אלימות כלכלית – כדאי לדעת

בשבועות האחרונים אושרה בממשלה הצעת חוק למניעת אלימות כלכלית במשפחה, זהו צעד ראשון וחשוב – אבל יש לנו עוד דרך לעבור
עו"ד סיון אלה-לוי |
פגישה אחת עם בת הזוג ששינתה הכל. אילוסטרציה shutterstock
אילוסטרציה

ממש בשבועות אלו אושרה בוועדת השרים הצעת החוק למניעת אלימות כלכלית בתוך המשפחה. הצעת החוק מגדירה אלימות כלכלית כאלימות לכל דבר ועניין ונותנת מענה ופתרונות אפקטיביים לנפגעות ולנפגעים ממנה, כולל את האפשרות למתן צווי מניעה לעצירתה באופן מידי ואף לתביעת פיצויים במקרים המתאימים.

אלימות כלכלית היא אלימות מתוחכמת ולא תמיד גלויה לעין. מציאות של אלימות כלכלית הייתה עד כה קשה להוכחה ומאוד חמקמקה להגדרה, שכן מדובר באלימות החוצה מגזרים ושכבות – מעשירון עליון ועד לתחתון, ומתבצעת בדרך כלל בדלתיים סגורות באופן שמקשה על הוכחתה.

עו”ד סיון אלה-לוי

ברוב המקרים, נשים הן הנפגעות מתופעה זו של אלימות כלכלית, כאשר בסופו של יום, אלימות זו פוגעת בחופש הפעולה שלהן וביכולת שלהן לקבל החלטות בנוגע לעתידן ולעתיד ילדיהן ובמקרים מסוימים אף מונעת את היכולת שלהן לקום ולצאת ממערכת יחסים אלימה שאינה מיטיבה עמן, אלא משמרת אותן במצבן.

כך תדעי האם את חיה במציאות של אלימות כלכלית

יתכן וההוצאות שלך מוגבלות על ידי בן הזוג לסכום יומי קבוע שאינו נתון לשיקול דעתך ואת צריכה לדווח בדיוק על מה הוצאת וכמה הוצאת ואף לגבות את עצמך בקבלות. אפשרות נוספת היא שנשללת ממך הזכות להחליט על כספי שכרך, גם אם את מרוויחה יותר ממנו וגם אם החשבון משותף.

את חיה תחת אלימות כלכלית גם אם נמנע ממך שימוש בכרטיס אשראי, או שכרטיס האשראי שלך נלקח ממך ומוחזר לך בהתאם לשיקול דעתו. במידה ונשללת ממך הזכות לצאת לעבודה, כי "השכר שאת מרוויחה שם לא מצדיק את היציאה מהבית", או לנהל חשבון בנק על שמך את חווה גם כן אלימות כלכלית.

היבט נוסף לאלימות הכלכלית היא אם אין לך מידע וגישה למקורות הכלכליים המשותפים – את לא יודעת כמה הוא מרוויח, את לא יודעת אם יש עוד נכסים שרשומים על שמו, מוסתרים ממך נכסים וכספים, אין לך את פרטי הגישה לחשבון הבנק המשותף, כאשר בכל ניסיון שלך לברר מידע זה את נענית בתשובה ש"זה לא עניינך".

הצעת החוק החדשה קובעת כי תהיה אפשרות לתבוע את בן או בת הזוג שהתנהלו באלימות כלכלית. כך מי שמסתירים או מונעים כספים, משתלטים על חשבון הבנק ועל הנכסים המשותפים – יוכלו להיתבע על מעשיהם ולשלם פיצוי לנפגע.

עד כה, היעדר הטיפול המשפטי הראוי בתופעה הזו הביא לאור ירוק להימשכותה ולהמשך הפגיעה במסגרתה. דווקא כאן, מוצע פתרון למקרים של אלימות כלכלית ממושכת ומהותית ובכך למעשה, הבשורה האמיתית של הצעת חוק זו.

 

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות