצ'חדזה הורשעו, על יסוד הודאת פיצ'חדזה בעבירות המיוחסות להם בכתב האישום. על-פי עובדות כתב האישום המתוקן בו הודו הנאשמים, החברה ביצעה במהלך החודשים מרץ 2013 – מאי 2014 עסקאות החייבות במס ערך מוסף, קיבלה עבורן את התמורה, אך הגישה למנהל מע"מ דוחות מס תקופתיים, שבהם לא דיווחה על העסקאות שביצעה, והמס שהוחסר עמד על סך של כ- 225 אלף שקל. כתב האישום ייחס לפיצ'חדזה מספר מרובה של עבירות מסים.

התביעה ציינה כי במועד הטיעונים לעונש, טרם שולם מלוא המס שהוחסר, שכן הנאשמים שילמו סכום של 40 אלף שקל על חשבון מחדל המס שבכתב האישום, כך שנותרה יתרת חוב מס בסכום של כ- 185 אלף שקל.

בהתייחס לערך החברתי הנפגע, התביעה טענה, כי אין לראות במחדלי הנאשמים עניין טכני פעוט, אלא ככזה שפוגע בסדרי עבודת רשות המסים, שכן בלא הגשת דוחות או אי הגשת דוחות במועד, נפגעת היכולת לקיים הליך גבייה סדור, וקיים קושי לעקוב אחר חבות המס של העוסק, וכנגזר מכך לגבות את המס המגיע מן העוסק.

הסניגור טען מנגד כי הנאשם ניסה להסיר את מלוא המחדל המס, בין היתר באמצעות סיוע ממעסיק פוטנציאלי, אלא שהמעסיק התנה זאת בכך שהנאשם יחל בעבודתו באופן מידי, ובשל האפשרות כי יוטל על הנאשם עונש מאסר הרי שהצעה זו לא יצאה אל הפועל.

עוד נטען סנגורו של פיצ'חדזה, כי אין תועלת ביצירת הרתעה אישית, כיוון שהנאשם מבוגר ולא צפוי, שישוב לעיסוק כעצמאי. בכל הנוגע להרתעת הרבים, נטען, כי העבירות בוצעו מתוך קריסה כלכלית ולא בכוונת זדון.

השופט ליבליין הסתפק במאה ימי עבודות שירות וקנס. "עבירות מס", כתב בגזר הדין, "מבוצעות לא פעם ע"י אנשים נורמטיביים, אשר לא ישלחו בדרך כלל יד לכיס הזולת, אך אינם נרתעים משליחת יד לכיס הציבורית ואכן, עיון בפסיקת בתי המשפט מלמד על מגמת החמרה בעונשם של אלה, שהורשעו בביצוע עבירות על חוק המע"מ".

עוד נכתב בגזר הדין: "יחד עם זאת, הענישה היא לעולם אינדיבידואלית, וכל מקרה יבחן לנסיבותיו, הן של המעשה והן של העושה. כך, מצווה המחוקק להתחשב בשיקולי שיקום, בנסיבות שונות הקשורות בנאשם וכן במצבו הכלכלי, ככל שמדובר בהטלת קנס. בענייננו, יש לקחת בחשבון, כי מעשי העבירה שביצעו הנאשמים נבעו על רקע קריסתה הכלכלית של החברה ולא מתוך כוונה לשלוח יד לקופה הציבורית. אמנם, כתוצאה מן העבירות נגרע מס מן הקופה הציבורית, אך אין מדובר בסכום שניטל לכיסו של הנאשם מתוך תאוות בצע ומתוך כוונה מיוחדת להשתמט מתשלום מס, אלא בשל המצוקה הכלכלית אליה נקלעה החברה".

______________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט יהודה ליבליין

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות