הסדר הטיעון היה טעון שיפור בעיני השופט

בית המשפט המחוזי בבאר שבע לא קיבל הסדר שהושג בתיק של עבירות נשק והחמיר בעונשו של נאשם: "עונש קל יעביר מסר של זילות"
אייל חן |
אקדח, ארכיון.

שופט בית משפט המחוזי בבאר שבע, אליהו ביתן, דחה הסדר טיעון אליו הגיע התביעה עם איתמר רוש, שהורשע בנשיאה והובלה של נשק ללא רשות, וגזר עליו 42 חודשי מאסר. התביעה ביקשה להטיל על הנאשם במסגרת הסדר טיעון, רק 30 חודשי מאסר, אולם השופט מתח על כך ביקורת: "עונש מופחת יעביר מסר של זילות ברכיב העונשי של מאסר על תנאי, תערער את האמון במערכת האכיפה ותיפגע בעקרון השוויון בין הנאשמים".

רוש הודה במיוחס לו במסגרת הסדר טיעון שהוגש לבית המשפט בחודש נובמבר האחרון. על פי כתב האישום שבו הודה, הוא נתפס רוכב על אופנוע בכביש 4 דרום לכיוון צומת אשקלון כשעל גבו תיק גב ובו אקדח חצי אוטומטי מסוג ברטה. מדובר באקדח שנגנב מבעליו בשנת 2007, בתוכו מחסנית מתאימה ובה כדור אחד בקליבר 0.22, וכן משתיק קול בעל הברגה תואמת לאקדח.

לפי כתב האישום, השוטרים שהיו בפעילות משטרתית יזומה חסמו את נתיב הנסיעה של הנאשם וכשהבחינו באופנוע הורו לנאשם לעצור. הנאשם הגביר את מהירות נסיעתו, ניסה לעבור את החסימה דרך השול השמאלי, נפל אל הקרקע ומיד קם והחל לרוץ לעבר שטח ההפרדה בין הנתיבים כשהוא נושא על גבו את התיק עם הנשק, עד שנעצר על ידי השוטרים.

במסגרת הסדר הטיעון, המליצו הצדדים לבית המשפט להטיל על הנאשם 24 חודשי מאסר בפועל ולהפעיל מאסר על תנאי בן 12 חודשים, מחציתו בחופף ומחציתו במצטבר, כך שבסה"כ הנאשם יישא 30 חודשי מאסר בפועל. כן הוסכם כי יוטלו עליו מאסר על תנאי וקנס בסך 35 אלף שקלים וכי רישיון הנהיגה שלו ייפסל.

נציגת התביעה טענה כי לאור הנחיית פרקליט המדינה הנוגעת למדיניות הענישה בעבירות נשק, מתחם העונש ההולם למעשה הנאשם נע בין 18 ל- 30 חודשי מאסר בפועל. זו הוסיפה כי בהתחשב בעברו הפלילי של הנאשם ובגילו, התביעה סבורה שיש להעמיד את עונש המאסר של הנאשם באמצע מתחם העונש האמור, ועל כן יש להטיל על הנאשם 24 חודשי מאסר בפועל. נוכח האמור, ובהתחשב בקנס שעל הנאשם לשלם, טענה התובעת כי העונש המוצע בהסדר הטיעון ראוי וביקשה לאמצו.

הסנגורית של רוש הצטרפה לעמדת התביעה וציינה עוד כי הנאשם הביע חרטה וכי הוא מבקש לעבור שיקום ולקבל "הזדמנות אחרונה".

השופט ביתן לא התרשם מהסדר הטיעון והחרטה של רוש שלחובתו הרשעות קודמות, בין היתר בעבירות אלימות, רכוש, סחיטה באיומים, ושתי עבירות נשק. בגזר הדין ציין השופט כי "התופעה של החזקת נשק שלא כדין בישראל נפוצה והשלכותיה החברתיות רבות וקשות".

לפי גזר הדין, המדינה סימנה את ההתמודדות עם התופעה כיעד והיא משקיעה בכך מאמצים רבים בתחומים שונים וענישה במסגרת הליכים פליליים היא אחד הכלים המשמשים את החברה במאבקה זה. "נשיאת האקדח עם משתיק קול תואם, משייכת את מעשה הנאשם לקטגוריית הנסיבות העברייניות החמורות של עבירת נשיאת נשק", כך כתב השופט. הסכנה הטבועה במעשה שכזה, מבחינת טיבה וסיכויי התגשמותה, רבה וחמורה יותר ממקרה 'רגיל' של נשיאת אקדח עם מחסנית חמושה".

השופט ביתן הוסיף עוד כי העבירה הנוכחית בוצעה כשלושה חודשים לאחר שחרור הנאשם מהמאסר. לדבריו, מתחם המוצא הקבוע בהנחיות לעבירת נשיאת נשק מסוג אקדח הוא 18 עד 48 חודשי מאסר בפועל, ולא 18-30 חודשי מאסר בפועל כפי שהניחה התביעה.

"ברור אפוא", נכתב עוד בגזר הדין," כי הסכמת התביעה לעונש מאסר של 24 חודשים, המניחה שעונש זה מגלם ענישה הנמצאת באמצע מתחם העונש ההולם, בטעות יסודה. בסופו של דבר עונש המאסר שייגזר על הנאשם יהיה עדיין קל מזה שהיה ראוי לו לולא הסדר הטיעון".
__________

לצפייה ודירוג כבוד השופט אליהו ביתן

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות