קיצצו לכם במשכורת בגלל הקורונה? הנה מה שניתן לעשות

הרבה עובדים גילו במהלך המשבר הכלכלי הנוכחי כי המעסיק קיצץ להם את המשכורת – אף ללא הסכמתם. כיצד תדעו אם נקלעתם ל"הרעת תנאים מוחשית" לפי החוק? ומה תוכלו לעשות בעניין?
עו"ד ריבי טל ישינסקי |
המשבר הכלכלי בעקבות הקורונה פוגע בכולנו. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

1.
קודם כל, חשוב להבין, שהפחתת שכר, זה צעד שאמור בעיקרון להיעשות בהסכמת העובד; כן, אני מודעת לכך שזה לא כל כך פשוט בפועל, אבל קחו בחשבון שאם הסכמתם להפחתה – הדבר יקשה עליכם אחר כך לתבוע, במקרה הצורך.

2. 
מלבד הפחתת שכר, עוד יכולים להיחשב כהרעת תנאים מוחשית: מצב שבו המעסיק מאחר באופן עקבי בתשלום המשכורת שלכם; אם הוא לא משלם לכם זכויות שמגיעות לכם מכוח החוק; אם הוא מחזיר אתכם מחל"ת לתנאי עבודה פחות טובים; אם הוא מעביר אתכם למקום עבודה מרוחק – זה תלוי הן במרחק והן בשאלה האם יש תחבורה ציבורית לשם; וכן, מצב שבו המעסיק נותן לכם יחס משפיל ומזלזל ומדבר אליכם בצורה מעליבה.

עו"ד ריבי טל ישינסקי

3.
אם אתם חושבים שנקלעתם להרעת תנאים מוחשית – מה תוכלו לעשות? הרעת תנאים מוחשית יכולה, בנסיבות מסוימות, לאפשר לכם להתפטר ובכל זאת לקבל פיצויי פיטורים – כאילו פוטרתם. אך יש לשים לב לכמה נקודות:

א. ראשית, אם לדעתכם מדובר בהרעת תנאים מוחשית, ואתם מתכננים להתפטר בגללה – אתם חייבים קודם להתריע בפני המעסיק שאתם עומדים להתפטר בשל אותה הרעת תנאים, כדי לאפשר לו לתקן את המעוות – בעצם לתת לו הזדמנות לסדר את הבעיה. כיצד להודיע לו? באופן ברור, שמסביר מדוע אתם רוצים להתפטר, ורצוי מאוד בכתב. בכל מקרה, תשמרו תיעוד של כל צעד שלכם.

https://www.facebook.com/Mishmishpaty/videos/757224815102198

ב. המעסיק התעלם מהבקשה שלכם? בעיקרון, בכזה מצב, תוכלו להתפטר ולדרוש פיצויי פיטורים. אלא שהרבה פעמים, מטבע הדברים, המעסיק יסרב לשלם אותם. במצב כזה ניתן להגיש תביעה בבית הדין לעבודה.

ג. שימו לב: אם התמהמהתם מאוד עד שהגשתם תביעה – בית הדין יכול ללמוד מזה שאולי השלמתם עם הרעת התנאים, למשל עם השכר המופחת.

ד. לא כל הרעת תנאים מהווה הרעה "מוחשית" לפי החוק. חשוב להבין זאת. למשל, אם ציפיתם להעלאה בשכר או לקידום, והמעסיק אמר לכם "לא" – זו בדרך כלל לא תיחשב הרעת תנאים מוחשית. כלומר, נושא הרעת התנאים, פעמים רבות, נתון לפרשנות לפי נסיבות המקרה – אז לפני שאתם ממהרים להתפטר ואולי גם לתבוע – זה מצב שכדאי מאוד לקבל בו ייעוץ מקצועי, לפני שפועלים.

ה. ומה לגבי הרעת תנאים בעקבות הקורונה? מדובר בסיטואציה נפוצה מאוד בימים אלה. אנחנו נמצאים בתקופה המאופיינת באי ודאות; צווי חירום לפעמים מקלים את הדרישות לאור הנסיבות, או דווקא מוסיפים מגבלות על המעסיקים. בנוסף, קשה לחזות מראש איך יפסקו בתי הדין בתביעות מהסוג הזה אשר יוגשו בעקבות משבר הקורונה, שהרבה פעמים פוגע גם במעסיקים – ולא רק בעובדים. במילים אחרות, הרקע לשינוי בתנאי העבודה יכול להיות רלוונטי מאוד במקרה כזה. ולכן – מה שלא תחליטו – חשוב שתתעדו הן את הרעת התנאים, למשל, התכתבויות המעידות על שינוי לרעה בתנאי העבודה, והן את ההתראה שלכם למעסיק, שלפיה אתם עומדים להתפטר בגלל תנאי העבודה. כך, במקרה שאכן תאלצו לתבוע, אתם תהיו מגובים בראיות שיוכיחו את הטענות שלכם וגם את העובדה שפעלתם לפי הכללים.

האמור בכתבה ובסרטון הנלווה לה אינו מהווה ייעוץ משפטי והוא בגדר מידע כללי בלבד.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות