דירה למכירה מנוכל? כך לא תיפלו בפח

כדי לרכוש דירה בבטחה – חשוב לדעת כיצד לפעול, אך חשוב יותר לדעת ממה להימנע כדי לא להסתבך בהונאות נדל"ן ובעסקאות מפוקפקות
%d7%a2%d7%95%d7%93-%d7%98%d7%95%d7%9d-%d7%a4%d7%a8%d7%96 |
צילום: פלאש 90

שלא יעקצו אתכם: בשוק הנדל"ן כמו בכל מקום אחר מסתובבים נוכלים ורמאים שיכולים להפוך רגע קניית הדירה שלכם, שהוא צעד משמעותי ביותר בחייכם, לסיוט שלא נגמר.

יש דרכים שונות בהם תוכלו להגן על עצמכם ולוודא שלא תיפלו בפח.

בשנים האחרונות עולות לכותרות מדי פעם פרשיות נדל"ן חמורות שמותירות אחריהן קורבנות תמימים – רוכשי דירות שנותרו בלי כסף ובלי הדירה.

ראינו זאת בפרשת ענבל אור, אורן קובי והרשימה ארוכה. נכון שהמשטרה חוקרת ובית המשפט אינו מקל ראש בענישה, אך בסופו של דבר הקורבנות משלמים מחיר כבד.

אפשר להימנע מכך, אם תקפידו לפעול בזהירות המתבקשת ובהתייעצות עם עורך דין בקיא בתחום בכל צעד שאתם עושים.

עו"ד טום פרז

ודאו את זהות המוכר:

בדקו מי הוא מוכר הדירה, היפגשו עמו וודאו את זהותו.

בדקו שפרטיו זהים אלו המופיעים בנסח הטאבו ושלייפוי הכוח שנתן יש תוקף נוטריוני.

במידה ובעל הנכס אינו מתגורר בארץ, דרשו שיגיע לישראל לצורך המכירה. במידה ואין אפשרות כזו דרשו שיחתום על הסכם המכר בפני קונסול ישראלי או שלחו אליו עורך דין שיחתים אותו על ההסכם.

לפעמים עדיף לשלם מחיר של כרטיס טיסה בכמה מאות דולרים מאשר לבצע עסקה מול נוכל שאינו הבעלים האמיתי של הנכס.

אם בעל הנכס הוא אדם מבוגר שאינו כשיר מבחינה משפטית, ודאו כי ייפוי הכוח ניתן מדעת וכדין. אם רכישת הדירה היא מבני זוג יש לבקש הסכמה למכירה משני הצדדים.

בדקו בעירייה:

במקרים רבים של הונאת נדל"ן, רכש אדם דירה שהתגלתה ברישומי העירייה כמחסן ולא כדירת מגורים.

במקרים כאלו יתכן והעירייה לא תאפשר להתגורר בו.

כדי להימנע ממצגי שווא ראשית עליכם לחייב את המכור להצהיר על אמיתות המצגים ולקבוע כי הפרה של הצהרה זו תחשב להפרת הסכם ותגרור תשלום פיצויים מוסכמים.

שנית, גשו לעירייה ובדקו את הרישומים המתייחסים לנכס במחלקת ההנדסה.

בדקו גם אם הנכס נבנה על פי היתר בנייה כחוק ואם אין נגדו צווי הריסה.

שימו לב לנסח הטאבו:

נסח טאבו כולל מידע על הנכס במו זהות הבעלים והזכויות בו. מקרה של היעדר רישום בטאבו צריך להדליק נורה אדומה שכם משמעות הדבר עשויה להיות כי אין למוכר זכויות קנייניות בנכס. את נסח הטאבו אפשר ורצוי להפיק עצמאית וניתן לעשות זאת בקלות באופן מקוון. עשו זאת ואל תסתמכו על נסח שמציג לכם הצד השני בעסקה. בדקו עוד, דרך רשם המשכונות, כי אין על הנכס שעבודים.

בנוסף, כדי למנוע מצב שבו מבצעים עסקה מאחורי גבכם, בדקו באופן שגרתי, עד למועד הרכישה, את נסח הטאבו כדי לוודא שלא נעשו שינויים בבעלות על הנכס.

לשלם רק אחרי רישום הערת אזהרה:

על פי החוק, העברת זכויות בנכס מקרקעין חייבת להיעשות בכתב.

אם ביקשו לגבות מכם כסף על העסקה בטרם נחתמה – זהו אות אזהרה עבורכם. ישנם תרגילי עוקץ לגביית כספי מקדמה בעסקאות נדל"ן וכדי להימנע מהם – שלמו רק לאחר שנרשמת הערת אזהרה על הנכס לטובתכם.

מומלץ שהתשלום הראשון יופקד אצל עו"ד עד להשלמת רישום הערת האזהרה.

תפנו לעורך דין שאתם סומכים עליו:

מעבר לכך שעסקת נדל"ן היא עסקה מורכבת, שכוללת חוזים, מסמכים, בדיקה ברשויות ודקדוק בחוק, היא גם אחת העסקאות החשובות שתבצעו בחייכם.

היא עוסקת בהון שלכם, במה שחסכתם בעבר ובמה שתשלמו עוד בעתיד. כדי שעסקת הרכישה תתבצע בשלום, כדי שתוכלו לעבור זאת בבטחה, פנו לעורך דין בקיא בתחום, שאתם סומכים עליו, שילווה אתכם בתהליך.

עדיף להשקיע בכך כסף מאשר להישאר בלי כלום. אל תחתמו על מסמכים וחוזים מבלי שאתם מיוצגים, ומבלי שעורך הדין שלכם בחן את הדברים.

מה לעשות אם נפלנו בפח?

במידה והונו אתכם ונפלתם קורבן לתרגיל עוקץ, עליכם לפעול במהירות. הזמן הוא גורם משמעותי במקרים שכאלה, והפעולות המשפטיות שיש לבצע הן קריטיות. לכן, הסתייעו בעורך דין המתמחה בדיני מקרקעין כדי שיסיע לכם למצוא את הפתרון המתאים עבורכם לזמן הזה.


 

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות