קוצר עונשו של יצחק אספה שדרס את הנער ארי נשר

בשל החמרת יתר בענישה: בית המשפט העליון קיבל את ערעורו של הכדורגלן יצחק אספה והפחית את מאסרו ל-3 שנים
מעיין לביא |
יצחק אספה מגיע לבית הכלא כדי לרצות את עונשו, פברואר 2020. צילום: דוד כהן, פלאש 90

שופטי בית המשפט העליון קבעו כי יש להפחית מעונש המאסר בפועל שנגזר על הכדורגלן יצחק אספה, שהורשע בהפקרתו של ארי נשר לאחר שפגע בו עם רכבו. בכך, התקבל ערעורו של הנהג הפוגע והוא ירצה עונש מאסר של 3 שנים במקום 4.5 שנות מאסר שנגזרו עליו בבית המשפט המחוזי בתל אביב.

בפסק הדין בערעור ציינו השופטים כי עונש המאסר שהוטל על אספה בבית המשפט המחוזי חורג "באופן קיצוני" מעונשים שנגזרו במקרים דומים. לפי השופטים, הענישה בעניינו קרובה לזו המוטלת על נהגים שהורשעו גם באחריות למותם של נפגעים בתאונה.

תאונת הדרכים בה נהרג נשר, התרחשה לפני כשנתיים. אז, חברו של נשר הרכיב אותו על אופניים חשמליים והשניים נסעו בשדרות רוקח בתל אביב. על פי תחקור האירוע, בשלב מסוים סטו האופניים שמאלה לתוך נתיב הנסיעה המקביל, ורכב חולף שנסע בנתיב פגע בהם בעוצמה.

אספה, כדורגלן במקצועו, הוא שנהג ברכב הפוגע ומיד לאחר התאונה נמלט מהמקום בלא שעמד על תוצאותיה ובלי להושיט עזרה לנערים שנפצעו.

בשל כך, הואשם אספה בעבירה של הפקה, אף שלא הועמד לדין בגין גרימת התאונה מאחר שאירעה שלא באשמתו ולא היה באפשרותו למנוע אותה. אספה הורשע בכך שהפקיד את שני הנערים לאחר התאונה וכן בעבירה של שיבוש מהלכי משפט, בשל גרסה שקרית שמסר לשוטרים שחיפשו אחר הנהג הפוגע. הוא נעצר כארבע שעות לאחר התאונה.

שופטי בית המשפט העליון עמדו על חומרת העבירות שבהן הורשע אספה, ובפרט על הכשל המוסרי הטמון בעבירת ההפקרה ועל הזלזול בקדושת חייהם של הנפגעים וברגשות קרוביהם. עוד נקבע כי צדק בית המשפט המחוזי בכך שביקש למצות את הדין עם אספה, וכי נכון היה להטיל עליו עונש מאסר שיש בו משום החמרה של רף הענישה בעבירות ההפקרה.

ואולם, כך לפי פסק הדין של בית המשפט העליון, כלל יסוד הוא שהחמרת ענישה צריכה להיעשות במתינות ובהדרגתיות, ולא היה מקום להפוך את עניינו של אספה ל"תיק דגל" ולחולל רביזיה קיצונית בענישה על גבו של נאשם אחד. בית המשפט העליון סקר באריכות שורה של פסקי דין מן העת האחרונה, המלמדים כי עונש המאסר בפועל שנגזר על אספה חורג באופן מובהק לחומרה מרף הענישה המקובל; ועולה כדי רמת הענישה הנוהגת במקרים שבהם נהגים הורשעו לא רק בהפקרה אלא גם בגרימת תאונת הדרכים ובאחריות למות הנפגעים. "עונש מעין זה", צוין בפסק הדין, "פוגע בעקרון השוויון בפני החוק, ויוצר עיוות במדרג הענישה ביחס לעבירות חמורות יותר".

באחרית הדברים ציינו השופטים כי משפחתו של נשר נותרה עם חלל עצום שהותיר מותו של בנם שכל עתידו היה לפניו. "אין להקל ראש בצער הנוסף והבלתי נמנע שנגרם למשפחה כתוצאה מהפחתת העונש", אמרו השופטים והוסיפו: "אולם התאונה נגרמה שלא באשמתו של אספה, הוא נקלע אליה בעל כורחו והיא הסיטה גם את חייו ואת חיי משפחתו ממסלולם. מעשיו הם ללא ספק חמורים; ואולם אין מקום להשוות את עונשו של אספה לעונשם של נהגים שנוסף על הפקרה נמצאו אחראים גם לגרימת התאונה ולמות הנפגעים".

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות