תביעת דיבה; כך תעשו זאת נכון

על מנת להגיש תביעה לפיצוי בגין פרסום לשון הרע צריך לדעת מה כדאי לעשות, אך מעבר לכך, ממה עדיף להמנע. אלו הפרמטרים לתביעה המוצלחת. מדריך
עו"ד רועי טיבי |
איור רכילות לשון הרע
לשון הרע. אילוסטרציה

מחקרים מצאו שבשנים האחרונות חלה עלייה יציבה וברורה במספר תביעות לשון הרע המוגשות לבית המשפט, כמו גם בסכומי הפיצוי הנדרשים.

יחד עם זאת, חשוב שנדע מה הם הקריטריונים להגשת תביעת לשון הרע מוצלחת, כזו שגם תתקבל בבית המשפט וגם תניב פיצוי ראוי בגין הפגיעה.

חוק איסור לשון הרע מגדיר בסעיף 1 לחוק מהו דבר לשון הרע, וכן קובע כי פרסום לשון הרע יכול להוות עבירה פלילית, אשר העונש המירבי בגינה הוא עד שנת מאסר, וכן עוולה אזרחית, העשויה לזכות את האדם הנפגע בפיצוי כספי.

עו"ד רועי טיבי מתראיין כפרשן

עידן הרשתות החברתיות

בעבר, נסובו מרבית תביעות לשון הרע על פגיעה בשמו הטוב של האדם בעל פה או באמצעות אמצעי התקשורת המסורתיים (רדיו, טלוויזיה ועיתונים).

אולם, עידן הרשתות החברתיות, בו לכל אדם ישנה גישה חופשית ובלתי מוגבלת לפרסם בקלות יתרה על אחר בפומבי ולעיני כל, שינתה את פני המציאות הזו. בקשר ישיר לכך חלה כאמור עליה במספר תביעות לשון הרע המוגשות לבית המשפט.

החוק מאפשר לבית המשפט לפסוק פיצוי ללא הוכחת נזק בסכום של עד כ- 71,000 ₪ ובמידה והצליח התובע לשכנע את בית המשפט כי הפרסום נעשה בזדון, רשאי בית המשפט לפסוק כפל הפיצוי, כלומר עד כ- 142,000 ₪.

שני תנאים הכרחיים

ביחס לעילות משפטיות אחרות, חוק איסור לשון הרע מציב תנאים פשוטים יחסית להגשת תביעה במקרה של פרסום לשון הרע.

התנאי הראשון דורש שהפצת התוכן או הדברים שנאמרו יחשב כ"פרסום".

החוק מגדיר בסעיף 2 מהו "פרסום" ונדרש בין היתר שהדברים יגיעו לאדם נוסף חוץ מהנפגע עצמו (צד ג') אם הפרסום נעשה בע"פ, ואם בכתב אם הכתב "עשוי" היה להגיע לאדם אחר חוץ מהנפגע. כלומר, ויכוח נוקב בין שני אנשים אשר במסגרתו הטיח אחד מהם דברי לשון הרע חריפים על האחר לא יקים עילת תביעה, ולא משנה כמה חמורים הדברים שנאמרו. לעומת זאת, הטחת הדברים אל מול אנשים נוספים (מספיק אדם אחד נוסף כאמור), פרסום פוסט בפייסבוק ואפילו הודעה בקבוצת ווטסאפ מהווים פרסום ותנאי להגשת התביעה.

התנאי השני בחוק דורש כי אותו פרסום יהווה "לשון הרע", לפחות מבחינת האדם הסביר. לפי החוק, לשון הרע הוא דבר שפרסומו "עלול" להשפיל אדם בעיני הבריות או לעשותו מטרה לשנאה, לבוז או ללעג.

כמו כן, גם פרסום שמטרתו לבזות אדם בשל מעשים, התנהגות או תכונות המיוחסים לו נחשב ללשון הרע. כך גם בפרסום הפוגע באשם במשרתו, בעסקו, במשלח ידו או במקצועו.

בנוסף, מכליל החוק כלשון הרע גם פרסום המבזה אדם בשל גזעו, מוצאו, דתו, מקום מגוריו, מינו, נטייתו המינית או מוגבלותו.

עורך דין רועי טיבי
עורך דין רועי טיבי

תיעוד והוכחות

מרגע הפגיעה בכם, עליכם לאסוף את כל המסמכים, העדויות וההוכחות לכך ששמכם הטוב נפגע, וזאת לצורך הגשת התביעה.

פעמים רבות תובעים מוצאים עצמם מתקשים להוכיח את תביעתם בשל היעדר המסמכים הרלוונטיים, כמו למשל, תובעים אשר רק העתיקו את הקישור (LINK) לפרסום המכפיש, אך לא ביצעו צילום מסך ונותרו ללא ראיות כאשר הפרסום נמחק מהמרשתת. על כן חשוב שתתעדו, תצלמו ותשמרו כל מה שיכול לסייע לכם.

ייעוץ משפטי – למיקסום הפיצויים

ייעוץ משפטי בטרם הגשת התביעה וליווי עורך דין הבקיא בתחום לשון הרע, הינם צעדים חשובים ומשמעותיים בדרך להגשת התביעה וזאת על מנת להגיע לפיצוי המקסימלי עבורכם בגין הנזק שנגרם.

עורך דין הבקיא בתחום ידע להעריך נכון את סיכויי התביעה, וכן לכוון ולהדריך אתכם בהכנת כל הנדרש, במטרה למקסם את הסיכוי לזכות בתיק ולהגיע לפיצוי המירבי עבורכם.


 

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות