פיצול דירת מגורים – כך תעשו זאת נכון

מה מותר ומה אסור לעשות כשרוצים לפצל דירת מגורים? הדברים שכדאי לדעת כדי שלא תסתבכו בעבירות בנייה
עו"ד ליאור דץ |
ליאת בן ארי, יחליף אותה. צילום: ישראל סלם, פלאש 90

פיצול דירות עלה בשבועות האחרונים לכותרות, לאחר שהתברר כי פרקליטת מיסוי וכלכלה ליאת בן ארי ובן זוגה מתמודדים עם סערה תקשורתית לאחר שלא קיבלו היתר כנדרש לפיצול דירתם. גם ללא הדיון סביב ההליך של פרקליטת המחוז, פיצול דירות הינו הליך נפוץ ומבוקש אך חשוב לעשות אותו נכון ועל פי חוק כדי להימנע מקנסות או מהליכים פליליים בעבירות תכנון ובנייה.

חוק התכנון והבניה קובע כי במקרים בהם בוצעה עבודת בנייה ללא היתר, ניתן להטיל על הנאשם, שהורשע בדין, קנס בשיעור של כפל שווי המבנה או תוספת הבניה האסורה. במקרים מסוימים הקנס אף יהיה גבוה יותר. סנקציה נוספת המוטלת על מי שיפצלו דירותיהם ללא היתר היא דרישה של בית המשפט להחזרת הדירה למצבה הקודם.

כדי להימנע ממצבים אלו, חשוב לפעול על פי חוק ולעיתים גם ביצירתיות – דבר המתאפשר עם ידיעת החוק. ידע זה יאפשר לכם להתגונן כראוי במידה ותמצאו עצמכם בפני הערכאות המשפטיות. פיצול הדירות יאפשר הכנסה גבוהה ומשמעותית לבעליהן. אך כדי להרוויח יותר כסף בעתיד, כדאי שתבצעו את הפיצול בליווי עורך דין העוסק בתחום כדי שלא תשלמו על השיפוץ ביוקר בעתיד.

הפסיקה לא קבעה קריטריון אחיד להגדרה מהי דירה ולכן לפי חוק התכנון ובנייה דירה מוגדרת כך: "חדר או תא, או מערכת חדרים או תאים, שנועדו לשמש יחידה שלמה ונפרדת למגורים, לעסק או לכל צורך אחר". המשמעות היא שבבואנו לפצל דירה עלינו לייצר בתוכה את התחושה, בפני הרשות המוניציפלית ובפני בית המשפט – כי המדובר ביחידה אחת.

לשם כך, כדאי לפעול לבניית מטבח מרכזי אחד לכל הדירה ולא לבנות מטבח לכל יחידה. מטבח בכל יחידה יהווה הוכחה לכך שמדובר ביחידות עצמאיות ולא בדירה אחת. רעיון זה תקף גם לגבי מונה החשמל. עדיף שלכל היחידות יהיה מונה חשמל אחד והדיירים יחלקו את החשבון. אם לכל דירה יהיה מונה משלה – הסיכוי רב יותר שבית המשפט יקבע שמדובר ביחידות נפרדות.

גם לתכנון השטחים שבין היחידות הוא חשוב. ככל שיש יותר דלתות ויותר מעברים בין היחידות כך פחות יהיה ניתן לטעון כי מדובר בפיצול אסור. בהתאם לכך כדאי גם להימנע מיצירת מסדרון בכנסה שמוביל לחדרים – גם הוא יוביל לאינדיקציה שמדובר בפיצול לא חוקי של הדירה.

באשר לתשתיות הבניין, חשוב להיצמד להיתר הבנייה המקורי ולא לפגוע או לשנות את התשתיות, שכן מדובר בהליך המחייב היתר מהרשות המוניציפאלית.

___________________________

https://obiter.co.il/lawyer/%d7%9c%d7%99%d7%90%d7%95%d7%a8-%d7%93%d7%a5-%d7%a2%d7%95%d7%93-%d7%90%d7%93%d7%a8%d7%99%d7%9b%d7%9c-%d7%95%d7%99%d7%95%d7%a2%d7%a5-%d7%90%d7%a1%d7%98%d7%a8%d7%98%d7%92%d7%99

 

 

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות