גרושים? כך תצלחו את ה-1 בספטמבר

יש הרבה מחלוקות בקרב הורים גרושים ופרודים אך נושא החינוך הוא ללא ספק אחד הנושאים המרכזיים שמצית ויכוחים ומריבות רבים. לרגל פתיחת שנת הלימודים, שתהיה השנה מורכבת מתמיד, אספנו בשבילכם המלצות ועצות – איך תעשו זאת נכון
מעיין לביא |

אחרי שהצלחתם לצלוח את החופש הגדול בשלום, הגיע השלב לפתוח גם את שנת הלימודים, עם כמה שפחות מריבות ואווירה רגועה ושמחה ככל הניתן לילדיכם.

בקרב זוגות גרושים ופרודים יש תמיד נושאים שהם קרקע פורייה לכעסים ולסכסוכים – חינוך הילדים הוא אחד מהם.

לכל אלה מצטרפת שגרת הקורונה שגם היא מהווה נקודת מוצא לחיכוכים ולמריבות. היערכות מראש לקראת ה-1 בספטמבר עשויה להקל על כולם. מדריך.

בחירת מוסד חינוכי

דרך ואופי החינוך, שמתווים את הדרך לבחירת מוסד החינוך שבו ילמד הילד, מהווים קרקע פורייה למריבות בין הורים גרושים ופרודים. המחלוקת בין הצדדים נוצרת פעמים רבות בשל רקע שונה בהשקפת העולם . למשל, מוסד חינוכי או חילוני, בית ספר דמוקרטי או אנתרופוסופי המשקף את ערכיו של אחד ההורים או בית ספר ציבורי/עירוני.

ההחלטה על המוסד החינוכי צריכה להיות משותפת לשני ההורים. חשוב לדעת כי ברירת המחדל של חינוך קטינים בישראל היא חינוך ציבורי/עירוני, וזאת על פי חוק חינוך חובה חינם. במקרה שאחד ההורים מעוניין במסגרת חינוך פרטית שאינה חלק מהמערכת הציבורית הוא יצטרך את אישורו של ההורה השני – גם על התוכן במוסד זה וגם בסיוע הכלכלי.

במידה ואינכם מסכימים על המוסד הלימודי שייבחר לילדיכם, בית המשפט יוכל להכריע בכך, תוכלו גם להיעזר במגשר שינסה למצוא פתרון מוסכם על הצדדים. יחד עם זאת חשוב לזכור שבחירה בגישור מחייבת את הצדדים להגיע מתוך נכונות אמיתית להקשיב זה לזה, לדבר בפתיחות ולעשות מאמץ כדי להגיע לפתרון המוסכם.

בית המשפט לענייני משפחה, הוא הגורם שיפתור את המחלוקת בנושא החינוך, במידה ולא תגיעו להסכמות בלעדיו. בית המשפט מונחה לפי טובת הילד. הגישה הרווחת היא להימנע משינוי מסגרת נוכחית של הילד כדי לשמור על תחושה של יציבות וסביבה מוכרת שיסייעו להתפתחותו החיונית. במידה ובית המשפט יגיע למסקנה כי המסגרת הנוכחית לא מיטיבה עם הילד, וישנה מסגרת חלופית טובה יותר, הוא יכול להורות על שינוי המסגרת.

מתרגשים לקראת החזרה ללימודים. המצולמים אינם קשורים לכתבה. צילם: יוסי אלוני, פלאש 90

כדי למנוע ויכוחים ומריבות בנושאים אלו, ההמלצה היא לדון בהם מבעוד מועד במהלך הגירושים ולקבוע דגשים והנחיות למקרים אלו כבר בהסכם הגירושים. דבר זה יכול לחסוך לכם מריבות רבות, כעסים קשים וכמובן יטיב עם ילדיכם.

רישום התלמיד – חתימה משותפת

על פי חוזר מנכ"ל של משרד החינוך, בבואכם לרשום את ילדיכם למוסד חינוכי, על שני ההורים לחתום על הצהרות בטופס המיועד לכך. הטופס מכיל את פרטי התלמיד ופרטי הרושם (ההורה המשמורן או הלא משמורן). הטופס מאשר את נכונות שני ההורים הגרושים לרשום את הילד למוסד חינוכי. חשוב לזכור, כי ללא חתימה של עורך דין, אין לטופס זה משמעות.

לאחר החתימה על הטופס, בטרם הזנת הנתונים למערכת הממוחשבת של משרד החינוך, עליכם להביא את הטופס לאיש צוות של המוסד החינוכי כדי שיחתום עליו גם כן. ללא חתימה על שתי הצהרות אלו לא יעודכנו הנתונים במערכת ולא תתאפשר העבר מידע לרושם.

המידע יגיע רק לאמא?

כמו בהרבה נושאים הקשורים להורים גרושים, גם ממוסדות החינוך האמא מקבלת את כל המידע אוטומטית וכלל לא צריכה לבקש אותו. זאת, בעוד האב, צריך לבקש לקבל את המידע, אחרת הוא פשוט לא יקבל. כיום, חלק ממוסדות החינוך, וחלק מאנשי הצוות נוהגים ליידע את האב, ונקווה שמגמה זו תמשיך ותגבר.

לאור זאת, אבות גרושים צריכים להכיר את המצב ולפעול בהתאם כדי לקבל מידע מבית הספר או הגן. רוב ההורים אינם מודעים לכך ולכן בעיקר בתחילת השנה, האב מנותק ממידע אלא אם כן האם דואגת ליידע אותו.

רצוי כבר בתחילת השנה לעדכן את איש הצוות החינוכי – את הגננת או את המורה לקבל במהלך השנה כל דבר כפול – כמו תמונת מחזור, סרט סיום וכו'. לפעמים תצטרכו להוסיף עוד כמה שקלים לכך, אבל זה יחסוך להם מריבות וויכוחים בהמשך.

המוסד החינוכי יזמן את שני ההורים יחד לאסיפות הורים, למפגשי היכרות ולימי הורים. אם אין אפשרות לקיים את המפגשים יחד, יש לזמן את ההורים בנפרד. דעו, שחל איסור על כך שהמוסד החינוכי ישמש כמקום מפגש לחלוקת זמני השהות של ההורה.

כל הורה זכאי לקבל מידע מהמוסד החינוכי שבו לומד ילדו, אלא אם כן ניתנה החלטה שיפוטית המורה אחרת. במקרה שתישלל או תוגבל האפוטרופסות של אחד ההורים בהתאם להחלטה שיפוטית, אין חובה להעביר לו מידע.

המצולמים אינם קשורים לכתבה. צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

כאשר נדרשת הסכמת ההורים לפעולה הקשורה בתלמיד, על המוסד החינוכי לקבל את הסכמת שניהם. אם נשללה או הוגבלה האפוטרופסות של אחד ההורים, אין חובה לקבל את הסכמתו. אם המוס החינוכי שלח מידע לשני ההורים, ואחד מהם לא הגיב בתוך זמן סביר, הדבר ייחשב כאילו הסכים לעניין.

אם קיימת מחלוקת בין ההורים לגבי ההסכמה, עליהם לפנות לבית המשפט לענייני משפחה על מנת שיכריע בעניין. אם ההורים לא הסכימו גם על הפנייה לבית המשפט, יפעל המוסד החינוכי בהתאם לשיקול דעתו, בהתאם לעיקרון טובת הילד, על פי אמנת האו"ם בדבר זכויות הילד.

שלום כיתה א'

לאור העובדה כי שבמקרים רבים האב לא מעודכן במתרחש בתחילת השנה, הרי שמדי בשנה ביום הראשון לכיתה א' אבות צפויים לחוות עגמת נפש גדולה. נוסיף על כך את שגרת הקורונה ומתווה הלימודים של משרד החינוך שמוסיף גם הוא קושי להיפרדות מהילד ביום הראשון ללימודים, ולהסתגלות הילד.

כדי למנוע את המצב הזה, הקפידו ליצור קשר מראש עם המחנך או עם המוסד החינוכי. הסבירו את אופי המקרה. קרוב לוודאי שיימצא פתרון שיאפשר לכם להיפרד מהילד שלכם ביום הראשון ללימודים.

שיעורי בית להורים

כדי שהילד יוכל לממש את זכותו ללימודים ולקבלת חינוך וכדי שצוות המורים והגננות יוכלו לפעול, על ההורים לעדכן את המחנך או את היועץ או את הגננת לגבי מספר נושאים. על ההורים לחלוק את המידע על חלוקת זמני השהות עם הצוות החינוכי, לעדכן בהחלטות שיפוטיות הנוגעות לילד וכמובן לעדכן בדרכים בהם ניתן להשיגם – מספרי הטלפון, כתובת וכתובת דוא"ל.

נתקלתם בבעיה? מתקשים למצוא את הדרך ללוות את הילד ליום הראשון בכיתה א'? לא הצלחתם להחליט על מוסד חינוכי? לא יודעים איך לקבל מידע מהגננת? אלה עוה"ד המומלצים של אוביטר בפריסה ארצית…

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות