ביהמ"ש: בית הדפוס שסירב להדפיס עלון להט"בי יפצה

בית המשפט המחוזי בבאר שבע קבע כי בעלי בית דפוס יפצה ב-50 אלף שקל את אגודת הלהט"ב באוניברסיטת בן גוריון לאחר שסירב להדפיס עבורם עלון
מפגינים נגד מצעד הגאווה. צילום: רוני שוצר, פלאש 90

שופט בית המשפט המחוזי בבאר שבע, אריאל ואגו, קבע כי בעלי בית הדפוס "צבעי קשת" ישלם פיצוי לאגודת הלהט"ב באוניברסיטת בן גוריון, לאחר שסירב להדפיס עלון של הקהילה הגאה. בכך, דחה בית המשפט את הערעור של בעל בית הדפוס והוא יאלץ לשלם 50 אלף שקל בגין הפליה.

השופט ואגו קבע כי צדק בית משפט השלום משקיבל את התביעה ומשפסק, שבית הדפוס הפלה את המשיבה, בניגוד לחוק איסור ההפליה הנדון, וזאת בשל נטייה מינית והשקפת עולם, שהקהילה הלהטב"ית אוחזת בהם. הפליה זו מהווה עוולה אזרחית, ומזכה את המופלה בפיצוי.

לפני מספר חודשים, פסק בית המשפט השלום בבאר שבע פיצוי של 50 אלף שקל כנגד בית הדפוס "צבעי הקשת" בבאר שבע, על כי לפני כשלוש שנים, כאשר פנתה האגודה לבית דפוס "צבעי הקשת" בבאר שבע, על מנת להדפיס חומרים לאחווה הסטודנטיאלית הגאה באוניברסיטת בן גוריון.

בית הדפוס השיב במייל: "איננו עוסקים בחומרי תועבה. יהודים אנחנו!" בעקבות התגובה, החליטה האגודה למען להט"ב בישראל להגיש תביעה בסך 100 אלף שקל נגד בית הדפוס, בהסתמך על חוק איסור אפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים.

לטענת בית הדפוס, חוק איסור אפליה אינו חל על מוצר המיוצר במיוחד ללקוח מסוים, אלא רק על הספקה לכל דורש של מוצרים קיימים ולטענתם, "לא נמצא בעולם כולו מצב בו כופים על אדם בשוק הפרטי להתקשר עם מישהו ולייצר עבורו מוצר, בניגוד לאיסורי דתו והשקפתו. המחוקק אף אינו מבקש להתערב בחופש הדת והפולחן השמורים להם ככל אדם, אלא אך לקבוע כי מקום שבו אמונתם מתנגשת עם ההכרח ליתן שירות לכל 'במקום ציבורי', הערך האחרון מכריע".

בית המשפט אז דחה את טענותיהם וחייב אותם ב-50 אלף שקלים לא כולל הוצאות משפט. "המחוקק אינו מבקש לחדור לצפונות ליבם של נותני השירות או לרדת לנבכי נפשם בכל הנוגע לעמדתם הסובייקטיבית ביחס לאחר. המחוקק אף אינו מבקש להתערב בחופש הדת והפולחן השמורים להם ככל אדם, אלא אך לקבוע כי מקום שבו אמונתם מתנגשת עם ההכרח ליתן שירות לכל 'במקום ציבורי', הערך האחרון מכריע", כתבה השופטת אורית ליפשיץ.

בית הדפוס לא ויתר והגיש ערעור לבית המשפט המחוזי וגם זה נדחה, כאשר השופט ואגו התייחס, בין היתר, בלשון הקשה והלא נעימה, שבחרו המערערים לנקוט, כלפי נציגת המשיבה, שפנתה אליהם, בתמימות גמורה, ובמהלך העסקים הרגיל של בית הדפוס, כדי לקבל הצעת מחיר פשוטה, ונענתה בעלבון.

"חופש העיסוק", נכתב בפסק הדין, "חופש ההתקשרות החוזית, האוטונומיה של הפרט, הזכות לאחוז באמונה דתית ובתפיסה מוסרית מסוימת- כל אלה ערכים הראויים לכיבוד ולהגנה, ויש לאפשר את ביטויים החיצוני ויישומם בחיי היום-יום, כל עוד אינם מתנגשים עם הוראות הדין ואין בהם עבירה על חיקוק פלילי, או, משום עוולה אזרחית". בית הדפוס חויב בתשלום של 7,500 שקלים הוצאות.

_________

לצפייה ודירוג כבוד השופט אריאל ואגו

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות