מתווה סודי לניכור הורי?

בהנהלת בתי המשפט מנסים להתמודד עם התגברות התופעה של ניתוק קשר בין ילדים להורים גרושים, זאת על רקע עתירה שהוגשה בתחילת החודש ליצירת נוהל ארצי לטיפול בסוגיה
דנה לווינסקי |
"נעדרת מהבית ומזניחה את הקטינים". אילוסטרציה shutterstock
אילוסטרציה shutterstock

האם מתגבש נוהל לטיפול כלל-ארצי בסוגיית "ניכור הורי"?

הנהלת בתי המשפט העבירה טיוטה חשאית לגורמים בלשכת עורכי הדין כדי שיחוו את דעתם המקצועית לגבי מתווה אפשרי.

הטיוטה, כך לפי מקורות, כוללת מתן כלים לכל שופטי בתי המשפט למשפחה להתמודד עם הסוגייה ומאפשרת מתן סעדים זמניים כמענה מהיר.

ניכור הורי מוגדר כתופעה שבה ילדים להורים גרושים מסרבים לפגוש את אחד ההורים בעקבות הסתה או מניפולציות של ההורה השני. ברוב המקרים ההורה המשמורן, זה שבחזקתו נמצאים הילדים מרבית הזמן, הוא ההורה המנר וההורה הלא משמורן הוא ההורה המנוכר.

בשנים האחרונות נרשמת התגברות של התופעה ובבתי המשפט עולה התדירות של העיסוק בתיקים של ניכור הורי.

ההתמודדות כיום עם התופעה היא מסורבלת וארוכה ועוברת דרך מסלול גישור טרם הגעתה לבית המשפט.

בתחילת החודש הוגשה עתירה לבג"ץ הקוראת לייצר טיפול אחיד, שוויוני וכלל-ארצי של שופטים לטיפול בתופעה של ניכור הורי, על רקע התגברות התופעה והמסלול המשפטי הארוך שקיים לטיפול בה.

העתירה הוגשה נגד שר המשפטים אבי ניסנקורן ונגד מנהל בתי המשפט יגאל מרזל באמצעות עוה"ד דוד טובול, חבר מחוז מרכז בלשכה והילה יחזקאל ממחוז דרום.

השופטת יעל וילנר החליטה שעל המדינה, קרי השר אבי ניסנקורן והשופט ד"ר יגאל מרזל, להגיב לעתיר בתוך חודשיים.

כאמור, במקביל לדיון הצפוי בעתירה זו, שאולי אף יתייתר, גובשה בהנהלת בתי המשפט טיוטה של נוהל לטיפול כלל ארצי בסוגייה.

על פי המודל שהוצג בהנהלת בתי המשפט, כל שופטי בתי המשפט לענייני משפחה יונחו לפעול לפי נוהל זה.

בכך, מודל זה סותר מודל ניסיוני שהחל לפעול כבר לפני כשנתיים במחוז תל אביב, שם מונה "שופט מוקד" ואליו מופנים כל ההליכים העוסקים בתופעה של ניכור הורי.

לאחר גיבוש הנוהל החדש, הועברה טיוטת המודל לעיונם של עורכי דין בלשכה, המתמחים בתחום, כדי לבחון אותו ולגבש עמדה לגביו. עמדתם של מומחים בתחום תוכל לכוון את הנהלת בתי המשפט ליצור מתווה יעיל ומהיר.

עו"ד דוד טובול, שהגיש את העתירה: "בעתירה חשובה ומהותית בנושא גיבוש נוהל ניכור הורי כלל ארצי אחיד ושיוויוני למניעת התופעה של ניכור הורי. העתירה שהוגשה לטובת ציבור המתדיינים בישראל ולטובת האינטרס ציבורי חברתי בישראל במערכת היחסים בדיני המשפחה בישראל ביחס למניעת תופעה פסולה של ניכור הורי לטובת ילדים בישראל בלבד. וזו מטרת העתירה גיבוש נוהל ניכור הורי שיוויוני אחיד כלל ארצי לטובת כלל אזרחי ישראל במדינה לטובת כלל מחוזות בתי המשפט.

עו"ד דוד טובול

"העתירה הוגשה עצמאית אני דוחה כל ניסיון לקשור את לשכת עורכי הדין בישראל ואו את מחוז המרכז בלשכת עורכי הדין בישראל לעתירות שהוגשו על ידי, ביחד עם חברתי המלומדת עו'ד הילה יחזקאל. אני מקווה שלשכת עורכי הדין והנהלת בתי המשפט לטובת האינטרס הציבטרי ולטובת הוצאת נוהל ניכור הורי אחיד כתוב במשותף פעלו ויפעלו לעבודת מטה משותפת מסודרת לטובת הציבור והאזרחים בישראל בנושא גיבוש המלצות הנוהל".

"אני סומך ידי על מטה הלשכה וסומך ידי על ראשי לשכת עורכי הדין בקשר עם הנהלת בתי המשפט לטובת הציבור בישראל. אני שמח שפנו אלי ממרכז רקמן, מעמותת הורות משותפת לצורך בחינה של להצטרף כידיד בית המשפט לעתירה שהוגשה לאור חשיבות ציבורית חברתית מהותית שיש בעתירה לטובת הציבור".

כמו כן, פניתי לחבר המועצה של לשכת עורכי הדין שהלשכה תצטרף ע"פ הנהלים של הלשכה, כידיד בית המשפט לעתירה לאור החשיבות והאינטרס הציבורי שפרסום נוהל ניכור הורי אחיד כתוב לאזרחים. בימים אלו גופים אלו בוחנים ובודקים הצטרפות לעתירה שהוגשה במעמד משפטי של ידיד בית המשפט לעתירה ההצטרפות לעותרים הח"מ ועו"ד הילה יחזקאל שהגישה עימי את העתירה".

"כולי תקווה ותפילה שהעתירה תתקבל ויפורסם נוהל ניכור הורי אחיד כלל ארצי כתוב למניעת התופעה הפסולה ופוגעת בילדים בישראל של ניכור הורי".

עו"ד שי גבע: "אכן, בשנים האחרונות נרשמת התגברות של תופעת הניכור ההורי וכמעט בכל תיק יש התעסקות בתופעה פסולה זו. אין נוהל עבודה ברור לעניין אופי הטיפול בתופעה זו לרבות הסנקציות על ההורה המנכר וכל מותב פוסק על פי נראות עיניו תוך ביצוע "מינימליזציה" לתופעה פסולה זו, ולא אחת מתקבלות החלטות סותרות ו/או שונות בעניין זה".

"לדאבוני, בתי המשפט לא נוקטים בכל הכלים שהחוק מאפשר להם לטיפול בתופעת הניכור ההורי וחלף מיגורה היא התפתחה למימדים ענקיים והכל על חשבון נפשם הרכה של הקטינים והגיע העת לעשות לזה די! כולי תקווה שאכן יגובש נוהל ניכור הורי כלל ארצי אחיד ושיוויוני למניעת התופעה הפסולה של הניכור ההורי וזאת לשם שמירה על נפשם הרכה של הקטינים ושל ההורה המנוכר".

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות