חושדים שקיבלתם טיפול רפואי רשלני? כך תדעו

חמישה סימנים שיעזרו לכם להבין אם אתם יכולים לתבוע את בית החולים על רשלנות רפואית ומה הסיכויים שלכם לנצח בבית המשפט
עו"ד ערן שפילינגר |

תביעת פיצויים על נזקי רשלנות רפואית היא אחת התביעות המורכבות ביותר במשפט האזרחי.

היא מצריכה תיעוד רב, אבחונים, ידע מקצועי נרחב והיערכות גדולה עוד טרם הגשת התביעה. גם הגוף הנתבע, שהוא בדרך כלל המוסד הרפואי שאחראי לטיפול הרשלני, מוסיף למורכבות. שכן, זוהי התמודדות מול גוף חזק ומוגן היטב משפטית.

יש לכם חשד כי נפגעתם מטיפול רפואי רשלני? הנה כמה סימנים שיעזרו לכם להבין אם כן.

רשלנות רפואית מוגדרת כמתן טיפול רפואי שאינו תואם את סטנדרט הטיפול הסביר.

ככל שהטיפול הרשלני גרם לנזק פיזי ממשי יותר ולתקופה ארוכה יותר, הגשת התביעה תהיה נכונה יותר מבחינה כלכלית והפיצוי צפוי להיות גבוה יותר.

עו”ד ערן שפילינגר

אבחון מאוחר

קחו לדוגמא לקוח שייצגנו במשרדנו. הוא סבל במשך מספר שנים מפקקת ורידים ברגל אבל רופא המשפחה לא איבחן את הבעיה וגם לא הפנה אותו לבדיקות הכרחיות. הגשנו בשמו תביעה ובמסגרת פשרה שולמו לו מעל 600 אלף שקל פיצויים.

אם אבחון מאוחר גרם לכם לנזק, יתכן ומדובר ברשלנות רפואית ויש לפצות אתכם על הנזק שנגרם. במקרים רבים אבחון מוקדם של מחלה או טראומה גופנית הוא גורם חשוב מאוד בסיכויי ההחלמה.

נזק רפואי שניתן היה למנוע

אם קיבלתם טיפול רפואי מידי רופא לא מיומן, או אם הרופא בחר עבורכם שיטת טיפול לא מתאימה שלמעשה גרמה לכם לנזק, יתכן ומדובר ברשלנות רפואית. חשוב להבהיר, כי כאשר הנזק שנגרם למטופל הוא נזק שלא ניתן היה לצפות מראש או למנוע, לא בטוח שמדובר ברשלנות רפואית. הטלת אחריות בגין רשלנות רפואית ניתנת רק כאשר המטפל חרג מסטנדרט הטיפול הסביר ולא כאשר נגרם נזק שאינו תלוי בטיב הטיפול.

אי הסכמה מדעת

אחת מחובותיו המרכזיות של כל רופא היא לקבל הסכמה מדעת של המטופל לטיפול. המשמעות היא שהרופא מסר למטופל את כל המידע הרפואי הנוגע לטיפול ואת החלופות הטיפוליות האפשריות, וכך אפשר למטופל לקבל החלטה מושכלת האם ברצונו לקבל את הטיפול. אם הרופא לא מילא אחר חובה זו והטיפול גרם לנזק, יכול להיות שמדובר ברשלנות רפואית.

העדר מעקב רפואי

במקרים מסוימים, הטיפול הרפואי כולל מעקב וביקורת שיש לבצע מדי תקופה. זאת, כדי לוודא שהטיפול הוא נכון ואפקטיבי וכי לא נוצר סיבוך כלשהו כתוצאה מהטיפול. המעקב הרפואי כולל, בין היתר, בדיקה גופנית, מרשם תרופות, בדיקות המשך, בדיקות דם וכן הלאה. בהיעדר מעקב רפואי סביר, ייתכן ולמטופל ירם נזק ועל כך ניתן להטיל אחריות על הרופא המטפל.

קשר סיבתי בין הטיפול לנזק

תנאי מקדים והכרחי לקיומה של רשלנות רפואית, הוא כי הנזק נגרם כתוצאה מהטיפול הרפואי הרשלני ומכאן, שניתן היה למנוע אותו. בבית המשפט נהוג לבחון את השאלה באמצעות מבחן ה"אלמלא": אלמלא הטיפול הרפואי היה רשלני, האם המטופל היה סובל מנזקים אלו? מבחן הקשר הסיבתי הנו מבחן חשוב מאין כמוהו, שכן לא כל טעות של רופא היא רשלנות רפואית. למעשה, רשלנות רפואית מתקיימת רק כאשר הטיפול הרשלני גרם בפני עצמו לנזקים חדשים.

 

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות