מזל טוב! חוק חדלות הפירעון החדש חוגג שנה

ספטמבר אשתקד נכנסה לתוקפה הרפורמה בהליכי חדלות הפירעון. איך צלחנו את השנה הראשונה ואיך השפיע על כך מגיפת הקורונה?
עו"ד שלי גרשט |

בדיוק לפני שנה נכנס לתוקפו חוק חדלות הפירעון החדש, אולם בטרם הספקנו להתרגל לשינויים שבו, הגיעה מגיפת הקורונה וטרפה את הקלפים. אז מה אומר החוק החדש? ואיך, אם בכלל, הוא יותאם להתמודדות עם המשבר הכלכלי שבה בעקבות התפרצות הנגיף?

בחודש ספטמבר האחרון, נכנס לתוקף "חוק חדלות פירעון החדש" שמבטיח מהפכה של ממש. הבשורה העיקרית בחוק החדש היא ההתייחסות לפושט הרגל כעל מי שחווה נפילה כלכלית וצריך שיקום ולא כאל פושע שרק מנסה לגנוב את הנושים.

החוק החדש מתייחס אל הצורך שבשיקום החייב ומבקש להציב זאת כערך מרכזי של הליכי חדלות הפירעון של יחידים. בנוסף הרפורמה מבקשת לצייד אותו, אם יש צורך בכך, בכלים שימנעו ממנו להיקלע שוב למצב של חדלות פירעון באמצעות הכשרה כלכלית. הקביעה הערכית ברפורמה היא שעדיף לשקם חברות מאשר להביא לפירוקן.

יתרון נוסף לרפורמה, ובניגוד למה שידענו עד כניסת החוק, ניהולם של הליכי חדלות הפירעון של חייבים בעלי חובות בהיקף נמוך עברה למערכת ההוצאה לפועל. הרציונל הוא לחסוך כפילויות ביורוקרטיות ולאפשר לחייבים להסדיר את ענייניהם תחת מערכת מנהלית אחת.

הרפורמה אף קובעת מנגנון ברור וידוע מראש לחובות החייב בהליכי חדלות הפירעון, שבסופם יזכה החייב להפטר שיאפשר לו לצאת לדרך חדשה.

החוק החדש, שמטרתו הייתה לקצר ולייעל תהליכים לצד שיקומו של החייב, גרר ביקורת רבה. בעיקר נגעה הביקורת לעצם ההקלה על החייבים על חשבונם של הנושים.

ואז הגיעה הקורונה…

אבל, חודשים ספורים לאחר כניסתו של החוק החדש לתוקף, ובטרם הספקנו להתאקלם ולעמוד על טיבו, פרצה לחיינו מגיפת הקורונה ואיתה מגפה כלכלית חמורה. המגיפה הזו מאיימת להכניס רבים, אנשים פרטיים וחברות, למערבולת של הליכי חדלות פירעון.

דווקא עכשיו אנחנו מבינים שהחוק החדש, והעמדת הערך של שיקום החייב במרכז, מתיישבת היטב עם המשבר הכלכלי שפוקד אותנו. המשבר הנוכחי מדגים לנו היטב איך גם עסק שמנוהל היטב נקלע לחדלות פירעון. המשבר הזה מלמד אותנו, שפושטי רגל הם לאו דווקא עבריינים או מי שרימה ומנסה לחמוק מהחוק אלא שלפעמים מערבולת החיים מובילה אותך למצב של משבר. על המדינה לנסות ולסייע בשיקום כדי שהכלכלה תתרומם.

הגישה הזו היא גם הגישה שמנחה בימים אלו את משרד המשפטים לקדם הסדרי חוב בהסכמה ובלי בתי משפט בתקופת משבר הקורונה. במשרד המשפטים הבינו שהתקופה מצריכה הקלות על הסדרים. המטרה היא להגיע להסדר חוב מוסכם לפירעון החובות וזאת כחלופה להליכי חדלות הפירעון הפורמליים. וכך, למנוע גם מרבים להגיע למצב של חדלות פירעון ולבחור בדרך חלופית. בנוסף, יוכלו חייבים אלו לשקם עצמם כלכלית, בתקופה של משבר כלכלי גדול. המהלך הזה, כך התקווה, יסייע גם למדינה לשקם את הכלכלה ויטיב גם עם בתי המשפט כדי שלא יקרסו מעומס הבקשות לפשיטת רגל.

__________________________________

עו”ד שלי גרשט

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות