היועמ"ש נגד רה"מ: "טענותיו "הן שקר וכזב"

מנדלבליט: הטענה כאילו פרקליטות המדינה קבעה כי אבו אל-קיעאן הוא 'מחבל' היא טענת כזב שתכליתה דה-לגיטמציה למערכת אכיפת החוב
מעיין לביא |
קרא לרצוח את נתניהו: נתניהו בנאום מול העיתונאות
בנימין נתניהו בעת כהונתו כראש ממשלה. צילום: הדס פרוש, פלאש 90

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, מכחיש את הטענות של ראש הממשלה בנימין נתניהו, לפיהן יעקב אבו אל-קיעאן, שנהרג על ידי שוטרים באום אל חיראן הוכרז כ"מחבל" על מנת לפגוע בו. "הטענה כאילו פרקליטות המדינה קבעה כי יעקוב אבו אל-קיעאן הוא 'מחבל' היא טענת כזב", מבהיר היועמ"ש, בוודאי את הטענה כי הדבר נעשה חלילה כדי לפגוע בראש הממשלה".

היועמ"ש פרסם את הודעתו בעקבות נאומו של ראש הממשלה. נתניהו אמר בנאומו כי אל-קיעאן הוגדר על ידי המשטרה כ'כמחבל' בניסיון של המשטרה והפרקליטות לפגוע בו.

לפי היועמ"ש, בחודש ינואר 2017, נפתחה במח"ש על פי הנחיית פרקליט המדינה דאז, עו"ד שי ניצן, בדיקה מקדימה בנוגע לאירוע הטרגי שהתרחש בעת פינוי היישוב אום אל חיראן, במהלכו נהרגו תושב המקום – יעקוב אבו אל-קיעאן ז"ל, כתוצאה מירי, והשוטר ארז שאול לוי ז"ל, כתוצאה מפגיעת רכבו של אבו אל-קיעאן.

במסגרת העיסוק בנושא, עלתה בין היתר השאלה אם פגיעתו של המנוח בשוטרים הייתה "פיגוע" או שמא היה מדובר בתאונה לא מכוונת, שנגרמה כאשר למנוח לא הייתה שליטה על הרכב.

בהחלטתו של פרקליט המדינה דאז, ממאי 2018, שלא לפתוח בחקירה פלילית בנוגע לאירוע, נקבע כך: "בחומר שנאסף ישנן אינדיקציות מסוימות, לכאן ולכאן, לגבי נקודה זו. שירות הביטחון הכללי, אשר בין היתר, תחקר את הזירה בשעות הראשונות שלאחר האירוע, החליט שלא להמשיך בחקירת האירוע, תוך שהבהיר, על פי החומר שהיה בפניו באותה עת, כי אין ביכולתו לקבוע אם האירוע האמור היה 'פיגוע' אם לאו".

עו"ד ניצן ציין עוד בהחלטתו כי "לאחר בחינת מכלול הראיות, דעתי היא כי לא ניתן להכריע בשאלה זו במידה גבוהה של ודאות. מכל מקום, שאלה זו אינה נחוצה להכרעה אם לפתוח בחקירה פלילית נגד מי מהמעורבים, שכן כאמור, אף אם הפגיעה אירעה שלא בכוונה, עקב איבוד שליטה של המנוח על רכבו, עדיין, אין הצדקה לפתוח בחקירה פלילית נגד מי מהשוטרים, אשר פעלו בתנאים מבצעיים לפי הבנתם את המציאות באותו רגע".

מנדלבליט מדגיש כי הטענה שעלתה, כאילו פרקליטות המדינה קבעה כי יעקוב אבו אל-קיעאן הוא 'מחבל' היא "טענת כזב". "אני דוחה בתוקף טענה זו", כתב בהודעתו, "ובוודאי את הטענה כי הדבר (שכאמור מעולם לא קרה) נעשה חלילה כדי לפגוע בראש הממשלה".

היועמ"ש מציין כי לאירוע הטרגי באום אל חיראן ולבדיקה שנעשתה בעקבותיו "אין ולא היה כל קשר לראש הממשלה".

"טענות כאמור הן שקר וכזב", מדגיש היועמ"ש, "המצאת יש מאין, שכל תכליתן דה-לגיטימציה למערכת אכיפת החוק ולהחלטותיה בעניינו של ראש הממשלה".

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות