לא הגיע לחקירה כי "החוקרים לא עומדים בהגבלות קורונה"

חוקרי רשות המסים עצרו יבואן רכבי יוקרה החשוד בעבירות הלבנת הון שסירב להתייצב לחקירה "בגלל שחושש להידבק בנגיף"
ציון חן |
צילום: נתי שוחט, פלאש 90

יבואן רכבי יוקרה לישראל החשוד בהברחה שיטתית ומתמשכת של יבוא כלי רכב לישראל טוען כי הוא לא מתייצב לחקירות אליהן הוא נקרא בשל היותו בקבוצת סיכון, בשעה שהחקירות מתקיימות בחדרים קטנים לטעמו וזאת בניגוד להגבלות הקורונה. בית משפט השלום באשדוד שחרר אותו בערבות אך הבהיר: "אין זה בסמכותו לקבוע את מועדי החקירה ולא תנאיה".

מעל לשנתיים חוקרים במכס את יבואן רכבי היוקרה, תושב רמת אביב בן 53, בחשד לעבירות מרמה מסים והלבנת הון. על פי החקירה, היבואן זייף מסמכים, הגיש הצהרות כוזבות ומונמכות הנוגעות ליבוא אישי של כלי רכב לארץ. עוד נחשד היבואן בכך שרשם תקבולים כוזבים ואף העלים עסקאות כדי לחמוק מתשלום מס.

לאחר שלא התייצב לחקירות, הוא נעצר והובא לדיון בהארכת מעצרו בבית המשפט. חוקרי המכס טענו כי מדובר בחקירה מסועפת הכוללת גם גורמים מחו"ל, וכי עד כה נחקרו למעלה ממאה לקוחות של היבואן. אך מאז חקירתו האחרונה של היבואן בחודש מאי השנה, הוא מתחמק מהחקירות בתואנות שונות, ועל כן נאלצו לעצור אותו.

"הבנאדם לא מתייצב לחקירה", הסביר חוקר המכס בביהמ"ש, "עשינו את כל הדברים שהוא יתייצב, הוא הבטיח שיתייצב, אבל הוא לא מתייצב. הוא מתחמק מהחקירה באופן סדרתי מסיבות שונות".

במהלך הדיון הסביר היבואן כי הוא הציג אישור על כל פעם שלא התייצב לחקירה כשלגרסתו הטענה כי הוא מתחמק אינה נכונה. "רוצים לחקור אותו בחדר של 2 מטרים על 2 מטרים, והוא לא מוכן להגיע כי יש הגבלות", הסביר סנגורו. "שיגיעו אליו ויחקרו אותו כמה שהם רוצים, או שיגיעו למשרדי עוה"ד ויוקצה להם חדר של 25 מ"ר".

היבואן עצמו אמר בביהמ"ש כי חלק גדול מהחקירות הן למראית עין, וכי החשדות המיוחסים לו לא רלוונטיות אליו. "אני לא דילר, אני לא היבואן מבחינת החוק, אני לא חותם על תצהיר לרשות המכס. אני אנקה את שמי כאן בישראל", אמר.

שופט המעצרים באשדוד אבישי זבולון אשר ראה את התכתובות בין הצדדים, ואת הזימונים והניסיונות לתאם עם היבואן את הגעתו לחקירה התרשם כי הוא אכן חומק מחקירות. "אכן עולה כי העצור הערים קשיים על היחידה החוקרת", כתב השופט בהחלטתו, "כאשר לטעמו הדברים נתונים בנסיבותיו הרפואיות, וחששו להידבק בנגיף הקורונה לאור תנאי החקירה ברשות המסים. הובהר לעצור כי אין זה בסמכותו לקבוע את מועדי החקירה ולא תנאיה, ואין הוא רשאי לקבוע את מקום עריכתה".

בסיכומו של הדיון הסכים היבואן לחתום על כתב ערבות עצמית בסך של 50 אלף שקלים בכפוף להתחייבותו להתייצב לכל החקירות אליהן יידרש להתייצב, בכל מקום, ובכל תנאי.

_________

לצפייה ודירוג כבוד השופט אבישי זבולון

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות