הורים גרושים? כך תעברו את הסגר

לקראת הסגר: עו"ד דפנה פלר על התנהלות מומלצת עם ילדים להורים גרושים אם בזמני שהות ואם במשמורת משותפת
נעמה כהן |
המצולמים אינם קשורים לכתבה. צילום: חן ליאופולד, פלאש 90

בשנה החולפת כמעט כל הורה נתקל בקשיים לנוכח הצורך להתפרנס יחד עם טיפול בילדים מחוץ למסגרות. עבור הורים גרושים עם זמני שהות או כאלו עם הורות משותפת, האתגר מורכב פי כמה.

לקראת סגר ראש השנה שיכנס לתוקף בקרוב, התיישבנו לשיחה עם עו"ד דפנה פלר אשר עוסקת בדיני משפחה והסכמי הורות משותפת, כדי להבין מה הדרך הנכונה מבחינה משפטית (ואישית) כדי להבין מה הדרך הנכונה לטפל בילדים במסגרת זמני שהות או משמורת משותפת.

עורכת דין דפנה פלר: "מתוך ניסיון הסגר הקודם אפשר למצוא את הדרך לטובת הילד"

"טובת הילד צריכה להגיע מעל כל דבר אחר, במיוחד בימים של סגר וחוסר וודאות כללי." אומרת עורכת הדין דפנה פלר, "אפילו המחוקק החריג את נושא העברת הקטינים בין הורים גרושים והורים לא משמורנים ללא הגבלת מרחק נסיעה. זוהי בשורה נפלאה ותקדימית שמגיעה מהמחוקק. זאת מכיוון שמשמעותו היא שמדינת ישראל מעבירה מסר של שוויון בהורות, ומאפשרת לילד לבלות עם שני ההורים גם בתקופת הקורונה, וגם לצאת מהבית ולנשום מעט (אמנם יציאה לרכב אבל גם זה משהו…)".

עו"ד דפנה פלר

"הדעה הרווחת היא שילדים לא סובלים מהשלכות הקורונה כיוון שהם לא מבינים מה מתרחש. אך אפילו תינוקות ופעוטות יכולים לסבול מתסמיני חרדה בעקבות הזיכרון הרגשי שייצרב אצלם מאירועי התקופה הזו, וכן אם ההורים לחוצים אז ברור שהם מעבירים לילדיהם את הלחץ. לכן, בתקופה זו חשוב עוד יותר לייצר מסגרת יציבה ובטוחה בעבור הילד, ולהניח למריבות בצד", מציעה עורכת הדין דפנה פלר. "במידת האפשר, נסו לייצר שיגרה ולגלות רגישות. הרעפת חום ואהבה יכולים תמיד לסייע".

"ההסתגרות בבית מוציאה לפני השטח הרבה מתחים. זוגות רבים סיימו את הסגר הראשון מסוכסכים ואף פנו לגירושין", מדגישה עו"ד דפנה פלר. "כדי שלחיכוכים האלו תהיה השפעה מינורית ככל הניתן על הילד, אני ממליצה להורים גרושים או לא כבר בימים הקרובים לגבש הסכם על התנהלות בתקופת הסגר. חשוב ללמוד מלקחי הסגר הקודם וכל התקופה, ולמצוא להם פתרון מראש. למשל אם לאחד ההורים יש בעיה עם כמות הזמן מול המחשב שההורה השני מאפשר לילד – להעלות את זה כבר עכשיו כאשר האווירה רגועה, ולמצוא פתרון מוסכם. אם וכאשר הסוגיה תעלה בהמשך הסגר, כבר יש פתרון שעליו הוסכם כאשר האווירה היתה נינוחה ואפשר לפעול לפיו".

"אני מאוד ממליצה להורים גרושים הן בזמני שהות והן במשמורת משותפת לשים את האגו בצד למען הילדים. בשגרת הסגר העניקו להורה השני מרחב כדי למנוע חיכוכים. אם אתם רואים שהמצב מדרדר, נסו לבנות חלוקת זמנים נפרדת לשהות בחללים המשותפים", מציעה עורכת הדין דפנה פלר. "אם אתם רואים שכל שיחה עולה מהר מאוד לטונים צורמים, נסו לתקשר בהודעות או מיילים, המנעו מסוגיות שאינן רלוונטיות לכאן ועכשיו, וזכרו שיותר מאי פעם, הילדים צריכים עכשיו הורים שמעניקים תחושת ביטחון".

"ימי הסגר רק חיזקו אצלי את ההבנה שאין תחליף לתקשורת"

"המחקרים העכשוויים מראים ש- 22.6% מהילדים חווים דיכאון בשל הסגר, ומספר כמעט דומה חווים התקפי חרדה. סביר להניח שאצל ילדים להורים גרושים המספרים יותר גבוהים", אומרת עו"ד דפנה פלר. "אחת הדרכים להרגיע את הילד היא להקשיב לרצונות שלו. אם הילד מבקש משהו שלא מתיישר במדויק עם תנאי ההסכם – יש לשקול את הבקשה שלו לטובתו. צריך להבין, אם לנו לא פשוט אז לילדים פי כמה וכמה לא פשוט. הם לא מבינים היכן החברים מהגן, היכן הגננת, למה אי אפשר ללכת לחבר… צריך להפנים את כל זה ולפעול על פי זה".

"דוגמה טובה לכך היא כאשר ילד נמצא בהתאם להסכם אצל אחד ההורים, אבל הוא מאוד מבקש ללכת לשני. בימים כתיקונם אנחנו רואים איך האגו של בני הזוג משפיע לרעה על הילדים. עכשיו, כאשר יש השגרה השתנתה בגלל הסגר ואי-הוודאות גבוהה, אפשר להתייעץ עם ההורה השני ולהגיע להבנות שתואמות את המצב הרגשי של הילד".

עו"ד דפנה פלר

עו"ד דפנה פלר ממשיכה: "המצב הכלכלי מוסיף מתחים רבים לסיטואציה הנוכחית. אם במקרי גירושין רבים הכסף משחק תפקיד מרכזי אז בימי הקורונה המצב מוקצן פי כמה. אני שוב ממליצה, כבר בשלב הזה שבו הסגר רק מתחיל והרוחות רגועות, לדבר על הנושא הכספי, להבין טוב יותר איפה כל הורה נמצא מבחינה פיננסית, ולהבין מה הדבר הנכון עבור הילד. נכון שכסף הוא אחד הנושאים הכי טעונים בכל הסכם גירושין, אבל ימי הסגר רק חיזקו אצלי את ההבנה שאין תחליף לתקשורת."

"לפתוח או ההסכם בגלל הקורונה?" עו"ד דפנה פלר משיבה

"הקורונה הפתיעה את כולם. האם זה אומר שצריך עכשיו לפתוח את ההסכמים, ולהכניס בו סעיפים שקשורים לקורונה?" שואלת עו"ד דפנה פלר, ומיד עונה "לא בהכרח".

"לפעמים ישנם מקרים של גירושין מורכבים שבה ההורים אינם קרובים, אפילו אינם מדברים זה עם זה. במקרים כאלו כדאי להתעלות, ואם בכל זאת הדבר בלתי אפשרי אז אולי כדאי לפתוח את ההסכם ובעזרתו של עורך דין לדיני משפחה לכלול סעיפים שיחולו על הסגרים הבאים, אם יהיו. עדיין, לדעתי דיאלוג מכיל בין ההורים יאפשר להם להגיע להבנות שיכילו פתרונות כלכליים והתייחסות לתעסוקת הילדים בזמן שמערכת החינוך לא עובדת. אין צורך לפנות לבית משפט בעבור החלת שינויים בהסכם. אני מציעה להיות מבוגרים אחראיים, להניח לאגו ולראות את טובת הילדים לנגד העיניים ובתקופה זו ביתר שאת".

עו"ד דפנה פלר היא עורכת דין ומגשרת אשר מתמחה בדיני משפחה, צוואות וירושות.
לאתר של עו"ד דפנה פלר

_______________________________________________

https://obiter.co.il/lawyer/%d7%a2%d7%95%d7%93-%d7%93%d7%a4%d7%a0%d7%94-%d7%a4%d7%9c%d7%a8

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות