ידועים בציבור – כדאי שתקראו

מה קורה כשבני זוג שאינם נשואים נקלעים למשבר? מהו המצב המשפטי כשאחד מבני הזוג נפטר? כל הסיבות מדוע דווקא לזוגות אלו כדאי לעגן את היחסים בהסכם מסודר שימנע תסבוכות מיותרות בהמשך
%d7%a2%d7%95%d7%93-%d7%94%d7%99%d7%9c%d7%94-%d7%95%d7%99%d7%a0%d7%98%d7%a8%d7%95%d7%91 |
פגישה אחת עם בת הזוג ששינתה הכל. אילוסטרציה shutterstock
אילוסטרציה

בשנים האחרונות אנשים רבים בוחרים לחיות כ"ידועים בציבור" מבלי להתמסד.

זוגות המנהלים משק בית משותף, או אף זוגות אשר מנהלים קשר רומנטי ובוחרים לחיות יחד ולחוד (כל אחד בדירה נפרדת) מבלי לעבור את ברית הנישואין.

יש סיבות רבות לחיים המשותפים ללא תעודת הנישואין – ישנם זוגות שאינם רשאים להתחתן על פי ההלכה וישנם זוגות שפשוט אינם מעוניינים להתחתן ברבנות, או בכלל. יחד עם זאת, החיים המשותפים עם ה"ידוע בציבור", דומים למדי ליתר הזוגות הנשואים – ניהול משק בית משותף, ילדים, רכישת דירה וכן הלאה. אבל מה קורה כאשר הצדדים נפרדים, כאשר אחד מבני הזוג נפטר? באין תעודת נישואין או גירושין איך מנהלים את הפרידה? על כך במאמר הבא.

עו"ד הילה וינטרוב

בעבר, כדי לקבל "מעמד" של ידועים בציבור היה צורך להוכיח שהתקיימו שני תנאים יסודיים:

התנאי הראשון הוא ניהול משק בית משותף: מגורים משותפים, הוצאות משותפות וכל הנלווה לכך.

תנאי שני הוא קיום חיי משפחה הכוללים חיים אינטימיים וניהול מערכת יחסים זוגית ומשותפת. כשהתקיימו התנאים, היו בני הזוג זכאים לזכויות ולחובות. זכויותיהם בקבלת נקודות זכות במס הכנסה, אשר הקנו להם הנחות במס אם יהיו להם ילדים וכן גם הזכות לקבל משכנתא משותפת בבנק.

הסכנה היא שכיום, לא רבים יודעים אך אין הגדרה ממשית ל"ידועים בציבור".

עפ"י הפסיקה אף בני זוג שניהלו קשר זוגי במשך 3 חודשים יכולים להיחשב כידועים בציבור (בניגוד לבעבר שלעניין הזמן היה מרכיב משמעותי). בנוסף, אין חובה לקיים משק בית משותף. הפסיקה הכירה גם במקרים בהם בני זוג נחשבו ידועים בציבור על אף שכל אחד מהם התגורר בדירה נפרדת.

אנשים רבים שואלים האם הם יכולים להגדיר שהם לא נחשבים "ידועים בציבור"?

התשובה היא שלילית. מדובר בנסיבות מצטברות של פיהן יקבע ביהמ"ש האם אותו זוג נחשב ידוע בציבור או לאו.

הצרות מתחילות כאשר מתגלעים סכסוכים בין בני הזוג, ויש רצון להיפרד.

המצב הזה קשה ומתסכל לעיתים גם בקרב זוגות נשואים, אולם אצל "ידועים בציבור" שאינם נשואים מלכתחילה, יש סוגיות שונות שעולות. במידה ויש ילדים לבני הזוג, הבלבול שנוצר אף רב יותר.

עם השנים התפתחה הפסיקה בנוגע לזוגות שאינם נשואים ושהוכרו כ"ידועים בציבור". המשפט איגד כללים שהלכו והתפתחו עם השנים ונועדו לפרוט את הזכויות המשפטיות שיש לכל צד ברכוש, בהורשה וביתר הזכויות הנובעות ממעמד אישי. כך, נוצרו סוגים שונים של "חזקת שיתוף".

בעוד שאצל זוגות נשואים חל חוק יחסי ממון ברור ממתי התחיל השיתוף (יום הנישואים) ואיך מחלקים את הרכוש הרי שאצל ידועים בציור לא ברור מתי התחיל השיתוף. גם החלוקה בין הצדדים לא תהיה ברורה ותהיה לפי המבחנים בפסיקה לדורות השונים של חזקת השיתוף. רק לבסוף תתבצע החלוקה, בהתאם להחלת חזקת השיתוף ככל ובית המשפט יחיל על הצדדים.

עו"ד הילה וינטרוב

בהיעדר הוראות דין יצרה הפסיקה מזונות אזרחיים, המכונים "מזונות שיקומיים" וקבע כי אישה שהייתה תלויה כלכלית בבן זוגה זכאית למזונות, מכוח הסכם מכללא (הסכם לא כתוב אך משתמעת ממנו כוונת הצדדים על פי התנהגותם), הנלמד מעצם החיים המשותפים.

ההחלטה לעניין משך תקופת תשלום המזונות תלויה במשך החיים המשותפים, מידת התלות וההסתמכות על בן או בת הזוג וכן בפערי כוחות והשתכרות בין הצדדים. כך למשל, אישה "ידועה בציבור" זכאית לדרוש בעת פרידה "מזונות הסתגלות" או "מזונות שיקומיים" מבן הזוג.

כך למשל, אם חלילה מי מהצדדים הלך לעולמו, הצד האחר "הידוע בציבור" יוכל לטעון לזכויות בירושה מכוח היותו בן הזוג של אותו אדם.

כדי למנוע מחלוקות עתידיות, מומלץ לידועים בציבור ולכל מי שנמצא בפרק ב' בחייו לחתום על הסכם חיים משותפים אשר מסדיר מראש את כלל העניינים שעלולים לצוץ במקרה של פרידה.

הסכם חיים משותפים

זוגות שאינם נשואים, כדאי ורצוי שיערכו ביניהם הסכם חיים משותפים, שהוא דומה להסכם ממון אך רחב יותר ויכול גם לכלול, בנוסף לנושאים כלכליים, גם נושאים אחרים הנוגעים לחיים המשותפים, הן במהלכם והן בסיומם.

זוג שיחתום על הסכם חיים משותפים, צפוי להליך פרידה קל ומהיר משמעותית מזה של זוגות נשואים מפני שלהבדיל מנישואין, המצריכים בסופם גט, בני זוג ידועים בציבור יצטרכו לערוך הסכם פירוד שיקבע את גובה המזונות, את זמני השהות והמשמורת על הילדים וכן את אופן חלוקת הרכוש. הסכם הפירוד יתבסס על ההסכם שחתמו בני הזוג בתחילת חיים המשותפים ולכן ימנע סכסוכים ומריבות.

חשוב לציין כי גם במקרה מוות של אחד מבני הזוג ללא עריכת צוואה, עשוי בית המשפט להתחשב בחתימת הסכם מפורט בין בני הזוג והכרה בהם כידועים בציבור.

את ההסכם לחיים משותפים יש לנסח על ידי עורך דין מקצועי, בקיא בתחום ובעל ניסיון.

עורך דין מנוסה יוכל לסייע לצדדים לקבע את הנושאים החשובים שלהם, וגם להעלות בפניהם נושאים חשובים שלא עלו במחשבתם, בהתאם לידע ולניסיון שרכש. ההסכם בין הצדדים תקף משפטית לאחר שאושר בבית המשפט לענייני משפחה.

חשוב לזכור שהסכם לחיים משותפים יסייע לכם למעשה לחסוך כסף, עגמת נפש וכעסים בהמשך הדרך, במקרה של פרידה.

זהו גם הסכם שמקל מאוד על בני זוג בפרק ב' של חייהם, כשכל אחד מבני הזוג מגיע עם רכוש ונכסים משלו ורוצה לשמור עליהם למען ילדיו או בכלל.

חתימה על ההסכם תקנה תחושת ביטחון, שכן למרות שלא נישאתם כדת וכדין תדעו מראש מה יקרה אם בסוף היום תבקשו להפריד כוחות. כך תוכלו לעשות זאת בשלווה ובנחת וללא מאבק.

עו"ד ומגשרת הילה וינטרוב מומחית בעריכת הסכמים: הסכמי חיים משותפים, ידועים בציבור, הסכמי ממון ותשמח לעזור בכל שאלה מוזמנים לפנות 054-3329699.
______________________________________________

 

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות