נהיגה תחת השפעה; מדריך לצמצום נזקים

עצרו אותך על נהיגה בשכרות? דע מה הם זכויותיך וכיצד עליך לפעול על מנת להקטין את הסיכונים ואת העונש הצפוי
עו"ד מיטל אוטמזגין |
אילוסטרציה

אחת לכמה זמן עולה לכותרות פרשיה אחרת של נהג שנתפס בשכרות וגרם בכך למותם של חפים מפשע. לא כל נסיעה בשכרות או תחת השפעת סמים מסתיימת בטרגדיה אבל הסיכונים הם רבים וכדאי ורצוי להימנע מכך. אולם אם נתפסתם נוהגים תחת השפעה חשוב שתדעו את זכויותיכם. כך תוכל לצמצם נזקים ולהגן על עצמכם באופן הטוב ביותר.

במסגרת המאבק בתופעה של נהיגה בשכרות ותחת השפעת סמים, אנחנו עדים בשנים האחרונות בהגברת האכיפה מצד משטרת ישראל וכן בהחמרת הענישה מטעם בתי המשפט. בשל כך, תקנות התעבורה משתנות לעיתים קרובות וחשוב להיות מעודכנים במתרחש כדי להיערך כראוי.

עו"ד מיטל אוטמזגין

– ענישה

נתחיל מהסוף. בתי המשפט נעים במגמת החמרה בענישה בכל הקשור לנהיגה תחת השפעת אלכוהול וסמים. כיום הענישה המינימאלית היא לפחות שנתיים פסילה ו-10 נקודות. נהג חדש שנתפס נוהג בשכרות יידרש לעבור טסט ותיאוריה מחדש ויעבור בחינות של המכון הרפואי על מנת לקבל מחדש את רישיון הנהיגה. זאת בנוסף לתקופת הפסילה ולנקודות שצבר בשל העבירה.

אם מדובר באירוע חוזר וזו הפעם השנייה, או יותר, שאתם נתפסים נוהגים תחת השפעת סמים או אלכוהול, הענישה היא מחמירה יותר. במקרה כזה, התביעה במשטרה דורשת עונש של מאסר בפועל ופסילת רישיון הנהיגה לתקופה ארוכה. במקרים כאלו, חשוב שתהיו מיוצגים על ידי עורך דין הבקיא בתחום כדי לנסות ולמנוע מצב שבו תמצאו את עצמכם מרצים מאסר בפועל.

– כמה מותר לכם לשתות?

כמובן שאם אתכם מתכננים לשתות אלכוהול, רצוי שבכלל תמנעו מלנהוג ותיעזרו במונית, תחבורה ציבורית, חבר או קרוב משפחה. יחד עם זאת, תמיד חשוב לדעת את החוק. כמות השתייה המותרת לאדם בזמן נהיגה משתנה מדי פעם. כיום החוק קובע כי לגבי נהג צעיר, עד גיל 24, ולגבי נהג חדש, עד שנתיים וותק ברישיון נהיגה, מותר עד 49 מיקרוגרם של אלכוהול בליטר 1 של אוויר נשוף בבדיקת ינשוף. או 9 מיליגרם של אלכוהול ב-100 מיליליטר בבדיקת דם. הכמות הזו תקפה גם לגבי נהגי רכב ציבורי או נהגים שנוהגים ברכב משא מעל 3.5 טון. אם אתם משתייכים לקטגוריה הזו ונתפסתם עם כמות גדולה מזו תיחשבו לנהג שיכור.

ליתר הנהגים, הכמות המותרת היא עד 239 מיקרוגרם אלכוהול בליטר 1 של אוויר נשוף בבדיקת ינשוף. לחילופין, עד 49 מיליגרם של אלכוהול ב-100 מיליליטר בבדיקת דם. אם נתפסתם עם כמות גדולה מזו אתם צפויים לאישום בעבירה של נהיגה תחת שכרות.

– עצרו אתכם לבדיקה?

אם עצרו אתכם לבדיקת ינשוף, אתם בוודאי לחוצים ומבולבלים, וזה טבעי – בייחוד אם באמת שתיתם בטרם עליתם על ההגה. אז מה כדאי לעשות? ראשית, חשוב לשתף פעולה עם השוטר ולהיענות לדרישתו להיבדק במכשיר הינשוף. לסרב, להשתולל או להתפרע, רק יחמיר את המצב שבו אתם נמצאים.

סירבו להיבדק במכשיר פירושו, על פי הפסיקה, כי אתם נוהגים בשכרות. כלומר, עצם הסירוב להיבדק יאפשר לבית המשפט להטיל עליכם את העונשים הקבועים בחוק – פסילה למשך שנתיים וקנס.

עו"ד מיטל אוטמזגין. צילום: ארז בקר

אם יש לכם את האפשרות לכך, תעדו את הליך הבדיקה, דרך המכשיר הנייד או דרך מצלמות ברכב. כמובן, בלי להפריע לעבודת השוטר. בהליך מעצר לבדיקת שכרות השוטרים מחויבים לפעול על פי נהלים שונים כדי לבסס את האישום נגדכם. תיעוד של ההליך עשוי להוביל למציאת כשלים בהתנהלות המשטרה ולסייע לכם בהמשך.

חשוב שתקראו על מה אתם חותמים. על השוטרים למלא טופס בזמן ההליך וכדאי שתקראו היטב על מה אתם חותמים. אתם זכאים גם לא להגיב לטענה המופנית כלפיכם בשלב הזה.

-מה עכשיו?

אם מכשיר הינשוף מצא כי נהגתם בשכרות תיכנסו להליך ארוך שבסופו אתם צפויים לענישה על פי החוק. תחילה תזומנו לשימוע אצל קצין משטרה שיכול לפסול מנהלית את רישיון הנהיגה שלכם למשך 30 ימים ולאסור שימוש ברכב בו בוצעה העבירה למשך אותו הזמן.

לאחר מכן, יעבור התיק בעניינכם לבית המשפט, ואז תיאלצו להתגונן בפני האישום נגדכם והעונש המיועד לכם על פי חוק.

– יש לך זכויות!

חשוב לדעת שבעת המעצר לבדיקת שכרות יש לך את הזכות לשמירה על שתיקה בחלק מהשאלות הנשאלות על ידי השוטר. יש לך גם זכות חשובה, להיוועץ בעורך דין, שיוכל לסייע לך ויפעל להגנה על האינטרס שלך. בהתייעצות עם עורך דין תוכל לצמצם את הנזקים ולשפר את הסיכויים שלך לעונש קל יותר ולהליך מהיר יותר.
_______________________

עו”ד מיטל אוטמזגין

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות